Taka jest nowa Mazda 3

Mazda zaprezentowała właśnie czwartą generację modelu 3. Globalny pojazd japońskiego producenta jest kolejnym krokiem firmy w stronę segmentu premium. To również pierwszy produkcyjny samochód oferowany z benzynowym silnikiem o zapłonie samoczynnym.

Mazda 3
Mazda 3Informacja prasowa (moto)

Chociaż kształty karoserii w oczywisty sposób nawiązują do poprzednika, w rzeczywistości mamy do czynienia z zupełnie nowym autem. Świadczy o tym m.in. zwiększony o 25 mm rozstaw osi. W trzeciej generacji kluczowy dla kubatury wnętrza parametr mierzy 2725 mm. Mimo tego, w stosunku do poprzednika, hatchback stracił 1 mm na długości (mierzy teraz 4459 mm). Auto jest też odrobinę (o 2 mm) szersze niż do tej pory (szerokość karoserii to 1797 mm). Zauważalnie urósł za to sedan. Karoseria "trójki" ze stopniowanym tyłem mierzy obecnie aż 4662 mm (+ 82 mm).

Stylistyka modelu nabrała nieco ostrzejszych kształtów. Na pierwszy rzut oka sedana łatwo pomylić z pozycjonowaną o segment wyżej "szóstką", co dla wielu potencjalnych nabywców stanowić może dużą zaletę.

W Europie auto oferowane będzie w czterech wersjach napędowych: trzech benzynowych i jednej wysokoprężnej. Zwolennicy tych pierwszych mają do wyboru jednostki z serii Skyactiv-G o pojemnościach 1,5 i 2,0 litrów. Obydwa wyposażono m.in. w udoskonalone kolektory dolotowe i przeprojektowane tłoki. Dla fanów silników Diesla przewidziano jednostkę Skyactiv-D o pojemności 1,8 l.

Nowa mazda 3 na zdjęciach

Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 
Nowa mazda 3 na zdjęciach 

Mazda - jako jedyny producent na świecie - ma też ofertę dla osób, które nie mogą zdecydować się pomiędzy wersją benzynową, a wysokoprężną. Nowa Mazda 3 jest pierwszym produkcyjnym modelem oferowanym z silnikiem Skyactiv-X SPCCI (Spark-Controlled Compression Ignition). To autorski system Mazdy polegający na wykorzystaniu "zapłonu samoczynnego sterowanego świecą zapłonową". W skrócie chodzi o "benzynowy silnik wysokoprężny", jednostkę o tak dużym ciśnieniu sprężania, że zapłon w cylindrze - podobnie jak w silnikach Diesla - następuje pod wpływem ciśnienia i towarzyszącej mu temperatury. Świeca zapłonowa, teoretycznie, jest więc zbędna. Mimo tego Japończycy zdecydowali się pozostawić ten element, by moc precyzyjnie sterować momentem zapłonu mieszanki.

Mazda 3Informacja prasowa (moto)

Klimat klasy wyższej można poczuć w kabinie. Projektanci skupili się nie tylko na wzorowej ergonomii, ale też wyróżniku segmentu premium - wygłuszeniu. Oprócz tego wyświetlacz HUD, zestaw wskaźników i ekran centralny zostały przeprojektowane, by podawać informacje w bardziej czytelny sposób. Troskę o detale zauważymy np. w ujednoliconych czcionkach. Centralnym punktem deski rozdzielczej jest "wolnostojący" wyświetlacz o przekątnej 8,8 cala. Nie jest on jednak dotykowy. Menu wywołuje się i obsługuje przy pomocy wielofunkcyjnego pokrętła umieszczonego na konsoli środkowej.

Mazda 3Informacja prasowa (moto)

Japończycy podkreślają, że w procesie projektowania pozycji za kierownicą wysokie miejsca na liście priorytetów zajmowały np. widoczności interfejsu Człowiek-Maszyna HMI (Human-Machine Interface) oraz... dźwięki docierające do uszu kierowcy. Nowa Mazda3, przynajmniej jeśli wierzyć zapewnieniom producenta, ma być jednym z najlepiej nagłośnionych samochodów w tym segmencie.

Mazda 3Informacja prasowa (moto)

Mazda 3 od lat jest najchętniej kupowanym modelem japońskiego producenta. Od czasu premiery pierwszej generacji w 2003 roku sprzedanych zostało ponad 6 mln egzemplarzy.

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas