Novanta na urodziny
Swoją 90 rocznicę Saab obchodził w towarzystwie najnowszej propozycji koncernu - prototypowego modelu Novanta. Auto zostało zaprezentowane w Genewie przy okazji trwającego wciąż Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego. Luksusowy sedan jest wizją przyszłości, stworzoną wspólnie przez Saaba i słynne włoskie biuro projektowe Nuccio Bertone. Mechanizmy pojazdu oparte zostały na technologii drive-by-wire, gdzie komunikację pomiędzy kierowcą, a samochodem zapewnia elektronika. Wyeliminowanie większości tradycyjnych podzespołów pozwoliło projektantom Bertone na stworzenie wielce oryginalnego designu auta i lepsze wykorzystanie przestrzeni w jego wnętrzu.
Nadwozie wyznaczyły geometryczne kształty i ostre krawędzie, które ułożono w zgrabną całość. Dostęp do wnętrza pojazdu ułatwia brak środkowego słupka i drzwi, które otwierają się do przodu, jak w samochodach z dawnych lat. W kabinie znaleźć można dużo przestrzeni i komfort typowy dla wysokiej klasy sedanów.
Kontrolą jazdy zajmuje się skomputeryzowany system Guida. To właśnie za jego pomocą kierowca ma dostęp do wszelkich systemów i funkcji samochodu. Kiedy kierujący wsiądzie do wnętrza Guida wykrywa jego obecność i samoczynnie zamyka za nim drzwi. Następnie przed kierowcą wysuwa się ramię sterujące pojazdem, które zastępuje tradycyjną kierownicę. Pasażer siedzący z przodu również ma do dyspozycji podobne ramię z monitorem, jednak jego służy do obsługi komputera pokładowego, przy pomocy którego można pracować, korzystać z Internetu, łączyć się z domem czy biurem, bawić się grami komputerowymi lub oglądać film podczas podróży.
Pojazd napędzany jest 3-litrowym, 24-zaworowym silnikiem V6 dysponującym mocą 200 KM przy 5000 obr/min i maksymalnym momentem obrotowym 310 Nm przy 2200 obr/min. Auto wyposażono w 20-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami o rozmiarach 245 - 40/20.
Zdjęcia, które zrobił reporter INTERIA.PL w halach genewskiego salonu znajdziesz w naszej GALERII.