Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate - test
Trudno o bardziej rozsądny wybór auta niż kombi Dacii, z silnikiem 1.2 i fabryczną instalacją LPG. Taki Logan MCV nie daje za to ani trochę przyjemności z jazdy.
Nowy Logan MCV zmienił swój charakter w stosunku do poprzednika. Pierwsza generacja tego auta była swego rodzaju pomostem pomiędzy autami typu kombi a kombivan. Nowy model jest aż o 12,5 cm niższy i prezentuje się jak typowe kombi. Ta metamorfoza jest jak najbardziej słuszna, bo obecnie w gamie Dacii jest już prawdziwy kombivan, czyli Dokker.
Wnętrze Logana robi dobre pierwsze wrażenie i nie wygląda wcale tanio. Materiały i precyzja montażu są przyzwoite, wskaźniki czytelne, sterowanie klimatyzacją i regulacja nawiewów powietrza łatwa, a obsługa opcjonalnego systemu nawigacyjnego - wręcz modelowa.
Nie wszystko jest jednak takie, jak można by oczekiwać i zauważa się, że Logan jednak odbiega w wielu miejscach od nowocześniejszych (i droższych) rywali. Na przykład przyciski do obsługi przednich szyb umieszczono na konsoli środkowej, a tylnych na podstawie środkowego podłokietnika (przy okazji utrudniającego zmianę kąta pochylenia oparć siedzeń i zapinanie pasów). Pozycja za kierownicą nie jest najlepsza: kolumnę przestawia się tylko w pionie, a fotel kierowcy trudno wyregulować na wysokość, bo trzeba jednocześnie trzymać dźwignię pod siedziskiem i się z niego unosić.
Dobra, bo duża
Do wszystkich tych rzeczy można jednak przywyknąć. Zdecydowanie ważniejsze jest to, że Logan MCV może spokojnie pełnić rolę pełnoprawnego samochodu rodzinnego. Wnętrze jest bowiem przestronne i bez najmniejszego problemu usiądą w nim wygodnie cztery dorosłe osoby.
Na wielkie uznanie zasługuje także bagażnik. Ma nisko położony próg ładunkowy, a klapa unosi się wysoko. Pojemność imponuje: do rolety Logan MCV pomieści 573 litry. Ponadto przestrzeń ładunkowa jest bardzo foremna, roleta - choć kiepsko wykonana - ma prowadnice i nie opada po odsunięciu, a bagażnik można w razie potrzeby oddzielić od kabiny solidną siatką. Oparcia tylnej kanapy składają się bardzo lekko, szkoda tylko, że by uzyskać bardziej płaską powierzchnię trzeba także złożyć jej siedzisko, a to jest niedzielone. Nie da się więc wtedy nikogo z tyłu przewieźć.
Samochód rodzinny powinien być - a przynajmniej obecnie jest to jedna z najważniejszych cech - jak najbardziej ekonomiczny w eksploatacji. Teoretycznie najlepszym wyborem jest diesel, ale auto z takim silnikiem jest drogie, a i sam olej napędowy kosztuje obecnie dużo. Najsensowniejszy zatem okazuje się samochód zasilany benzyną i gazem.
Mały koszt, spory zysk
Dacia oferuje fabryczną (tzn. montowaną już na etapie produkcji auta w Rumunii) instalację LPG Landi Renzo do Logana MCV z czterocylindrowym silnikiem benzynowym 1.2 16V o mocy 75 KM. Zbiornik gazu umieszczono we wnęce koła zapasowego, a zamiast niego seryjny jest zestaw naprawczy. Wlew gazu zamontowano pod klapką wlewu paliwa - to znacznie bardziej estetyczne rozwiązanie, niż umieszczenie go na tylnym zderzaku.
A jak Logan MCV z silnikiem 1.2 16V LPG jeździ? Wolno. Jako taką dynamikę ma tylko w mieście (wtedy też pracuje dość cicho i kulturalnie). Jazda na trasie wymaga stoickiego spokoju i zatyczek w uszach, bo powyżej 120 km/h jest już w aucie bardzo głośno. Osiągi - szczególnie elastyczność - są bardzo słabe. I nie ma tu już znaczenia, że na benzynie Logan MCV jest trochę bardziej zrywny - wyniki pomiarów na obu typach paliwa mówią wszystko. Ale tak naprawdę Loganem i tak chce się jeździć spokojnie, bo zaletą układu jezdnego jest raczej komfort resorowania niż wyjątkowo dobre właściwości jezdne.
Średnie zużycie benzyny wyniosło w teście 7,1 l/100 km, a gazu - 9,2 l (do tego trzeba doliczyć ok. 0,4 l benzyny, bo ta też jest spalana podczas rozruchu i do momentu osiągnięcia przez silnik odpowiedniej temperatury, by przejść na zasilanie gazem). Obecnie litr LPG kosztuje 2,51 zł, a benzyny 5,49 zł więc po około 25,5 tys. km zniwelujemy 3500 zł dopłaty, jaką ponieśliśmy na zakup Logana MCV 1.2 LPG w stosunku do analogicznej wersji zasilanej tylko benzyną. Na każdych stu kilometrach będziemy potem "zarabiać" jakieś 13 zł. Warto? Jak najbardziej.
Zakup Logana MCV z silnikiem 1.2 16V z instalacją LPG ma ekonomiczny sens. Poza tym rumuńsko-francuskie kombi przekonuje przestronną kabiną, a przede wszystkim dużym i ustawnym bagażnikiem. Trzeba jednak uczciwie powiedzieć, że Logan MCV jest samochodem bardzo prostym i pod względem komfortu jazdy czy prowadzenia nie dorównuje np. kompaktowym autom sprzed ładnych kilku lat.
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: nadwozie i wnętrze
Plusy:
- dobra przestronność,
- niezła jakość plastików,
- duży i ustawny bagażnik
Minusy:
- niewygodne fotele,
- nie najlepsza pozycja za kierownicą,
- mimo prostoty auta przeciętna ergonomia
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: układ napędowy
Plusy:
- duży zasięg na obu rodzajach paliwa,
- precyzyjna skrzynia biegów,
- wystarczająca dynamika w ruchu miejskim
Minusy:
- bardzo słabe osiągi,
- głośna praca silnika
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: właściwości jezdne
Plusy:
- niezłe tłumienie poprzecznych nierówności,
- skuteczne hamulce
Minusy:
- wyraźna podsterowność,
- nieprecyzyjny układ kierowniczy,
- mocne bujanie nadwozia na wzdłużnych wybojach
Dacia Logan MCV 1.2 16V LPG Laureate: wyposażenie i cena
Plusy:
- niskie koszty eksploatacji,
- niewielka dopłata do wersji z zasilaniem LPG,
- niezłe wyposażenie,
- niskie ceny opcji,
- sensowna cena zakupu
Minusy:
- brak kurtyn powietrznych i komputera pokładowego
W Loganie MCV z benzynową jednostką napędową 1.2 16V zastosowano instalację sekwencyjnego wtrysku gazu znanej włoskiej firmy Landi Renzo. Montowana jest ona bezpośrednio w rumuńskiej fabryce Dacii w Piteszti. Dzięki temu instalacja, podobnie jak całe auto, objęta jest trzyletnią gwarancją (z ograniczeniem przebiegu do 100 tys. km).
Przy obecnej różnicy w cenie benzyny 95 i LPG wynoszącej aż 2,98 zł, auto z LPG jest opłacalne.
Tekst: Adam Szczepaniak, zdjęcia: Krzysztof Paliński