Volkswagen e-Crafter. Z Polski
Na salonie samochodów użytkowych w Hamburgu zadebiutowała elektryczna wersja Volkswagena Craftera. e-Crafter będzie produkowany w Polsce.
Volkswagen e-Crafter został stworzony dla tych firm, które działają w centrach miast, dostarczając towar do końcowego odbiorcy, czyli kurierskich i logistycznych, dla zakładów rzemieślniczych, właścicieli sklepów, dostawców energii czy przedsiębiorstw taksówkarskich i świadczących innego rodzaju usługi przewozowe. Zasięg e-Craftera wynosi 173 km (mierzone wg starej normy NEDC, od 1 września obowiązuje bardziej miarodajna norma WLTP, wg niej zasięg będzie mniejszy), a jego prędkość maksymalną ograniczono do 90 km/h.
Parametry e-Craftera dobrano w wyniku obszernych analiz. Zanim Volkswagen rozpoczął prace konstrukcyjne, przeanalizowano 210 tys. realnych przewozów z wykorzystaniem tego rodzaju aut, wykonanych przez ponad 1500 klientów. Okazało się, że większość kierowców samochodów dostawczych przejeżdża dziennie od 70 do 100 km. I właśnie z myślą o takich odległościach - z uwzględnieniem licznych przystanków po drodze - skonstruowano e-Craftera.
W jego wypadku nie chodziło więc o jak największy zasięg, lecz taki, jaki będzie rzeczywiście potrzebny podczas codziennych zastosowań tego auta. Dzięki temu akumulatory e-Craftera nie musiały być zbyt duże, a przez to cena auta jest konkurencyjna. e-Crafter będzie kosztował w Niemczech od 69 500 euro netto. Polskie ceny będą znane za kilka tygodni, ale już wiadomo, że "elektryk" będzie około 4x droższy do wersji z silnikiem wysokoprężnym...
Nowy samochód, jak wszystkie Craftery, będzie produkowany w fabryce we Wrześni. Końcowy montaż komponentów elektrycznego układu napędowego będzie się natomiast odbywał w głównej fabryce marki Volkswagen Samochody Użytkowe w Hanowerze.
Elektryczne auto na bazie Craftera drugiej generacji
e-Craftera konstruowano równolegle z modelami wyposażanymi w zmodyfikowane pod względem emisji silniki Diesla (TDI) spełniające normę Euro 6. Wynika z tego bardzo ważna zaleta: e-Crafter nie jest samochodem wtórnie przystosowanym do napędu elektrycznego, lecz został od samego początku zaprojektowany jako model bezemisyjny. Volkswagen wykorzystał konstrukcję dużego auta dostawczego, by optymalnie umieścić w niej elementy elektrycznego układu napędowego. I tak np. akumulator litowo-jonowy znajduje się w podłodze e-Craftera, co oznacza dużą oszczędność miejsca. Dzięki temu można w pełni wykorzystywać całą przestrzeń ładunkową auta wynoszącą 10,7 m3. Wysokość e-Craftera - furgonu z wysokim dachem - wynosi 2590 mm; szerokość otworu ładunkowego to 1380 mm, wysokość przedziału ładunkowego wynosi z kolei 1861 mm. Zależnie od wersji maksymalna ładowność sięga od 0,975 do 1,72 tony.
Silnik elektryczny, przekładnia i mechanizm różnicowy tworzą jeden moduł
W przedniej części e-Craftera znajduje się elektryczny silnik synchroniczny typu EEM85. Jego maksymalna moc wynosi, jak wspomniano, 100 kW; maksymalny moment obrotowy to 290 Nm. Moment obrotowy jest przenoszony na koła przedniej osi za pomocą 1-biegowej przekładni (EQ 290) skonstruowanej do samochodów użytkowych.
Silnik, przekładnia oraz mechanizm różnicowy tworzą jeden nieduży moduł; jest on wytwarzany w zakładach produkcji komponentów w Kassel. Pozostałe elementy techniczne układu napędowego to jednostka sterująca silnikiem oraz wysokowydajna elektronika. Ta ostatnia steruje przepływem energii między silnikiem elektrycznym a akumulatorem. Prąd stały (DC) zmagazynowany w litowo-jonowym akumulatorze dzięki elektronice jest zamieniany w prąd zmienny (AC). Przetwornik DC/AC wytwarza napięcie o wartości 12V na potrzeby pokładowej sieci elektrycznej.
Stacja ładowania prądem przez złącze CCS pozwala w ciągu 45 minut naładować akumulator do 80 procent pojemności
Na stacji ładowania prądem stałym o mocy 40 kW, wyposażonej w złącze CCS, akumulator e-Craftera (o pojemności energetycznej 35,8 kWh) można zasilić energią elektryczną do 80 procent jego pojemności w zaledwie 45 minut. CCS to skrót od podlegającego światowej standaryzacji Combined Charging System - systemu zasilania prądem stałym, w który e-Crafter jest wyposażony seryjnie. Jeśli korzysta się ze stacji Wallbox AC dostarczającej prąd zmienny 7,2 kW, akumulator zostanie napełniony w stu procentach w czasie 5 godzin i 20 minut; odbywa się to zazwyczaj w nocy na posesji firmy będącej właścicielem auta.
Nowoczesne systemy bezpieczeństwa, komfortu i multimedialne
Jak wspomniano, nowy e-Crafter został stworzony w oparciu o Craftera drugiej generacji, który na rynku pojawił się w 2017 roku. Innowacyjny technicznie i atrakcyjny stylistycznie, Crafter również w 2018 roku należy do bardzo popularnych modeli - tylko od stycznia do czerwca Volkswagen dostarczył 26 800 egzemplarzy, czyli o 24,5 procenta więcej niż w tym samym okresie poprzedniego roku.
e-Crafter ma najnowocześniejsze systemy służące bezpieczeństwu, komfortowi oraz multimedialne. Seryjnie w wyposażeniu znajdują się: Park Pilot wspomagający parkowanie i zawierający funkcję ochrony nadwozia (dzięki 16 czujnikom rozmieszczonym w różnych miejscach karoserii zmniejsza ryzyko uszkodzenia nadwozia lub innych aut podczas manewrowania), wielofunkcyjna kamera (z przodu) oraz kamera z tyłu.
Ponadto jako pierwszy samochód użytkowy w swojej klasie Crafter jest wyposażony seryjnie w automatyczny hamulec po kolizji (daje możliwość uniknięcia po wypadku kolejnych zderzeń). Poza tym w standardzie znajdują się system zapobiegający skutkom podmuchów bocznego wiatru, a także LED-owe reflektory (świateł drogowych, mijania i do jazdy dziennej), automatyczna klimatyzacja (Climatronic), system podgrzewania foteli, pompa ciepła i ogrzewana przednia szyba, komfortowe fotele oraz system nawigacyjny "Discover Media" z "App-Connect" (umożliwia korzystanie z aplikacji zainstalowanych na smartfonie), system obsługi radia przy pomocy komend głosowych, a także interfejs telefonu komórkowego. W ramach wyposażenia dodatkowego, za pośrednictwem "Car-Net Guide & Inform", można korzystać z mobilnych usług internetowych.