Audi RS 4 Avant - test

Mocne kombi to znak rozpoznawczy sportowej rodziny Audi. Najnowsze, 450-konne RS 4 Avant kultywuje tradycję sensacyjnego RS2 Avant z 1994 roku.

Widać, że coś jest na rzeczy. RS 4 zdradzają m.in. napompowane błotniki i wielkie koła.
Widać, że coś jest na rzeczy. RS 4 zdradzają m.in. napompowane błotniki i wielkie koła.Motor

Protoplasta RS4, opracowany wspólnie z Porsche, miał ogromną turbosprężąrkę i 315 KM. Oznacza to, że moc silnika RS2 była o 55 KM mniejsza niż pojemność jego bagażnika. Najnowsze wcielenie tego auta ma dokładnie o 40 KM mniej i za tylnymi siedzeniami pomieści 490 l bagażu. To wystarczająco, by wyruszyć w daleką podróż z czterema osobami na pokładzie i ich ekwipunkiem. O ile z przodu w Audi miejsca jest sporo, o tyle do tyłu osoby o wzroście ponad 185 cm nie powinny się pchać.

Kombi dla kierowcy

Ale RS 4 to samochód, którym najlepiej podróżować jako kierowca. Sportowe fotele kubełkowe, wymagające dopłaty 15 490 zł, pozwalają na zajęcie świetnej pozycji za ściętą u dołu kierownicą. Ba, można w nich osobno wyregulować szerokość sedziska oraz oparcia tak, by idealnie przylegały do ciała. Wrażenie - niemal jak z auta wyczynowego.

Podobnych dostarczają dźwięki, towarzyszące Audi od razu po uruchomieniu silnika. Dochodzą one głównie spod tylnego zderzaka, a do ustawiania ich intensywności służy nie tylko pedał gazu. W trybie Dynamic wydech brzmi jeszcze donośniej i tak dobrze, że nawet zimą warto otworzyć okno, by słuchać tej melodii.

Deska rozdzielcza – taka sama, jak w zwyczajnym A4. Tradycyjnie dla Audi – bardzo dobre materiały, spasowanie i ergonomia. System MMI jest seryjny.Motor

Bez wspomagaczy

RS 4 korzysta z wolnossącego silnika, zasilanego bezpośrednim wtryskiem paliwa. 4,2-litrowe V8 wyróżnia się wysoką kulturą pracy oraz płynnym rozwijaniem mocy. Już przy 1000 obr./min osiąga prawie 300 Nm momentu obrotowego, a 3000 obr./min wyżej "łapie" swoje  maksymalne 430 Nm i dostaje dodatkowej pary.

RS 4 prędkość 100 km/h jedzie już po 4,5 s od startu zatrzymanego, a do 180 km/h rozpędza się w zaledwie 13 s. Trakcja jest fantastyczna, w czym zasługa napędu quattro z centralnym mechanizmem różnicowym o nowej konstrukcji, znacznie szybciej rozdzielającym moment obrotowy na koła.

Warto dopłacić 10 790 zł za zawieszenie z możliwością regulacji tłumienia. W trybie Comfort, pomimo 20-calowych obręczy, RS 4  spokojnie da się jeździć na co dzień. Nawetdłuższa podróż nie męczy. Co innego w ustawieniu Dynamic. Różnica jest kolosalna, a  zapadnięta studzienka, która jeszcze przed chwilą była ledwo wyczuwalna, staje się niemal wyrwą w asfalcie.

Na zawołanie

Zobacz również:

    Tyle tylko, że w tym ustawieniu RS 4 jest w swoim żywiole - fantastycznie przewidywalne, bajecznie stabilne i niemal przyklejone do jezdni. Niskoprofilowe opony o rozmiarze 265/30 R20 plus napęd quattro wykonują znakomitą robotę w zakrętach, a system Dynamic Ride Control, w którym amortyzatory są połączone ze sobą naprzeciwlegle po przekątnej, zapobiega przechyłom nadwozia. Najważniejsze jest jednak to, że brak tu podsterowności tak typowej dla rodziny RS. W zacieśnianiu łuków pomaga opcjonalny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym.

    Przeszkadza za to dynamiczny układ kierowniczy. Niech nikomu do głowy nie przyjdzie, by za niego dopłacać 5530 zł, bo co chwilę zmienia siłę wspomagania i przełożenie - od 8,01:1 do 16,3:1. Na szczęście można go wyłączyć, przechodząc z ustawienia Auto w Dynamic, w którym działa bezpośrednio i precyzyjnie.

    Audi RS 4 Avant stanowi iście piekielną kombinację. Kombinację mocy, osiągów i użyteczności na co dzień. Na dodatek ma wyjątkowo skuteczne hamulce ceramiczne.

    Audi RS 4 Avant

    Audi RS 4 Avant (czytaj test)

    Wygodny przycisk, umieszczony pod ręką i dający bezpośredni dostęp do programów jazdy.Motor
    Widać, że coś jest na rzeczy. RS 4 zdradzają m.in. napompowane błotniki i wielkie koła.Motor
    Silnik V8 w RS 4 to wymierający gatunek, bo pozbawiony turbo. Kręci się do 8250 obr./min.Motor
    Z tyłu odnajdą się osoby o wzroście poniżej 185 cm. Ilość miejsca przeciętna.Motor
    Sportowe, twarde i nisko zamontowane siedzenia, aż nie chce się z nich wysiadać.Motor
    Te przyciski dopasowują fotel do sylwetki kierowcy. Służą do regulacji szerokości siedziska i oparcia.Motor
    W trybie Individual kierowca może wpływać na 4 parametry auta, wybierając jedno z trzech ustawień.Motor
    Przy ręcznej zmianie biegów za pomocą manetek przy kierownicy, elektronika w ogóle się nie wtrąca.Motor
    Kolorowy wyświetlacz jest seryjny. Najbardziej cieszy obrotomierz z czerwonym polem przy 8250 obr./min. Od 4000 obr./min jego wskazówka „pędzi” jak szalona.Motor
    Deska rozdzielcza – taka sama, jak w zwyczajnym A4. Tradycyjnie dla Audi – bardzo dobre materiały, spasowanie i ergonomia. System MMI jest seryjny.Motor
    Bagażnik może zostać zaopatrzony w system szyn oraz dodatkowych uchwytów. Mieści od 490 do 1430 l.Motor
    Czysto mechaniczny układ Dynamic Ride Control trzyma nadwozie RS 4 zawsze blisko pionu.Motor
    Silnik
    benzynowy
    Pojemność skokowa
    4163 cm3
    Układ cylindrów/zawory
    V8/32
    Układ
    wzdłużny
    Zasilanie
    wtrysk bezpośredni
    Moc maksymalna
    450 KM/8250
    Maks. moment obrotowy
    430 Nm/4000
    Napęd
    4x4
    Skrzynia biegów
    aut./7-bieg. (S tronic)
    Hamulce (przód/tył)
    tarcz. went./tarcz. went.
    Zawieszenie przednie
    wielowahaczowe
    Zawieszenie tylne
    wielowahaczowe
    Długość/szerokość/wysokość
    472/185/142 cm
    Rozstaw osi
    281 cm
    Średnica zawracania
    12,0 m
    Masa/ładowność
    1795/570 kg
    Poj. bagażnika (min./maks.)
    490/1430 l
    Poj. zbiornika paliwa
    61 l (Pb 98)
    Opony
    265/35 R19
    Osiągi (dane producenta)
    Prędkość maksymalna
    280 km/h*
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    4,7 s
    Zużycie paliwa (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)
    14,6/8,5/10,7
    Teoretyczny zasięg
    570 km
    Dane testowe
    Przyspieszenie 0-100 km/h
    4,5 s
    Przyspieszenie 0-140 km/h
    8,0 s
    Przyspieszenie 0-200 km/h
    16,2 s
    Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
    35,4 m
    Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
    33,1 m
    Poziom hałasu przy 100 km/h
    66,0 dB
    Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
    15,6/10,8
    Rzeczywisty zasięg
    460 km
    Cena wersji podstawowej**
    363 400 zł
    Cena
    363 400 zł
    *ograniczona elektronicznie; **z tym silnikiem

    Teksty: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała

    Motor
    Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
    Dołącz do nas