Widziałem nowe Volvo XC90. Wcale nie widać, że jest takie stare

Adam Majcherek

Adam Majcherek

Aktualizacja

Szwedzi wiedzą, że jak coś jest dobre, to nie ma potrzeby tego zmieniać. Warto jednak czasem odświeżyć sprawdzoną recepturę. I tak jak w ofercie Ikei do Kottbullar dołączył Huvodroll, tak do salonów wjedzie stare-nowe Volvo XC90.

Nowe Volvo XC90 dostępne będzie wyłącznie jako hybryda
Nowe Volvo XC90 dostępne będzie wyłącznie jako hybrydaAdam MajcherekINTERIA.PL

IKEA co roku sprzedaje miliard mięsnych klopsików na całym świecie. Dla niektórych to obowiązkowy element wizyty w sklepie. Ale i je trzeba zmieniać i dopasowywać do oczekiwań klientów. Dlatego do mięsnych Kottbullarów Szwedzi dołożyli Huvodrolle - bardziej nowoczesną, roślinną odmianę przyjaźniejszą światu. Volvo wykonało podobny ruch prezentując odświeżoną, bardziej dojrzałą i mniej mięsną generację modelu XC90.

Jak długo sprzedawane jest Volvo XC90?

Debiutowało w 2002 r., od tego czasu sprzedało się milion egzemplarzy. Charakterystyczny design, ogromne pokłady zaufania klientów w kwestiach dotyczących bezpieczeństwa, przekonanie o porządnym wykonaniu i niezawodności - żeby nie przedłużać, tak podsumuję wiedzę powszechną na temat największego SUV-a Volvo. XC90 ma rzeszę klientów i jak przyznaje sam producent - jest ważnym elementem w całym procesie zarabiania pieniędzy przez firmę.

Model, który teraz jest w sprzedaży, technologicznie pamięta 2014 rok - wówczas zadebiutowała opracowana przy współpracy z chińskimi partnerami platforma SPA, na której Volvo do dziś buduje większość swoich spalinowych modeli. I wygląda na to, że jeszcze nie planuje się z nią żegnać, bo podczas prezentacji prezes Jim Rowan przyznał, że z tym zapowiadanym przejściem na elektromobilność w 2030 r. to już nieaktualne - Volvo dostosuje się do rynkowych potrzeb swoich klientów i poczeka chwilę dłużej. Dlatego dziś oglądamy odświeżone XC90.

Odświeżone XC90 może mieć czarne lub chromowane wykończeniaAdam MajcherekINTERIA.PL

Jak wygląda nowe Volvo XC90

Trzeba przyznać, że generacja, którą można teraz kupić w salonie, wciąż wygląda świetnie (sprzedażowo jest liderem segmentu w Polsce), więc pomysł wprowadzenia zaledwie kosmetycznych zmian po 10 latach od debiutu i 5 od poprzedniego liftingu, może wcale nie być taki zły. Klasyczne kształty XC90 starzeją się bardzo powoli. Wystarczyły drobne zmiany, by topowy SUV marki znowu wyglądał świeżo.

Z przodu mamy więc przeprojektowane zderzaki, wlot powietrza i maskę, oraz jeszcze węższe reflektory matrycowe z charakterystycznym T. Do tego mamy dwie wersje wykończenia - z chromami lub błyszczącą czernią.

Szwedzi zadbali, by nowe XC90 odróżniało się od modelu EX90Adam MajcherekINTERIA.PL

Z boku, gdy postawimy nowe XC90 obok aktualnego, zobaczymy przemodelowane nadkola i nowe wzory obręczy. Zmieniła się też paleta kolorów.

Bagażnik za drugim rzędem siedzeń połknie przeszło 1000 litrów bagazuAdam MajcherekINTERIA.PL

Z tyłu nowe XC90 poznać można po ciemnych wnętrzach świateł - wszystkie elementy chromowane wymieniono na czarne.

Zamiast chromów w kloszach tylnych lamp dominuje czerńAdam MajcherekINTERIA.PL

Co się zmieniło w nowym XC90

Volvo chwali się odświeżoną kabiną XC90 - to tu zaszło najwięcej zmian. Kokpit jest przeorganizowany, na środku widać większy, 11,2-calowy ekran systemu multimedialnego, nowa jest też kierownica. Szwedzi zwracają uwagę na wykorzystanie dodatkowych materiałów izolacyjnych, które poprawiają akustykę i oddzielają podróżnych od zewnętrznych hałasów generowanych przez wiatr i hałas opon.

W przeprojektowanym wnętrzu XC90 dominuje duży, 11-calowy ekranAdam MajcherekINTERIA.PL

Przeprojektowany tunel środkowy skrywa więcej schowków i gniazdek, oczywiście telefon można ładować również bezprzewodowo. Podobno na prośbę klientów pojawił się dodatkowy uchwyt na kubki, a bezprzewodową ładowarkę przeniesiono za tunel środkowy, by nie utrudniała dostępu do schowków.

XC90 sprzedawane będzie w wariancie 5-, 6- i 7-osobowym. Najbardziej luksusowy ma być ten drugi, z kapitańskimi fotelami w środkowym rzędzie. Niestety, ta odmiana póki co nie trafi do naszego cennika. Za drugim rzędem miejsc zmieści się jeszcze przeszło 700 litrów bagażu do rolety i prawie 1100 do sufitu. Pojemności za trzecim rzędem póki co nie podano.

Wymiary nowego Volvo XC90

Volvo XC90 niezmiennie jest pojazdem o imponujących gabarytach. Ma 4953 mm długości, 1931 mm szerokości i 1767 mm wysokości. Obie osie dzielą 2984 mm. Szwedzi precyzują, że przedni zwis ma 890 mm, tylny 1079 mm, a odległość między podłożem a podwoziem to między 205 a 216 mm. Auto może pociągnąć przyczepę ważącą nawet 2,7 tony. Masa pojazdu? Co najmniej 2015 kg w wersji mild hybrid i 2227 w wersji plug-in hybrid. 

XC90 po liftingu może ciągnąć przyczepę o masie do 2700 kgAdam MajcherekINTERIA.PL

Jakie silniki w nowym Volvo XC90?

Diesla nie ma - to wiadomo już od dawna. Zostały więc trzy warianty: hybryda typu mild w dwóch wariantach mocowych oraz hybryda plug-in, czyli ładowana z gniazdka. Każdy wariant opiera się o czterocylindrową jednostkę benzynową o pojemności dwóch litrów.

Do wyboru jest:

  • B5 AWD mild hybrid o mocy 250 KM, 360 Nm momentu obrotowego, przyspiesza do 100 km/h w 7,7 sekundy i zużywające średnio 8,5 l bezołowiowej na 100 km.
  • B6 AWD mild hybrid o mocy 300 KM, 420 Nm momentu obrotowego, załatwia sprint do setki w 6,7 s, ale pali średnio 8,9 l na 100 km.
  • T8 eAWD plug-in hybrid o mocy sumarycznej 455 KM, z 420 Nm momentu obrotowego z silnika spalinowego i 309 Nm z elektrycznego, przyspiesza do 100 km/h w 5,4 s. 
Niewielkie zmiany wystarczyły, by XC90 znowu wyglądało atrakcyjnieAdam MajcherekINTERIA.PL

Jako zużycie paliwa w plug-inie podaje się zgodnie z normą 1,2 l/100 km, ale to realne tylko przy pierwszej setce kilometrów od ładowania. Zaś do ładowania jest bateria o pojemności netto 14,7 kWh, zdolna do przyjmowania prądu przemiennego z dwóch faz z mocą 6,4 kW. Ładuje się ją w 3 godziny i pozwala na pokonanie 71 km. Volvo twierdzi, że taka konfiguracja pozwala na korzystanie z XC90 jak z auta elektrycznego, z okazjonalnym przedłużaniem zasięgu za pomocą jednostki spalinowej.

Odświeżone Volvo XC90 sprzedawane będzie w wersji 5-, 6- i 7-osobowejAdam MajcherekINTERIA.PL

Oczywiście tak jak dotychczas, Volvo podkreśla na każdym kroku przyjazność środowisku i troskę o bezpieczeństwo. W zależności od wersji XC90 może być nawet całkiem wegańskie, ale jak ktoś sobie życzy, to może siedzieć na mięciutkiej skórze nappa. O aktualność auta z systemem opartym o usługi Google, mają dbać aktualizacje on-line. Dotyczą one nie tylko systemu multimedialnego i nawigacji, ale całego oprogramowania zainstalowanego w pojeździe. 

System multimedialny i całe oprogramowanie auta można aktualizować zdalnie Adam MajcherekINTERIA.PL

Ile kosztuje nowe Volvo XC90?

Pierwsze samochody pojawią się w salonach pod koniec tego roku. Model po liftingu będzie tylko nieznacznie droższy od obecnego – w zależności od wersji podrożeje o 5 lub 10 tys. zł. Siedmiomiejscowa odmiana B5 z napędem o mocy 250 KM wystartuje od 339 900 zł. Cena bazowa hybrydy plug-in z oznaczeniem T8 to 389 900 zł. 300-konne B6 póki co dostępne będzie wyłącznie w wersji opancerzonej za 799 tys. zł. Czas pokaże, czy klienci pokochają nowy model jak roślinne klopsiki.

Napędy przyszłości według ToyotyINTERIA.TVINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas