Od Toyoty R-SC do C-HR

Crossover Toyoty oparty na C-HR Concept to najnowszy produkt japońskiego koncernu. Auto trafi na rynek w połowie tego roku, jednak jego historia sięga 15 lat wstecz, kiedy zadebiutował koncept R-SC. Wciąż jednak nie wiemy, jak będzie wyglądało produkcyjne auto. Czy zachowa największe atuty swoich poprzedników?

R-SC Concept

Samochody nie powstają z dnia na dzień - Toyota C-HR ma za sobą historię kolejnych modeli koncepcyjnych, sięgającą 2001 roku. Wtedy to na Salonie Motoryzacyjnym w Chicago marka pokazała 2-drzwiowego crossovera o nazwie R-SC (Rugged Sports Coupé — muskularne sportowe coupé). Samochód zaprojektowało amerykańskie studio Toyoty, Calty Design, z myślą o młodych kierowcach. Fani marki i nowego konceptu mogli wypróbować jego wirtualną wersję w grze Gran Turismo.

Nowoczesny SUV, który nawet dziś wygląda intrygująco, pokazywał wyraźne odejście od dotychczasowych projektów samochodów sportowych. Projektanci Calty Design zainspirowali się wieloletnią historią modeli Toyoty w Rajdowych Mistrzostwach Świata oraz wzrostem zainteresowania off-roadem, szczególnie wśród młodzieży. Funkcjonalne, czteroosobowe wnętrze przypominało kabinę samochodu wyścigowego. Ręcznie wykonana tablica rozdzielcza, fotele z włókna węglowego oraz wysoko zamontowana sekwencyjna dźwignia zmiany biegów nawiązywały do auta rajdowego.

Reklama

C-HR Concept 2014

10 lat później pałeczkę przejęło europejskie studio Toyoty ED2, kiedy ruszyły prace nad adresowanym do młodych kierowców koncepcyjnym autem na sterydach, mniejszym od RAV4. Toyota wskazała Europejczyków do opracowania nowego modelu zgodnie z ogólną strategią marki, według której europejskie struktury firmy mają pełnić wiodącą rolę w planowaniu modeli segmentów A, B i C.

Pierwszy trzydrzwiowy C-HR Concept zadebiutował podczas Salonu Motoryzacyjnego w Paryżu w 2014 roku. Miał miękkie, opływowe kształty, kontrastujące z drapieżnym spojrzeniem przymrużonych świateł. Już wtedy uwidoczniła się tak charakterystyczna dla tego modelu opozycja wysmukłej górnej linii nadwozia z muskularnym dołem i odważnie zarysowanym tyłem.

Twórcy modelu czerpali pełnymi garściami z największych osiągnięć Toyoty. Projektanci wykorzystali ponad 20-letnie doświadczenie w produkcji SUV-ów zebrane dzięki RAV4, rozwiązania zapewniające zwinność, dynamikę i precyzję prowadzenia w sportowym GT86 i unikalny napęd hybrydowy Priusa.

C-HR Concept 2015

Przedprodukcyjna wersja C-HR zachowała zasadnicze kształty poprzednika, jednak znacząco zmieniła charakter. Miejsce zaokrągleń zajęły ostre krawędzie i przetłoczenia, zgodnie z nowym językiem stylistycznym szlifowanego diamentu. Pięciodrzwiowy samochód został zbudowany na nowej platformie GA-C z serii TNGA, tej samej, na której powstał Prius 4. generacji.

Zastosowanie TNGA zaowocowało zwiększeniem sztywności nadwozia, obniżeniem środka ciężkości oraz ulepszeniami podwozia i zawieszenia. Nowa konstrukcja lepiej amortyzuje zderzenia, poprawiając bezpieczeństwo. Z nowego Priusa crossover przejął także napęd hybrydowy, całkowicie przebudowany w stosunku do poprzedniej generacji i oszczędniejszy o 15%.

Wersja produkcyjna 2016

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie Toyota zaprezentuje produkcyjną wersję auta. Do 1 marca, kiedy rozpoczną się targi, szczegóły techniczne oraz wygląd nowego modelu są owiane tajemnicą.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy