Meta one
Producenci samochodów kładą coraz większy nacisk na bezpieczeństwo. Samochody dają coraz mniej radości z jazdy, stają się coraz droższe i cięższe, ale elektroniczne wspomagacze, poduszki i kurtyny powietrzne, pirotechniczne napinacze pasów mają pozwolić nam wyjść z każdej opresji...
Kto wie, czy już za kilkadziesiąt lat kierowca nie stanie się pasażerem, a zadanie bezpiecznego dojazdu na miejsce przejmie komputer wspomagany kamerami i radarami...
Krokiem właśnie w tym kierunku jest opracowany przez Forda prototyp mercury meta one, który zostanie zaprezentowany na przyszłorocznym salonie w Detroit.
Na pokładzie prototypu znajdą się m.in. dwa elektroniczne systemy o nazwach Lane Departure Warning (LDW) i Collision Mitigation by Breaking (CMbB).
LDW zapobiega niezamierzonej przez kierowcę zmianie pasa ruchu. Składa się on z kamery, która zarówno w dzień, jak i w nocy monitoruje odległość pojazdu od linii wyznaczających pas ruchu. Gdy samochód zaczyna zjeżdżać w kierunku jednej z krawędzi, a kierowca nie użył kierunkowskazu, system uaktywnia sygnał ostrzegawczy. Może to być sygnalizacja wizualna, dźwiękowa lub wibracyjna. W prototypie sygnalizacja niebezpieczeństwa odbywa się poprzez wibrowanie lewej lub prawej strony fotela.
Obecnie trwają prace mające na celu poprawne funkcjonalności systemu na drogach o zniszczonym oznakowaniu poziomym.
Z kolei Collision Mitigation by Breaking ma za zadanie automatyczne uruchomienie awaryjnego hamowania w sytuacji mogącej grozić wypadkiem. System skład się z kamery i radaru, które monitorują przestrzeń przed samochodem. Gdy jednostka sterująca uzna, że kolizja jest nieunikniona system inicjuje hamowanie lub wzmacnia działanie hamulców, jest reakcja kierowcy była zbyt słaba. CMbB ma również umożliwić podjęcie przez kierowcę innych działań ratujących, typu np. ominięcie przeszkody.
W zależności od warunków i prędkości początkowej szybkość w momencie kolizji jest redukowana przynajmniej o 8 km/h.
Obecnie celem badań jest poprawienie funkcjonalności systemu we mgle, deszczu i innych warunkach ograniczonej widoczności.
Copyright ©