Nissan IMs - rzut oka w przyszłość

Nissan IMs, zaprezentowany podczas targów North American International Auto Show 2019 w Detroit, to „podwyższony sportowy sedan”, wykorzystujący nadwozie, płytę podłogową i technologię napędu opracowane w ramach wizji "inteligentnej mobilności Nissana".

Choć bliżej mu do limuzyny niż do crossovera proporcje koncepcyjnego modelu IMs sprawiają, że Nissan chce nim stworzyć zupełnie nowy segment. Ma podwyższoną kabinę, z akumulatorem umieszczonym pod nadwoziem, niestandardowy układ siedzeń "2+1+2" z obrotowymi przednimi fotelami i tylną kanapą, na której mogą podróżować trzy osoby lub którą, po złożeniu obu skrajnych siedzeń, można przekształcić w komfortowy fotel "Premier Seat" na środku.

Napęd elektryczny modelu IMs obejmuje szybko ładujący się akumulator o pojemności 115 kWh oraz dwa silniki elektryczne (z przodu i z tyłu), generujące łącznie 483 KM mocy i moment obrotowy wynoszący 800 Nm, dzięki czemu ten koncepcyjny model nie tylko bez problemu dotrzyma kroku nowoczesnym sportowym limuzynom, ale większość z nich zostawi w tyle. Zasięg wynoszący około 611 km na jednym ładowaniu sprawia, że IMs nie różni się pod tym względem od swoich zasilanych paliwem odpowiedników.

Reklama

W Nissanie IMs udało się uzyskać idealny rozkład masy przodu i tyłu. Auto wykorzystuje zawieszenie pneumatyczne, które dostosowuje się do warunków jazdy. Samochód porusza się na 22-calowych kołach.

W trybie jazdy autonomicznej w modelu IMs reflektory przednie i tylne lampy zespolone zmieniają kolor na niebieski, a oświetlenie znajdujące się pośrodku przodu i tyłu nadwozia pulsuje, informując pieszych i innych uczestników ruchu, że pojazd porusza się autonomicznie. Kolejne charakterystyczne cechy nadwozia to głęboko poprowadzone linie drzwi, trójwymiarowa pokrywa silnika, holograficzne lampy tylne, zintegrowany spojler tylny oraz uniesiony tylny zderzak. Ciekawymi elementami 4-drzwiowego nadwozia bez słupków B są również tylne drzwi otwierane w drugą stronę w celu zapewnienia łatwiejszego dostępu, wyjątkowo cienka konstrukcja dachu, ukryte klamki z technologią eClinch, perfekcyjnie zlicowane szyby boczne oraz kamery zamiast lusterek bocznych. W trybie autonomicznym kamery boczne składają się.

Aby podkreślić japoński charakter pojazdu, na przyciemnianej szklanej powierzchni dachu modelu IMs umieszczono złotą geometryczną grafikę inspirowaną tradycyjnym japońskim wzorem o nazwie Asanoha. Wzór ten można dostrzec w wielu innych miejscach pojazdu, w tym również na kołach oraz wewnątrz kabiny.

W przeciwieństwie do futurystycznych kształtów nadwozia kabina modelu IMs jest inspirowana wnętrzem nowoczesnego japońskiego domu. Zgodnie z tym, co projektanci Nissana nazwali "ponadczasowym japońskim futuryzmem", wnętrze łączy nowoczesne akcenty japońskie, podkreślone najwyższej klasy wykończeniem, z zaawansowanymi technologiami. Przykładowo kształt deski rozdzielczej oraz wykończenie drzwi nawiązują do elementów statku kosmicznego dzięki zastosowaniu ciemnych tkanin i kolorów poprzetykanych świetlistymi akcentami, przywodzącymi na myśl poświatę księżyca i cień. Kolory i materiały tworzą intymną atmosferę, którą można ożywić oświetleniem wokół pasażerów.

W trybie jazdy manualnej wnętrze modelu IMs staje się skierowanym w stronę kierowcy kokpitem z zaawansowanymi technologiami wspomagającymi i wielopoziomowymi wyświetlaczami informacyjnymi, zapewniającymi pełną kontrolę nad pojazdem. Kompleksowe, połączone ze sobą podzespoły, dane z czujników i moduły sterujące zintegrowano w jeden prosty interfejs. Przykładowo wyjątkowo płaski, dwuwarstwowy ruchomy ekran na panelu oprzyrządowania wyświetla zarówno dane techniczne, jak i obraz otoczenia pojazdu, w zależności od wyboru kierowcy.

W trybie jazdy autonomicznej kierownica chowa się, a fotele przednie odwracają się do wewnątrz, w kierunku zupełnie nowego układu siedzeń tylnych, ze specjalnym fotelem "Premier Seat" w centrum uwagi.

Duży, płaski panel oprzyrządowania z czterema kompaktowymi ekranami opracowano zgodnie z założeniami poziomego układu informacji, który potęguje przestronność wnętrza. Układ dostosowano pod kątem naturalnych ruchów gałek ocznych. Bezpośrednio przed kierowcą, niezasłonięty chowaną kierownicą, znajduje się "warstwowy" zespół oprzyrządowania, w którym pierwsza warstwa dostarcza tylko najważniejsze informacje, tak aby kierowca mógł skoncentrować się na prowadzeniu pojazdu bez zbędnych rozproszeń. Druga warstwa wyświetla dodatkowe informacje na żądanie.

Kolejną kluczową cechą jest "platforma czujników wnętrza", wykorzystująca czujniki i kamery monitorujące stan kierowcy. Interpretuje ona mimikę twarzy i postawę ciała w celu wychwycenia momentu, w którym kierowca nie będzie mógł kontynuować jazdy. Aktywna zarówno w trybie manualnym, jak i autonomicznym platforma zatrzyma pojazd w razie niezdolności kierowcy do dalszej jazdy.

Kolejną nowością w modelu IMs jest jego wyjątkowa łączność ze światem wirtualnym, którą Nissan nazwał "Invisible-to-Visible". I2V jest trójwymiarowym interfejsem, w którym świat realny łączy się ze światem wirtualnym. Opracowana przez Nissana platforma I2V pomaga pasażerom dostrzec to, co "niewidzialne", zwiększając poczucie bezpieczeństwa i przyjemność z nowego stylu jazdy.

Możliwość "dostrzeżenia tego, co niewidzialne" zapewnia technologia Omni-Sensing, zaprezentowana niedawno przez Nissana podczas targów CES. IMs jest połączony z informacjami z realnego świata, które są gromadzone i prezentowane za pomocą świata wirtualnego, tworząc wrażenie światów połączonych. Technologia Omni-Sensing oraz łączność ze światem wirtualnym mogą być także wykorzystywane w komunikacji międzyludzkiej.

Przykładowo technologia ta pomaga kierowcy zobaczyć, co znajduje się za zakrętem, i wizualizować precyzyjne informacje o natężeniu ruchu - wraz z przyczyną korków - a następnie ustalić alternatywną trasę w celu zapewnienia bezstresowej podróży. Kierowcy mogą cieszyć się towarzystwem "pasażera" z wirtualnego świata w formie trójwymiarowego awatara siedzącego obok, stworzonego za pomocą rzeczywistości rozszerzonej.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama