Volvo EM90 to luksusowy bliźniak Zeekr 009. W tym aucie wszystko jest potężne
Volvo zaprezentowało elektrycznego vana o nazwie EM90. Nie ma jednak co liczyć, że zobaczymy ten samochód w Europie.
![Volvo EM90](https://i.iplsc.com/000HZVCT1YUC5P4H-C322-F4.webp)
Spis treści:
Europejczycy odwrócili się od minivanów, zamiast nich wybierając SUV-y i crossovery. Do zmieniającego się rynku dostosowali się producenci, którzy zaczęli wycofywać tego typu pojazdy z oferty.
Volvo EM90 to luksusowy minivan
Jednak świat to nie tylko Stary Kontynent, a zarówno w USA, jak i w Chinach minivany to wciąż znacząca część rynku. To właśnie dlatego powstało Volvo EM90.
![](https://i.iplsc.com/000HZVCRA2H8R4A5-C322-F4.webp)
Samochód ten to pojazd oparty na modelu 009, również należącej do koncernu Geely chińskiej marki Zeekr. Oczywiście EM90 ma być pojazdem klasy premium, jak zapewnia producent, wygodnym, obszernym i zapewniającym "domową" atmosferę i pozycjonowanym powyżej Zeekr 009.
Jednak Zeekr 009 i Volvo EM90 dzielą nie tylko płytę podłogową i układ napędowy. Uważny obserwator dostrzeże również, że są zbliżone stylizacyjnie, co widać szczególnie z profilu - identyczna jest linia szyb czy kształt słupków. Natomiast oba modele różnią się tam, gdzie modyfikacje wprowadzić najłatwiej, a więc w przedniej i tylnej części nadwozia.
Potężny wymiary, potężna bateria
Volvo EM90 to duży samochód, ma 5,21 m długości, 2,02 m szerokości i 1,86 m wysokości. Między osiami zamontowano potężny akumulator o pojemności 116 kWh, który zasila silnik elektryczny o mocy 272 KM. Volvo podaje, że zasięg EM90 wynosi 738 km, przy czym zostało to obliczone wg chińskiej normy CLTC, mniej restrykcyjnej niż i tak zawyżająca zasięgi europejska norma WLTP. Ładowanie akumulatora, przy wykorzystaniu ładowarki prądu stałego o dużej mocy, w zakresie od 20 do 80 proc. ma trwać tylko pół godziny.
Volvo EM90
![](https://i.iplsc.com/000HZVCW83QH9SB4-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCM65AXUJ3W-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCRA2H8R4A5-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCVEFW9MCVG-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCT1YUC5P4H-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCQF93MXS7M-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCUEICAD126-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCSUD82O7W1-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCO8Q4BAJRC-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCPFFV7D84U-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCL2KPU56GT-C322-F4.webp)
![](https://i.iplsc.com/000HZVCNQ1XOIMKX-C322-F4.webp)
Za sprawą dużego akumulatora masa samochodu wynosi aż 2,5 tony. Mimo tego Volvo EM90 może rozpędzić się do 100 km/h w 8,3 s. Co ciekawe Zeekr jest dostępny również w wersji dwusilnikowej, o mocy 544 KM i z baterią 140 kWh. Volvo na razie milczy o takiej wersji.
Samochód przewiezie sześć osób. Dwie będą miały szczególnie wygodnie
Kabina EM90 ma być luksusowa. Kierowca będzie wspomagany przez szerego systemów bezpieczeństwa opartych o kamery, lidary i radary, o komfort jazdy zadba pneumatyczne zawieszenie. We wnętrzu znajdziemy system audio wysokiej klasy i materiały premium. EM90 jest pojazdem sześciomiejscowym, przy czym w najbardziej komfortowych warunkach podróżują pasażerowie drugiego rzędu, w którym znajdują się fotele "kapitańskie", wszechstronnie regulowane i rozkładane oraz wyposażone w podnóżki.
![](https://i.iplsc.com/000HZVCQF93MXS7M-C322-F4.webp)
System infotainment EM90 oparty jest o olbrzymi ekran, wielkości 15,4 cala. Jeszcze większy, bo 15,6-calowy, ekran znajduje się pod sufitem, jest rozkładany i przeznaczony jest dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie.
EM90 to kolejny elektryczny model Volvo, po pokazanym niedawno EX30. Szwedzka marka już od 2030 roku zamierza nie mieć w swojej ofercie samochodów spalinowych.