Toyota Sienta - zaprezentowano trzecią generację japońskiego mikrovana
Toyota zaprezentowała właśnie trzecią generację modelu Sienta. To 7-miejscowy mikrovan zbudowany na bazie Yarisa.
Toyota Sienta udowadnia, że mały nie znaczy gorszy. Producent komunikuje, że jest to wszechstronne auto rodzinne. Co oferuje?
Najnowsza Sienta to samochód, który wydaje się być świetnym rozwiązaniem dla dużych rodzin żyjących w dużych miastach. Samochód charakteryzuje się dużymi przeszkleniami, które gwarantują dobrą widoczność oraz krótkimi zwisami.
Producent deklaruje, że dzięki rozmieszczeniu kół w skrajnych punktach samochodu, promień zawracania Sienty to jedyne 5 metrów. Łatwe parkowanie zapewnia także kompaktowa długość samochodu wynosząca 4,3 m.
Toyota zastosowała tutaj także rozwiązanie uwielbiane przez rodziców - szerokie, przesuwne tylne drzwi, które ułatwiają np. montaż fotelików w drugim rzędzie. Dodatkowo mogą one być elektrycznie sterowane, także z poziomu pilota.
Na bokach samochodu znajdziemy również duże odboje z tworzywa sztucznego, które zabezpieczają lakier auta przed uszkodzeniem na parkingu czy w sytuacji, kiedy dziecko np. zahaczy o auto rowerem.
Producent deklaruje, że powiększył wnętrze samochodu. Jego wysokość to teraz 1200 mm, a drugi rząd siedzeń można przesuwać, uzyskując od 80 do 100 cm odległości od kolan kierowcy do kolan osoby siedzącej w drugim rzędzie. Przekłada się to także na ilość miejsca w opcjonalnym, trzecim rzędzie siedzeń. O odpowiednią temperaturę w tymże zadba dodatkowy wentylator sufitowy.
Rozstaw osi Sienty to 275 cm, jednak wnętrze powiększono też w innych kierunkach. Wysokość bagażnika wzrosła o 2 cm, co wg producenta ma pozwolić postawić w samochodzie rower z kołami w rozmiarze 27 cali. W przypadku wariantu z 5 miejscami, wysokość bagażnika wzrosła w porównaniu do poprzedniej Sienty o 5 cm, a pod podłogą znajdziemy jeszcze schowek.
Wnętrze, łącznie z deską rozdzielczą, zostało wykończone ekologicznymi tkaninami i oferuje pasażerom wiele udogodnień. Na oparciach przednich foteli znajdziemy po dwa porty USB-C i dwie kieszenie na telefon. Przy schowkach i kieszeniach w drzwiach znajdziemy piktogramy, które sugerują jakie przedmioty się tam zmieszczą. W samochodzie znajdziemy wiele uchwytów na kubki oraz mniejszych i większych półeczek, dzięki czemu każdy przedmiot znajdzie swoje miejsce.
Toyota zastosowała w nowej generacji Sienty pełen wachlarz systemów bezpieczeństwa. Mamy tu więc system zapobiegania kolizji (także z pieszymi czy rowerzystami), system monitorujący ruch na skrzyżowaniu oraz system utrzymujący nas w odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu.
Toyota Sienta może być także wyposażona w system Advanced Park, który sam zaparkuje pojazd. System steruje zarówno kierownicą, jak i pedałem gazu oraz skrzynią biegów. Sienta posiada także możliwość głosowej obsługi nawigacji i systemu rozrywki oraz hotspot Wi-Fi.
W ramach Toyota Safety Sense Sienta może być wyposażona także w przedni i tylny wideorejestrator, który zapisuje obraz w pamięci wewnętrznej samochodu. Nagranie możemy w razie potrzeby przesłać na telefon lub nośnik USB.
Za napęd Sienty posłuży silnik 1.5 oraz bezstopniową skrzynią CVT, która jednak wyposażona została w 10 wirtualnych biegów, które kierowca może zmieniać w trybie sekwencyjnym. Występuje także wariant hybrydowy, który dostępny jest z napędem na jedną lub obie osie. Producent deklaruje, że Sienta z CVT powinna spalać 5,5 litra paliwa na 100 km.
Co ciekawe samochód fabrycznie może być przystosowany do użytku przez osoby z niepełnosprawnością ruchową i to w kilku wariantach. Pierwsza opcja to wyposażenie auta w pneumatyczne zawieszenie tylnej osi i rampę, która umożliwia wjazd osoby na wózku do wnętrza. Nachylenie rampy to 9,5 stopnia. Model ten, jak i pozostałe, może być pozbawiony siedzeń po stronie pasażera w drugim rzędzie.
Drugi wariant jest według producenta adresowany do rodziców niepełnosprawnych dzieci. Tutaj wózek możemy ustawić tak, aby dziecko było w zasięgu ręki rodzica siedzącego w pierwszym rzędzie siedzeń. Wariant ten umożliwia także przewożenie dziecka w pozycji leżącej.
Trzeci wariant przystosowania to opcja z tzw. krótką rampą. Pneumatyczne zawieszenie obniża tył auta, a tylny zderzak rozkłada się. Umożliwia to szybkie wprowadzenie osoby na wózku do auta, także na ciasnych parkingach.
Ostatni wariant to fabryczne przystosowanie Sienty do tego, aby mogła ją prowadzić osoba z niedowładem nóg. Oprzyrządowanie ma być indywidualnie dopasowane do potrzeb kierowcy.
Japoński cennik Sienty otwiera kwota 1,95 mln jenów, co przy dzisiejszym kursie daje ok. 68,3 tys. zł. Za hybrydę, z napędem 4x4, w najbogatszej wersji i z siedmioma miejscami, klient musi zapłacić już 3,108 mln jenów, czyli ok. 109 tys. zł. Na razie nie wiadomo jednak czy Sienta będzie oferowana poza rodzimym rynkiem.
***