Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT Sprint - test
Odmiana Sprint nawiązuje do historycznych modeli Giulietty. Ale poza nazwą odniesień do przeszłości wiele tutaj nie ma.
Przydomek "Sprint" pojawiał się już przy nazwie Giulietta dwukrotnie - w latach 1954 i 1977. Miał podkreślać lekkość i wydajność wybranych odmian. Teraz pojawia się po raz trzeci, tym razem jako nazwa limitowanej wersji wyposażenia.
Od innych odróżnia się ciemnoszarymi listwami wykończeniowymi, tylnym zderzakiem z dyfuzorem, wydatną końcówką wydechu oraz tapicerką łączoną z alcantarą i wstawkami naśladującymi karbon.
Pod maską testowanego auta znajduje się najmocniejszy z oferowanych w Polsce w nowej wersji silnik - 1.4 z turbodoładowaniem i elektrohydraulicznym rozrządem MultiAir, rozwijający 170 KM. Seryjnie łączony jest z dwusprzęgłową skrzynią TCT.
Z tą lekkością i wydajnością którą ma się wyróżniać odmiana Sprint jest różnie. Na pewno nie ma żadnych problemów z rozpędzaniem się. Zarówno przyspieszenie do "setki" w mniej niż 8 s, jak i przyspieszanie przy wyższych, autostradowych prędkościach nie pozostawiają wiele do życzenia. Ale są i minusy. Gdy kierowca co chwila dodaje i odejmuje gazu, skrzynia się gubi i zmiana biegów zajmuje trochę czasu. Gorszą stroną jest też wysokie zużycie paliwa. Przy dynamicznej jeździe znacznie przekracza ono 10 l/100 km, ale nawet łagodne obchodzenie się z prawym pedałem nie przynosi rewelacyjnych oszczędności. Średni wynik - blisko 9 l/100 km - znacznie przewyższa deklaracje producenta.
Jazda Giuliettą Sprint i tak pozostawia przyjemne odczucia. Zawieszenie sprawnie pochłania nierówności, silnik miło mruczy, a wnętrze jest wygodne i świetnie wykonane. Trochę wbrew nazwie nie jest to odmiana usportowiona, a raczej dobrze wyposażony wariant do codziennej jazdy. W przeciwieństwie do modeli historycznych może nie wnosi nic szczególnie nowego, ale prezentuje się atrakcyjnie.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT Sprint: podsumowanie
Bardzo ciekawa odmiana Giulietty, wystarczająco szybka, a przy tym wygodna.
Plusy
- dobre osiągi,
- przyjemny odgłos pracy silnika,
- efektowny wygląd,
- dobre materiały wykończeniowe.
Minusy
- wysoka cena zakupu,
- duże zużycie paliwa,
- chwilami - niezbyt harmonijna praca skrzyni biegów.
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT Sprint | |
---|---|
Silnik | benzynowy, turbo |
Pojemność skokowa | 1368 cm3 |
Układ cylindrów/zawory | R4/16 |
Moc maksymalna | 170 KM/5500 |
Maks. moment obrotowy | 250 Nm/2500 |
Skrzynia biegów | automatyczna/6-biegowa |
Napęd | przedni |
Dług./szer./wys. | 435/180/146 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Masa/ładowność | 1310/500 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 350/1045 l |
Poj. zbiornika paliwa | 60 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 218 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,7 s |
Zużycie paliwa wg producenta* | 6,6/4,3/5,1 |
Zużycie paliwa w teście* | 9,9/7,8/8,9 |
Cena | 98 600 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Alfa Romeo Giulietta 1.4 MultiAir TCT Sprint
Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Krzysztof Paliński; "Motor" 18-19/2015