Diesel OPC
Podczas trwającego właśnie Salonu Samochodowego w Essen (28 listopada - 7 grudnia 2003 r.) biuro konstrukcyjne Opel Performance Center (OPC) prezentuje koncepcyjny samochód sportowy, zbudowany na bazie Vectry GTS.
Pojazd ten, wyposażony w silnik wysokoprężny, z dwiema turbosprężarkami, o pojemności 1,9 litra wytwarza moc 212 KM (maksymalny moment obrotowy ponad 400 Nm). Jednostka ta pozwala Vectrze OPC przyspieszyć do 100 km/h w czasie nie przekraczającym 6,5 sekundy. Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 250 km/h, a zużycie paliwa według testu europejskiego wynosi sześć litrów oleju napędowego na 100 kilometrów.
Koncepcyjna Vectra, stworzona przez OPC na bazie sedana GTS, napędzana jest zmodernizowaną wersją turbodoładowanego silnika wysokoprężnego o pojemności 1,9 litra, który na początku przyszłego roku będzie dostępny w wyposażeniu samochodów Vectra i Signum. Podczas gdy standardowa jednostka ECOTEC 1.9 CDTI osiąga 150 KM w wersji z podwójnym doładowaniem, moc ta wzrasta do 212 KM. W kategorii jednostkowej silnik ten przewyższa moc słynnego, 6-litrowego silnika benzynowego V12 Ferrari Enzo. Włoski bolid wytwarza 110 KM z litra pojemności skokowej a Vectra OPC z podwójny turbodoładowaniem - 112 KM z tej samej pojemności.
Kluczem do tych osiągów są dwie elektronicznie sterowane turbosprężarki o maksymalnym ciśnieniu doładowania 3 bar. To dzięki nim 1,9-litrowy Diesel odznacza się tak płynną pracą jak silnik wolnossący o znacznie większej pojemności. Wynoszący ponad 400 Nm maksymalny moment obrotowy dostępny jest w całym zakresie pomiędzy 1400 a 3500 obr./min. Obok znacznego przyrostu mocy jedną z ważnych zalet rozwiązania dwusprężarkowego jest niskie zużycie paliwa. Mimo iż wyższa moc napędu łączy się często ze zwiększonym apetytem na paliwo, podwójnie doładowany silnik Vectry OPC nie odbiega pod tym względem od jednostki seryjnej (6,0 l oleju napędowego na każde100 km według testu europejskiego). Poziom emisji spalin Vectry OPC plasuje się poniżej normy Euro 4, która zacznie obowiązywać w Europie dopiero 1 stycznia 2005 roku.
Samochód koncepcyjny pokazywany w Essen jest w typowym dla produkcji OPC kolorze niebieskim, posiada obniżone zawieszenie nadwozia, elementy aerodynamiczne oraz obręcze aluminiowe z ogumieniem o rozmiarze 235/30. We wnętrzu dominuje wystrój skórzany w kolorze błękitnym.