Volvo EM90 to luksusowy bliźniak Zeekr 009. W tym aucie wszystko jest potężne
Volvo zaprezentowało elektrycznego vana o nazwie EM90. Nie ma jednak co liczyć, że zobaczymy ten samochód w Europie.
Europejczycy odwrócili się od minivanów, zamiast nich wybierając SUV-y i crossovery. Do zmieniającego się rynku dostosowali się producenci, którzy zaczęli wycofywać tego typu pojazdy z oferty.
Jednak świat to nie tylko Stary Kontynent, a zarówno w USA, jak i w Chinach minivany to wciąż znacząca część rynku. To właśnie dlatego powstało Volvo EM90.
Samochód ten to pojazd oparty na modelu 009, również należącej do koncernu Geely chińskiej marki Zeekr. Oczywiście EM90 ma być pojazdem klasy premium, jak zapewnia producent, wygodnym, obszernym i zapewniającym "domową" atmosferę i pozycjonowanym powyżej Zeekr 009.
Jednak Zeekr 009 i Volvo EM90 dzielą nie tylko płytę podłogową i układ napędowy. Uważny obserwator dostrzeże również, że są zbliżone stylizacyjnie, co widać szczególnie z profilu - identyczna jest linia szyb czy kształt słupków. Natomiast oba modele różnią się tam, gdzie modyfikacje wprowadzić najłatwiej, a więc w przedniej i tylnej części nadwozia.
Volvo EM90 to duży samochód, ma 5,21 m długości, 2,02 m szerokości i 1,86 m wysokości. Między osiami zamontowano potężny akumulator o pojemności 116 kWh, który zasila silnik elektryczny o mocy 272 KM. Volvo podaje, że zasięg EM90 wynosi 738 km, przy czym zostało to obliczone wg chińskiej normy CLTC, mniej restrykcyjnej niż i tak zawyżająca zasięgi europejska norma WLTP. Ładowanie akumulatora, przy wykorzystaniu ładowarki prądu stałego o dużej mocy, w zakresie od 20 do 80 proc. ma trwać tylko pół godziny.
Za sprawą dużego akumulatora masa samochodu wynosi aż 2,5 tony. Mimo tego Volvo EM90 może rozpędzić się do 100 km/h w 8,3 s. Co ciekawe Zeekr jest dostępny również w wersji dwusilnikowej, o mocy 544 KM i z baterią 140 kWh. Volvo na razie milczy o takiej wersji.
Kabina EM90 ma być luksusowa. Kierowca będzie wspomagany przez szerego systemów bezpieczeństwa opartych o kamery, lidary i radary, o komfort jazdy zadba pneumatyczne zawieszenie. We wnętrzu znajdziemy system audio wysokiej klasy i materiały premium. EM90 jest pojazdem sześciomiejscowym, przy czym w najbardziej komfortowych warunkach podróżują pasażerowie drugiego rzędu, w którym znajdują się fotele "kapitańskie", wszechstronnie regulowane i rozkładane oraz wyposażone w podnóżki.
System infotainment EM90 oparty jest o olbrzymi ekran, wielkości 15,4 cala. Jeszcze większy, bo 15,6-calowy, ekran znajduje się pod sufitem, jest rozkładany i przeznaczony jest dla pasażerów siedzących w drugim rzędzie.
EM90 to kolejny elektryczny model Volvo, po pokazanym niedawno EX30. Szwedzka marka już od 2030 roku zamierza nie mieć w swojej ofercie samochodów spalinowych.