Chevrolet Aveo 1.3D LT - test
Aveo z jednostką wysokoprężną 1.3 to auto, które pozytywnie zaskakuje.
Jeszcze do niedawna Chevroleta Aveo można było kupić tylko z silnikiem benzynowym. Teraz oferowany jest także z dieslem 1.3 o mocach 70 i 95 KM. To pierwsza jednostka wysokoprężna dostępna w miejskim Chevrolecie w Europie.
Mocniejsza wersja zapewnia niezłe osiągi - prędkość maksymalna wynosi ponad 170 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h trwa ok. 12 sekund. Zużycie paliwa można uznać za przyzwoite: w mieście to ok. 5,7 l/100 km, a w trasie 4,3 l/100 km. Przeszkadzać może hałas generowany podczas jazdy - nieprzyjemnie niskie częstotliwości emitowane przez diesla przywodzą na myśl czasy, gdy nie było jeszcze systemu common-rail.
Standardem w Aveo z jednostką 1.3D jest 6-stopniowa, ręczna skrzynia biegów oraz system Start/Stop. Powoduje on wyłączanie silnika po wrzuceniu luzu i puszczeniu pedału sprzęgła, np. podczas czekania na zmianę świateł. W ograniczeniu zapotrzebowania na paliwo pomaga też system sugerujący zmianę przełożeń ("piątka" przy ok. 70 km/h, "szóstka" przy 85 km/h).
W porównaniu z poprzednią generacją Aveo (nadal w sprzedaży), poprawiono pracę zawieszenia, które lepiej tłumi nierówności i generuje mniej hałasu. Problem stanowi mały prześwit, przez co podczas parkowania często zahacza się zderzakiem i podwoziem o krawężniki.
Przeszłością są już czasy, gdy Chevrolety odstawały od konkurencji pod kątem oferowanego wyposażenia. Obecnie standardem w Aveo jest 6 poduszek powietrznych, system stabilizacji toru jazdy, radioodtwarzacz CD/MP3, Isofix do mocowania fotelika dziecięcego, system wspomagający ruszanie pod górę, a nawet... tempomat. Wersja LT ma dodatkowo komputer pokładowy, manualną klimatyzację oraz port USB i Bluetooth. Za 1900 zł można dokupić pakiet LT+, na który składają się 15-calowe alufelgi, elektrycznie otwierane szyby tylne (przednie to standard), elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, podłokietnik przy fotelu kierowcy i podwójna podłoga bagażnika.
Plus należy się za sporą liczbę schowków: znajdują się po prawej i lewej stronie radia, nieco powyżej dźwigni zmiany biegów, przed pasażerem z przodu. Kontrowersje budzi za to na styl, w jakim zaprojektowano zegary i wyświetlacz radioodtwarzacza, przywodzący na myśl lata 90. ubiegłego wieku.
Plusy:
- niezłe osiągi;
- bogate wyposażenie standardowe;
- wygodna pozycja za kierownicą;
- spora liczba schowków.
Minusy:
- natarczywy dźwięk silnika wysokoprężnego - zwłaszcza przy niższych prędkościach;
- zbyt mały prześwit.