Audi Q5 3.0 TDI quattro - test
Jeden z najlepszych SUV-ów średniej wielkości po zmianach. Oto Audi Q5 3.0 TDI.
W wersji 3.0 TDI ma wszystko, czego oczekuje się od prestiżowego SUV-a . Czyli moc, osiągi i umiarkowane zapotrzebowanie na paliwo. Jednostka napędowa Q5 wykazuje się też dobrymi manierami, szybko reaguje na gaz i potrafi wkręcić się prawie na 5000 obr./min.
Mimo masy niemal 2 ton, z jaką musi się zmagać, od 0 do 100 km/h rozpędza auto w 6,5 s i średnio zużywa na 100 km 9,1 l oleju napędowego. Oznacza to, że na jednym baku SUV Audi potrafi pokonać dystans ponad 820 km.
Skrzynia biegów też trzyma poziom. 7-biegowy S tronic jest szybki i bez szarpnięć zmienia przełożenia. W odwodzie ma także tryb ręczny, z którego w praktyce się nie korzysta, pozostawiając wszystko automatowi.
Warto dopłacić 6090 zł do amortyzatorów z regulacją siły tłumienia. Dzięki układowi Audi Drive Select istnieje możliwość wyboru jednego z 5 trybów jazdy. W skrajnych - Comfort i Dynamic - różnica w sposobie traktowania pasażerów jest wyraźna. W pierwszym z nich, nawet na 20-calowych obręczach (z oponami o rozmiarze 255/45) i typowych polskich drogach, Q5 wyróżnia się gładkim tłumieniem nierówności. Na wysoki komfort pracuje także niski poziom hałasu przy dużych prędkościach.
Sytuacja zmienia się diametralnie w trybie Dynamic. Wtedy do kabiny przedostaje się o wiele więcej informacji z kół, ale auto staje się też bardziej zwarte i chętne do szybkiej jazdy. Q5 zaskakująco dobrze tuszuje swoją masę własną w zakrętach, a przy jeździe na wprost -jest bardzo stabilne.
Audi Q5 po liftingu ma nieco inne lampy przednie i tylne oraz wyższej jakości materiały wykończeniowe. Jest autem lepszym niż wcześniej, ale w wersji 3.0 TDI ma ten sam problem - metkę z ceną od 216 600 zł.
Audi Q5 3.0 TDI quattro
Audi Q5 3.0 TDI quattro (czytaj test)
Audi Q5 3.0 TDI quattro: plusy
- bardzo dobre osiągi,
- umiarkowane zużycie paliwa,
- wysoka jakość wykonania,
- pewne właściwości jezdne,
- dobry ogólny komfort.
Audi Q5 3.0 TDI quattro: minusy
- wysoki koszt zakupu i ceny wyposażenia dodatkowego,
- opcje wymagające często dokupienia innych elementów.
Silnik | turbodiesel |
Pojemność skokowa | 2967 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | V6/24 |
Moc maksymalna | 245 KM/4000 |
Maks. moment obrotowy | 580 Nm/1750 |
Skrzynia biegów | aut./7-biegowa |
Napęd | 4x4 |
Poj. bagażnika (min./maks.) | 540/1560 l |
Opony | 235/65 R17 |
Długość/szerokość/wysokość | 463/190/165 cm |
Rozstaw osi | 281 cm |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 225 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 6,5 s |
Zuż. paliwa wg producenta (miasto/trasa/średnie w l/100 km) | 7,1/6,0/6,4 |
Zużycie paliwa w teście (miasto/trasa w l/100 km) | 10,3/8,1 |
Cena | 216 600 zł |
Tekst: Maciej Struk, zdjęcia: Robert Brykała