Fiat 500X Off-Road Look 1.4 Multiair AT9 AWD Cross Plus - test
Crossover Fiata w najmocniejszej wersji benzynowej ma napęd 4x4 i automatyczną skrzynię o aż dziewięciu przełożeniach.
Konfiguracja z silnikiem 1.4 turbo, automatyczną, 9-biegową przekładnią i napędem na cztery koła jest zarezerwowana dla 500X w odmianie Off-Road Look, która m.in. dzięki inaczej stylizowanym zderzakom wygląda bardziej "bojowo" od City Look.
Spora moc (170 KM) i duży moment obrotowy (250 Nm) gwarantują Fiatowi 500X dobre osiągi, mimo że ten crossover wcale nie jest lekki, bo waży blisko 1,5 t. Z przyspieszeniem 8,6 s od 0 do 100 km/h i prędkością maksymalną 200 km/h ta wersja 500X jest najszybsza ze wszystkich.
Dzięki bardzo sprawnie działającemu napędowi na cztery koła nie występują problemy z trakcją i z pełni dynamiki silnika da się korzystać także wtedy, gdy nawierzchnia nie jest sucha.
Kierowca może wybierać tryby jazdy (włączane pokrętłem na konsoli między fotelami), w których zmienia się m.in. szybkość reakcji na dodanie gazu i siła wspomagania układu kierowniczego. Do dyspozycji są programy: Sport, Auto i Traction (szybsze przekazywanie momentu obrotowego na tylne koła). W zależności od wybranego trybu, zmienia się także praca skrzyni biegów. W "Auto" możliwie szybko wrzuca ona kolejne przełożenia, w "Sport" silnik dłużej pracuje na wyższych obrotach.
9-biegowy automat działa wystarczająco szybko, ale niestety - i co w sumie zaskakujące w tak nowoczesnej konstrukcji - zdarza mu się nieprzyjemnie szarpać.
+ niezła przestronność
+ znakomita trakcja
+ dynamiczny silnik
+ pewne prowadzenie
+ porządna jakość wykonania
- wysokie zużycie paliwa
- skrzyni biegów zdarza się szarpać
- opcjonalne 18-calowe koła ograniczają komfort jazdy
- cena
170 KM w 500X zapewnia przyjemność z jazdy, ale wymaga głębokiego sięgania do portfela.
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 53/2015
Fiat 500 (2007-) – SAMOCHODY UŻYWANE
Kupujemy używanego Fiata: poradnik kupującego – OPINIE O SAMOCHODACH