GMC granite

GMC to amerykańska marka, której korzenie sięgają jeszcze początku XX wieku.

Firma założona została w 1902 roku przez człowieka o polsko brzmiącym nazwisku - Maks Grabowski, a już siedem lat później przejęta została przez koncern General Motors. Przez wiele lat wytwarzała głównie samochody ciężarowe (od 1912 roku do 1996 roku nosiła nazwę GMC Trucks) i pickupy, z upływem lat jej ofertę uzupełniły również vany, a także niewybredne stylistycznie pojazdy typu SUV.

Od kilku lat GMC nie wiedzie się jednak zbyt dobrze. Pogłębiający się kryzys ekonomiczny sprawił, że najważniejszym zadaniem, jakie stanęło przed obecnymi władzami jest przekonanie General Motors do tego, że likwidacja firmy nie była by dobrym pomysłem. Jednym z argumentów ma być zaprezentowany właśnie w Detroit prototyp o nazwie granite.

Trzeba przyznać, że rzadko kiedy spotyka się samochód, którego nazwa tak świetnie wpisuje się w styl auta. Nazwa granit i ciężka, nagrobkowa wręcz stylistyka, wydają się idealnie do siebie pasować. Trzeba jednak pamiętać, że to, co w Europie wydaje się monstrualne i nieco przytłaczające, w Stanach często określane jest jako "niezbyt duże".

Reklama

Nowe auto stanowi amerykańskie wyobrażenie o "użytkowych samochodach miejskich". Prototyp wyposażono m.in. w dwuskrzydłowe drzwi, które otwierają się podobnie jak w szafie lub... najnowszej, zaprezentowanej niedawno generacji opla merivy. Amerykańskie auto pozbawione jest jednak środkowego słupka, co rodzi podejrzenia, że, przynajmniej w takiej formie, szanse na produkcję seryjną są raczej niewielkie.

Prawdę mówiąc GMC przyzwyczaiło już swoich fanów do tego, że prezentowane przez nią prototypy trafiają przeważnie do szuflady, ale - jak zapewniają władze firmy - wkrótce ma się to zmienić.

Duże wrażenie, jak to często w przypadku prototypów bywa, robi wnętrze pojazdu. Konsola środkowa i zegary bardziej przypominają mostek dowodzenia na znanym z serialu Star Trek statku kosmicznym Enterprise, niż stanowisko pracy kierowcy. Nie wiadomo jednak, jak wiele z tych futurystycznych rozwiązań ma szansę pojawić się w wersji produkcyjnej.

Wprawdzie szczegóły konstrukcyjne nowego auta nie są znane, można być jednak niemal pewnym, że samochód zbudowano w oparciu o nową globalną płytę podłogową koncernu GM o nazwie delta II. Tą samą platformę wykorzystują obecnie m.in. chevrolet cruze oraz nowa astra.

GMC granite na filmie:

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: GMC
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy