Fiat 500X Off-Road Look 1.4 Multiair AT9 AWD Cross Plus - test
Crossover Fiata w najmocniejszej wersji benzynowej ma napęd 4x4 i automatyczną skrzynię o aż dziewięciu przełożeniach.
Konfiguracja z silnikiem 1.4 turbo, automatyczną, 9-biegową przekładnią i napędem na cztery koła jest zarezerwowana dla 500X w odmianie Off-Road Look, która m.in. dzięki inaczej stylizowanym zderzakom wygląda bardziej "bojowo" od City Look.
Spora moc (170 KM) i duży moment obrotowy (250 Nm) gwarantują Fiatowi 500X dobre osiągi, mimo że ten crossover wcale nie jest lekki, bo waży blisko 1,5 t. Z przyspieszeniem 8,6 s od 0 do 100 km/h i prędkością maksymalną 200 km/h ta wersja 500X jest najszybsza ze wszystkich.
Dzięki bardzo sprawnie działającemu napędowi na cztery koła nie występują problemy z trakcją i z pełni dynamiki silnika da się korzystać także wtedy, gdy nawierzchnia nie jest sucha.
Kierowca może wybierać tryby jazdy (włączane pokrętłem na konsoli między fotelami), w których zmienia się m.in. szybkość reakcji na dodanie gazu i siła wspomagania układu kierowniczego. Do dyspozycji są programy: Sport, Auto i Traction (szybsze przekazywanie momentu obrotowego na tylne koła). W zależności od wybranego trybu, zmienia się także praca skrzyni biegów. W "Auto" możliwie szybko wrzuca ona kolejne przełożenia, w "Sport" silnik dłużej pracuje na wyższych obrotach.
9-biegowy automat działa wystarczająco szybko, ale niestety - i co w sumie zaskakujące w tak nowoczesnej konstrukcji - zdarza mu się nieprzyjemnie szarpać.
FIAT 500X OFF-ROAD LOOK 1.4 MULTIAIR AT9 AWD CROSS PLUS: PLUSY I MINUSY
+ niezła przestronność+ znakomita trakcja+ dynamiczny silnik+ pewne prowadzenie+ porządna jakość wykonania
- wysokie zużycie paliwa- skrzyni biegów zdarza się szarpać- opcjonalne 18-calowe koła ograniczają komfort jazdy- cena
FIAT 500X OFF-ROAD LOOK 1.4 MULTIAIR AT9 AWD CROSS PLUS: PODSUMOWANIE
170 KM w 500X zapewnia przyjemność z jazdy, ale wymaga głębokiego sięgania do portfela.
Fiat 500X Off-Road Look 1.4 Multiair AT9 AWD Cross Plus | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1368 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 170 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/2500 |
Skrzynia biegów | automatyczna/9-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Dług./szer./wys. | 427/180/162 cm |
Rozstaw osi | 257 cm |
Masa/ładowność | 1430/670 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 350/1000 l |
Poj. zbiornika paliwa | 48 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,6 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta* | 8,5/5,7/6,7 |
Zużycie paliwa w teście* | 10,1/7,4/8,8 |
Cena | 110 200 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 53/2015