Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ - test

Malibu to okręt flagowy Chevroleta w Europie. Czy ma szansę wypłynąć na szerokie wody? Zadanie na pewno jest trudne, na tym akwenie aż roi się od rywali.

Cichy silnik Malibu to przyjaciel w trakcie dłuższych podróży.
Cichy silnik Malibu to przyjaciel w trakcie dłuższych podróży.Auto Moto

Dla jednych Malibu to miejscowość na wybrzeżu Kalifornii, dla innych - składnik drinka. Dla Chevroleta to jeden z kluczowych modeli w ofercie. W Ameryce ma status zbliżony do tego, jakim cieszy się u nas Volkswagen Passat. Do Europy trafił jednak po raz pierwszy. Debiut ujednolicił firmową ofertę w klasie średniej. W Ameryce, Europie i Azji oferowane jest takie samo auto - na rynki europejskie produkowane w Korei.

Kierowca ma najlepiej

Ładnie i czytelnie. Deska rozdzielcza Malibu już na pierwszy rzut oka robi dobre wrażenie. Co ważne, nie przemija ono nawet po dłuższym czasie.Auto Moto

Malibu skonstruowane zostało w oparciu o platformę "Epsilon II" koncernu GM, taką samą, jaką wykorzystuje np. Opel Insignia. Oba modele mają identyczny, pokaźny rozstaw osi wynoszący 273,7 cm, a pozostałe wymiary różnią pojedyncze centymetry. Malibu jest więc okazałym autem. Jednak w oczy rzuca się nie tylko dzięki sporym gabarytom, ale i charakterystycznym detalom. Choćby tylnym światłom, wyraźnie nawiązującym do bardzo udanego sportowego Chevroleta Camaro.

Wnętrze też nie wygląda skromnie. Tu również znaleźć można nawiązania do muscle-cara - choćby w postaci zegarów, podświetlanych na zielono-niebieski kolor i ukrytych w głębokich, kwadratowych osłonach. Ich fajny wygląd to nie jedyna zaleta - są też czytelne i nie przesłaniaich wieniec kierownicy.

Dobre warunki pracy kierowcy są w ogóle mocną stroną Malibu. Obsługa auta jest intuicyjna - deski rozdzielczej nie przeładowano przyciskami czy pokrętłami, a przeznaczenie tych, które zamontowano, jest jasne i czytelne. Przemyślano także menu dużego wyświetlacza dotykowego. Ustawienie nawigacji czy obsługa telefonu przez łącze Bluetooth odbywa się dzięki temu błyskawicznie. Menu komputera jest w dodatku w języku polskim. To duże ułatwienie - i wciąż nie takie powszechne.

Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ

Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ (czytaj test)

Wielkie rury wydechowe, lampy w stylu Camaro i masywny bagażnik. Malibu przyciąga uwagę.Auto Moto
Cichy silnik to przyjaciel w trakcie dłuższych podróży. Komfort jazdy dodatkowo podnosi miękko zestrojone zawieszenie.Auto Moto
Całkiem ciekawa funkcja centralnego wyświetlacza – może posłużyć m.in. za elektroniczną ramkę do zdjęć.Auto Moto
xyzŁadnie i czytelnie. Deska rozdzielcza Malibu już na pierwszy rzut oka robi dobre wrażenie. Co ważne, nie przemija ono nawet po dłuższym czasie.Auto Moto
No i jest problem – pasażerowie mają niewiele miejsca z tyłu. Przestrzeni brakuje tak na nogi, jak i na głowę. Wsiadanie do wygodnych też nie należy.Auto Moto
Dzielone, składane oparcie kanapy to standard. Powiększona przestrzeń ładunkowa nie ma równej podłogi, przy kanapie tworzy się niewielki próg.Auto Moto
Automat ma funkcję ręcznej zmiany przełożeń. Metoda jest jednak dość dziwna, służy do tego przycisk na gałce biegów. To niezbyt naturalne.Auto Moto
Elektryczny hamulec ręczny jest wyposażeniem seryjnym wszystkich wersji Malibu.Auto Moto
Przednie fotele są duże, dość sztywne i wyraźnie wyprofilowane. Okazują się bardzo wygodne, wielogodzinna jazda męczy w niewielkim stopniu.Auto Moto
Wiele elementów Malibu żywcem przejęto od Opla. Przyciski i pokrętła na kierownicy to tylko niektóre przykłady, ale klimat wnętrza jest zupełnie inny.Auto Moto
Ekran unosi się po naciśnięciu przycisku. Za nim znajduje się schowek, swobodnie mieszczący np. spory portfel.Auto Moto

Rozczarowanie na kanapie

Teraz gorsza wiadomość. O ile z przodu miejsca nie brakuje, to z tyłu jest po prostu ciasno. Zaskakująco ciasno, mając na uwadze rozmiary auta. Doskwiera niewielka wysokość kabiny (sprawę pogarsza obniżenie podsufitki wymuszone konstrukcją okna dachowego) i ograniczona przestrzeń na nogi. Trudno zmieścić stopy - między cokołem kanapy a krawędzią fotela jest niewiele miejsca. Malibu na taksówkę słabo się więc nadaje. Taksówkarz musiałby mieć góra 170 cm wzrostu, żeby zostawić pasażerowi dość miejsca.

Pewną pociechą może być jedynie pojemny bagażnik. Przy normalnym położeniu tylnej kanapy ma objętość 545 litrów, jest przy tym głęboki, wysoki i ma duży otwór załadunkowy.

Spokojnie, bez nerwów

Malibu oferowane jest w dwóch wersjach silnikowych. Dwulitrowy turbodiesel rozwija 160 KM, benzynowy silnik 2.4 - 167 KM. W testowanym aucie zamontowano ten drugi, połączony z 6-biegowym automatem. Taki zestaw nie zachęca do sportowej jazdy. Nawet nie chodzi o osiągi. 10 s potrzebne na rozpędzenie się do 100 km/h (to nawet krócej, niż zapowiada producent) wstydu nie przynosi. Ale sposób współpracy silnika ze skrzynią biegów najlepiej pasuje do spokojnego pokonywania kilometrów. Silnik przy niskich obrotach pracuje niemal bezgłośnie, a delikatne obchodzenie się z gazem zapobiega niepożądanym zmianom biegów. Sama zmiana przełożenia trwa bowiem dosyć długo, lepiej zatem nie prowokować skrzyni do zbędnego działania. Tryb manualny niczego nie przyspiesza. Na uwagę zasługuję sposób ręcznej zmiany biegów - służy do tego przyciskna gałce biegów. Dziwne miejsce.

Malibu zużywa średnio 10,2 l benzyny na 100 km. Jazdą o kropelce nazwać tego nie można, ale zważywszy na rozmiary auta, taki wynik da się zaakceptować. Przy 73-litrowym baku zasięg auta i tak jest wystarczająco duży. Dla oszczędności można pomyśleć o montażu instalacji LPG. Silnik do takiej przeróbki nadaje się bardzo dobrze.

Spokojny charakter auta podkreśla zestrojenie zawieszenia. Samochód łagodnie płynie nad nierównościami, nie jest też czuły na boczny wiatr i koleiny. Podczas gwałtownych manewrów Malibu jednak mocno się wychyla, a elektryczne wspomaganie kierownicy nie ułatwia jego wyczucia. Pod tym względem przypomina klasycznego krążownika szos.

Podsumowanie

Gdyby nie ta kanapa... Ilość miejsca z tyłu naprawdę rozczarowuje. Szkoda, bo poza tym Malibu zaprezentowało się z dobrej strony. Ładnie wygląda, jest porządnie wykonane, a jazda, nawet długa, nie męczy.

Historia modelu

Historia Chevroletów klasy średniej z naszego punktu widzenia ma niewielki związek z Malibu. Model ten dostępny był w Ameryce, u nas jego miejsce zajmowały samochody produkowane przez GM w Korei.

Chevrolet Malibu: historia modelu

Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ (czytaj test)

2000 r. - Chevrolet Evanda: początkowo oferowany jako Daewoo, Chevroletem stał się po przejęciu firmy przez GM.Auto Moto
2006 r. - Chevrolet Epica: na rynku europejskim to bezpośredni poprzednik aktualnego Malibu. Także produkowany w Korei.Auto Moto
2012 r. - Chevrolet Malibu: jeden samochód – jedna nazwa, ale produkcja rozsiana po różnych fabrykach koncernu GM.Chevrolet
2008 r. - Chevrolet Malibu: a to dla odmiany poprzednie Malibu w wersji amerykańskiej. Auto spokrewnione było m.in. z Vectrą.Chevrolet
1978 r. - Chevrolet Malibu: najbardziej rozpoznawalna generacja Malibu. Kryzys paliwowy zmusił GM do opracowania wersji z dieslem.Chevrolet
1964 r. - Chevrolet Malibu: pierwszy raz nazwa Malibu pojawiła się jako określenie „topowej” wersji modelu Chevelle.Chevrolet

Konkurenci

Ford Mondeo

Ford MondeoAuto Moto

silnik: benz., 1.6 turbo, 160 KMcena: od 90 200 złnaszym zdaniem: przestronne auto dające sporo frajdy z jazdy oferowane za konkurencyjną cenę

Opel Insignia

Opel InsigniaAuto Moto

silnik: benz., 1.6 turbo, 180 KMcena: od 103 950 złnaszym zdaniem: bliski krewniak Malibu ma przewagę dzięki dużej liczbie oferowanych wariantów

Toyota Avensis

Toyota AvensisAuto Moto

silnik: benz., 2.0, 152 KMcena: od 98 400 złnaszym zdaniem: komfortowa jazda i przestronne wnętrze, ale brakuje mocniejszego silnika benzynowego

Układ jezdny – Chevrolet Malibu i wybrani konkurenci

Spore rozstawy osi i kół wpływają stabilizująco na zachowanie Malibu w zakrętach, ale w połączeniu z miękkim zestrojeniem zawieszenia ograniczają zwinność auta przy gwałtownych manewrach. Nowy Chevrolet bardzo dobrze nadaje się do dalekich podróży.Auto Moto
 
rozstaw osi
rozstaw kół przód
rozstaw kół tył
Chevrolet Malibu
273,7 cm
158,3 cm
158,5 cm
Ford Mondeo
280,5 cm
158,8 cm
160,5 cm
Opel Insignia
273,7 cm
158,5 cm
158,7 cm
Toyota Avensis
270,0 cm
155,0 cm
154,0 cm

Pomiary wnętrza – Chevrolet Malibu i wybrani konkurenci

Po odsunięciu przedniego fotela na odległość 1 m od pedału hamulca (co odpowiada pozycji kierowcy o wzroście ok. 180 cm) zmierzona ilość miejsca na nogi z tyłu należy do mniejszych w klasie. Subiektywnie jest jeszcze gorzej.Auto Moto
 
miejsce na nogi tył
szerokość tył
poj. bagażnika
Chevrolet Malibu
22 cm
143 cm
545 l
Ford Mondeo
25 cm
140 cm
550 l
Opel Insignia
17 cm
137 cm
500 l
Toyota Avensis
27 cm
136 cm
509 l

Silnik – Chevrolet Malibu i wybrani konkurenci, dane fabryczne

W konstrukcji silników benzynowych panuje spore zróżnicowanie. Chevrolet postawił na dużą pojemność, Ford i Opel zastąpiły ją turbodoładowaniem, Toyota wybrała zaawansowany układ rozrządu. Napęd Malibu pracuje cicho, ale zapewnia umiarkowaną dynamikę i jest łasy na paliwo.Auto Moto
 
pojemność
moc maks.
śr. zużycie paliwa
Chevrolet Malibu
2384 cm3
167 KM
8,0 l/100 km
Ford Mondeo
1596 cm3
160 KM
6,8 l/100 km
Opel Insignia
1598 cm3
180 KM
7,5 l/100 km
Toyota Avensis
1986 cm3
152 KM
6,9 l/100 km

Dane techniczne

Silnik
benzynowy, rzędowy, 4-cylindrowy, wolnossący, wtrysk wielopunktowy, 4 zawory na cylinder
średnica cyl./skok tł.
88,0/98,0 mm
pojemność
2384 cm3
stopień sprężania
10,4:1
moc maksymalna
123 kW/167 KM przy 5800/min
maksymalny
moment obrotowy
225 Nm przy 4600/min
Przeniesienie napędu
skrzynia biegów
6-bieg., automat.
napęd
przedni
przełożenia
biegi do przodu
I 4,58; II 2,96; III 1,91; IV 1,45; V 1,00; VI 0,75
b. wst./p. główne
2,94/3,23
Układ jezdny
przód
kolumny McPhersona, wahacze trójkątne, stabilizator
tył
wielowahaczowe, amortyzatory, sprężyny śrubowe
układ kierowniczy
zębatkowy, ze wspomaganiem elektrycznym systemy wspomagające: kontrola toru jazdy (ESC)
Układ hamulcowy/koła
przód
tarczowe wentylowane
tył
tarczowe
systemy wspomagania
wspomaganie hamowania
awaryjnego, elektroniczny
rozdział siły hamowania (EBD)
Opony testowe przód
225/55 R17
opony testowe tył
225/55 R17
marka i model
Michelin Pilot Alpin
felgi przód
7x17 cali
felgi tył
7x17 cali
średnica zawracania
11,5 m
Masy
masa własna
1539 kg
dopuszczalna
masa całkowita
2100 kg
ładowność
561 kg
rozkład masy przód/tył
brak danych
masa przyczepy
z hamulcem
1200 kg
bez hamulca
750 kg
obciążenie haka hol.
75 kg
obciążenie dachu
100 kg
Malibu nie boi się ciężarów. Zarówno ładowność, jak i dopuszczalne obciążenie dachu czy możliwości ciągnięcia przyczepy są wystarczające dla auta tej klasy.
Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ: wykres mocy/momentu obr.Auto Moto
Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ: prędkości na biegachAuto Moto
Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ: najważniejsze wymiaryAuto Moto

Pomiary testowe

0-100 km/h
10,0 (10,2*) s
0-120 km/h
13,6 s
0-140 km/h
18,7 s
60-100 km/h (V bieg)
9,0 s
80-120 km/h (VI bieg)
27,4 s
prędkość maksymalna
206 km/h*
Rozpędzanie do 100 km/h trwa nieco krócej, niż zapowiada producent. O dynamice sportowca nie można jednak mówić. Zaskakująco długi jest także czas przyspieszenia od 80 do 120 km/h na szóstym biegu.
*dane fabryczne
Malibu 2.4 jest bardzo dobrze wyciszone. Subiektywne odczucia pokrywają się w tym przypadku z wynikami pomiarów.Auto Moto
Dobra powtarzalność pomiarów, temperatura hamulców nie ma wpływu na ich skuteczność. Ale wynik nie jest rewelacyjny.Auto Moto
Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ: 8 l/100 km? Deklarowane przez producenta średnie zużycie paliwa trudno uzyskać nawet w trakcie jazdy w trasie.Auto Moto
rodzaj paliwa
benzyna 95-okt.
poj. zbiornika paliwa
73 l
zasięg wg spalania test.
716 km
emisja dwutlenku węgla
188 g/km
norma emisji spalin
Euro 5

Ceny

Chevrolet Malibu 2.4 MT LS
92 390 zł
Chevrolet Malibu 2.4 AT LTZ
113 790 zł

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: ONE PRESS FOTO

ZOBACZ TAKŻE:

Auto Moto
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas