Mercedes Vision EQXX – 1000 kilometrów zasięgu na jednym ładowaniu
Z Kołobrzegu do Przemyśla na jednym ładowaniu ? Niemiecki producent udowadnia, że to możliwe. Nowy koncept Mercedesa nazwany VISION EQXX to wizja samochodu elektrycznego, wspieranego energią słoneczną.
Mercedes Vision EQXX to zapowiadany już od jakiegoś czasu, przełomowy model niemieckiego producenta, stanowiący najbardziej zaawansowany technicznie pojazd w jego historii. Czterodrzwiowy fastback, choć na obecną chwilę będący wyłącznie konceptem i pokazem możliwości marki, już niebawem może posłużyć jako podstawa do nowej, elektrycznej gamy modelowej.
W przeciwieństwie do innych prototypów Mercedesa, Vision EQXX nie posiada rozwiązań rodem z filmów science fiction. Pojazd bazuje na rzeczywistych technologiach skupiających się na maksymalizacji wydajności na długich dystansach. Wśród nich warto wymienić m.in. pakiet zaskakująco kompaktowych, ale szalenie pojemnych baterii o zwiększonej gęstości energii. Inżynierowie Mercedesa stworzyli akumulatory o pojemności blisko 100 kWh, ale mające o 50% mniejsze rozmiary niż w przypadku obecnie stosowanych rozwiązań w modelu EQS. Są przy tym także o 30% lżejsze (ważą w sumie 495 kg). Nad ich pracą czuwa zaawansowane oprogramowanie, które w idealny sposób równoważy komfort podróżowania ze zużyciem energii. Dość powiedzieć, że według rzeczywistych symulacji drogowych, Vision EQXX pochłonie zaledwie 10 kWh na 100 kilometrów (normą jest raczej 20-25 kWh). To z kolei przełoży się na zasięg wynoszący nawet 1000 kilometrów na jednym ładowaniu.
Wsparciem dla całego układu mają być ultracienkie panele słoneczne zamontowane na dachu. Według zapewnień Mercedesa, rozwiązanie to jest w stanie na bieżąco uzupełniać energię, zwiększając łączny zasięg o nawet 25 kilometrów. Nie bez znaczenia jest też sama stylistyka nadwozia, która według niemieckich projektantów jest niemal idealna pod względem oporów powietrza (współczynnik Cd 0,17). Projektanci pokusili się nawet o zastosowanie specjalnych opon o zoptymalizowanej aerodynamicznej geometrii. Nie bez znaczenia jest także bardzo niska (jak na elektryka) masa własna, wynosząca 1750 kg. Vision EQXX nie jest też przesadnie mocny - umieszczony przy tylnej osi silnik generuje 204 KM.
Innowacyjnych rozwiązań nie zabrakło także we wnętrzu. Nowy koncept Mercedesa posiada gigantyczny, wyświetlacz o przekątnej 47,5 cala i rozdzielczości 8K - podobny do tego, jaki był stosowany w słynnym eksperymentalnym projekcie AVATR. Właściwie cała jego powierzchnia, służy za jeden wielki responsywny kontroler. We wnętrzu nie zabrakło także elementów wykończenia, wykonanych w dużej mierze z materiałów pochodzących z recyklingu (takich jak wegańska skóra wykonana z... grzybów).
Na koniec pozostaje pytanie - czy kiedykolwiek ujrzymy ten pojazd na ulicach? Niestety są na to niewielkie szanse. Mercedes obiecuje jednak, że wiele z zaprezentowanych rozwiązań już niebawem przyjdzie nam zobaczyć w seryjnych samochodach. Pozostaje wierzyć na słowo.