Citroen 19_19 na 100-lecie firmy

Citroen obchodzi właśnie stulecie istnienia. Za datę wdrożenia do produkcji pierwszego samochodu przyjmuje się 28 maja 1919 roku.

Firma świętuje okrągły jubileusz na rozmaite sposoby. Jednym z nich jest prezentacja nowej rodziny modeli koncepcyjnych. Należy do niej samochód o wymownej nazwie 19_19, który zadebiutować ma w czwartek na paryskiej wystawie VivaTech.

Pojazd to jednocześnie hołd złożony historycznym modelom francuskiego producenta i zarazem próba wyobrażenia sobie autonomicznego auta przyszłości. W kształtach karoserii odnajdziemy wiele nawiązań do historycznych modeli, jak chociażby błotniki czy - wkomponowane w przód i panele boczne - pierwsze logo producenta. Historyczny znak firmowy Citroena znajdziemy również na piastach 30-calowych obręczy kół, które - podobnie jak w samochodach Rolls-Royce’a - pozostają nieruchome w czasie jazd (tzw. pływająca piasta).

Reklama

Samo nadwozie garściami czerpie ze świata lotnictwa - Francuzi określają je mianem krzyżówki kabiny samolotu i helikoptera. Ukłonem w stronę tych ostatnich są np. przeszklone fragmenty pod - szczątkową, zawieszoną wyżej niż w większości samochodów - deską rozdzielczą pozwalające obserwować z kabiny pracę zawieszenia. Podobne rozwiązanie zastosowano też w dolnych partiach przednich drzwi.

Citroen 19_19 mierzy 4655 mm, szerokości 2240 mm i wysokości 1600 mm. Auto może się pochwalić imponującym rozstawem osi - 3100 mm. Mimo minimalistycznego designu wnętrze robi luksusowe wrażenie. Dzieje się tak chociażby za sprawą fotela pasażera w formie szezlonga czy wykończeń ze szlifowanego kamienia. W aucie znajdziemy wprawdzie minimalistyczną kierownicę - oczywiście jednoramienną - i dwa pedały (tryb pracy skrzyni biegów wybiera się za pomocą gustownego pokrętła) ale pojazd może też podróżować w trybie autonomicznym.

Źródłem napędu są dwa elektryczne silniki trakcyjne - po jednym na każdą z osi. Moc systemowa układu to 340 kW (462 KM) i 800 Nm. Przyspieszenie do 100 km zajmuje autu 5 sekund, prędkość maksymalna to 200 km/h. Citroen nie chwali się pojemnością akumulatorów. Mówi jedynie o zasięgu do 800 km i możliwości wydłużenia go o kolejne 600 km w 20 minut przy użyciu wysokonapięciowej ładowarki.

To już drugi pojazd koncepcyjny zbudowany z okazji stulecia marki. Pierwszym jest - zbudowany z myślą o miejskiej eksploatacji - Citroen Ami_One.

PR


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy