Toyota GR Supra - nowa odsłona już jest
Nowa Toyota GR Supra to 5. generacja samochodu sportowego Toyoty (tym razem powstałego we współpracy z BMW i wykorzystującego podzespoły modelu Z4) i pierwszy globalny model wyprodukowany przez TOYOTA GAZOO Racing. Auto miało swoją światową premierę 14 stycznia 2019 roku podczas North American International Auto Show w Detroit.
Długa maska, zwarta karoseria oraz dach z dwoma wybrzuszeniami to nawiązanie do pierwowzoru, czyli modelu 2000GT. Do charakterystycznych elementów 4. generacji Supry nawiązuje stylistyka przodu i tyłu, a w szczególności muskularne tylne błotniki, tworzące jedną linię ze zintegrowanym spojlerem. Połączenie dużych felg, krótkiego rozstawu osi (2470 mm) oraz całkowitej długości auta (4379 mm) daje faktycznie "skondensowany" efekt. Warto zauważyć, że rozstaw osi jest krótszy niż w Toyocie GT86.
Kokpit nowej Toyoty GR Supry miał być wzorowany na jednomiejscowych samochodów wyścigowych. Znajdziemy tu wyświetlacz head-up na szybie, a umieszczony przed kierowcą ekran o przekątnej 8,8 cala wyświetla trójwymiarowy licznik przebiegu oraz wskaźnik biegu wyświetlane w części centralnej, cyfrowy prędkościomierz po lewej stronie oraz systemy nawigacji i multimediów po prawej. Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje panel obsługi klimatyzacji z dotykowymi przyciskami i funkcją pamięci ustawień. 8,8-calowy wyświetlacz, obsługiwany dotykowo lub za pomocą obrotowego kontrolera, zamontowano nad konsolą.
Przestrzeń bagażowa jest wystarczająca dla dwóch osób wyjeżdżających na weekend (bagażnik ma 290 l). Można ją powiększyć poprzez demontaż panelu w tylnej części kabiny, co zapewni wystarczającą ilość miejsca na torbę golfową.
Siedzenia w nowej Toyocie GR Supra mają zagłówek jest zintegrowany z oparciem, a ciało w optymalnej pozycji utrzymują odpowiednio wyprofilowane siedzisko oraz górna część oparcia. Fotele mogą być pokryte skórą lub kombinacją skórzanych boków z oparciem i siedziskiem obszytym alcantarą, która zapewni właściwą wentylację oraz dodatkowe trzymanie ciała.
Sercem nowej Toyoty GR Supra jest trzylitrowy, rzędowy silnik o 6 cylindrach, który generuje 340 KM oraz 500 Nm momentu obrotowego. Jest wyposażony w turbosprężarkę typu Twin Scroll, precyzyjny układ bezpośredniego wtrysku paliwa oraz zmienne fazy rozrządu. Współpracuje on z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów, która może działać w trybie Norma, Sport lub manualnym. Funkcja Launch Control umożliwia błyskawiczne przyspieszanie sprawiając, że auto od 0 do 100 km/h rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy. Dźwięk silnika oraz jego reakcje na gaz, sposób zmiany przełożeń, zawieszenie, układ kierowniczy oraz zachowanie aktywnego dyferencjału są dopasowywane, gdy kierowa wybierze tryb Sport. System Vehicle Stability Control ma specjalne ustawienie "track", które redukuje poziom ingerencji VSC w prowadzenie, żeby kierowca miał większą kontrolę nad zachowaniem się auta podczas dynamicznej jazdy.
Wszystkie wersje Toyoty GR Supra sprzedawane w Europie będą wyposażone w elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Działa on zarówno podczas przyspieszania, jak i hamowania, może gładko dostosować się od zerowego do pełnego, 100-procentowego spięcia napędów z natychmiastową reakcją. Elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy dystrybuuje moment pomiędzy tylnymi kołami, korygując wartości na każdym etapie pokonywania zakrętu, co sprawia, że auto zachowuje się w sposób przewidywalny.
Wysoka sztywność karoserii pozwoliła na precyzyjniejsze dopracowanie geometrii oraz dostrojenie amortyzatorów. Nowy projekt zawieszenia składa się z kolumn MacPhersona z przodu oraz lekkiego zawieszenia pięciowahaczowego z tyłu. Podłużnice i punkty mocowania są niesamowicie sztywne, by zapewnić precyzję podczas skręcania, a wykorzystanie aluminium w elementach zawieszenia i piastach redukuje masę nieresorowaną, zapewniając ponadprzeciętną zwinność i wydajność prowadzenia. Nowa Toyota GR Supra ma wyczynowe piasty koła ze zwiększonym kątem i zoptymalizowaną kinematyką. Elektryczne wspomaganie kierownicy jest zestrojone sportowo i może być dopasowane do preferencji kierowcy w trybach kierownicy Sport i Comfort.
Tylne zawieszenie zyskuje dzięki lekkiemu projektowi ze sztywnymi podłużnicami oraz podporami, które łączą je z karoserią, pomagając zapewnić wysoką precyzję kontroli nad kołami. 19-calowe aluminiowe felgi zaopatrzone są w świetnie trzymające się drogi opony Michelin Pilot Super Sport. Tylne koła są odrobinę szersze od przednich. Mocne hamulce są wyposażone w czterotłoczkowe zaciski Brembo.
Toyota GR Supra wyposażona jest także w dwustrefową klimatyzację, adaptacyjny tempomat z funkcją zatrzymywania i ruszania, bezkluczykowy dostęp i przycisk Start, skórzaną kierownicę z przyciskami funkcyjnymi oraz wirtualną tablicę rozdzielczą przed kierowcą. Technologia LED jest wykorzystywana w adaptacyjnych reflektorach, tylnych światłach i światłach do jazdy dziennej, a lusterka (zewnętrzne i wewnętrzne) są fotochromatyczne. Dodatkowym ułatwieniem są czujniki deszczu oraz kamera cofania.
Sportowe fotele obite są skórą i mają elektryczną regulację (wraz z podparciem lędźwiowym), zintegrowane podgrzewanie i funkcję pamięci ustawień. System multimedialny zawiera 12-głośnikowy system audio premium JBL, wyświetlacz head-up, wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala, nawigację z Supra Connect, Bluetooth oraz port USB. Do dyspozycji kierowcy i pasażerów jest indukcyjna ładowarka smartfonu oraz pakiety oświetlenia i przechowywania przedmiotów.
Wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa zawiera pakiet Supra Safety +, w którego skład wchodzą systemy monitorowania martwego pola, ostrzegania o zmianie pasa ruchu, ostrzegania o ruchu z tyłu pojazdu, ostrzegania o kolizji z autem nadjeżdżającym z tyłu oraz czujniki parkowania z funkcją hamowania. Dodatkowo obejmuje funkcję e-Call, która w razie poważnego wypadku automatycznie wyśle położenie auta do służb ratunkowych. Auto ma też system kontroli ciśnienia w oponach. Wszystkie Toyoty GR Supra są wyposażone w alarm.
Szczegółowe specyfikacje oraz ceny są dostępne na specjalnych stronach internetowych Toyoty GR Supra w całej Europie od 14 stycznia 2019 roku. Pierwsze samochody trafią do klientów pod koniec lata.