Spark dwa za 30 990 zł

Tym razem reporter INTERIA.PL wybrał się do kolebki cywilizacji. To właśnie w Atenach odbywają się pierwsze jazdy nowym miejskim chevroletem, czyli sparkiem drugiej generacji.

Spark to samochód blisko powiązany z Polską. M.in. na Żeraniu produkowany był daewoo matiz, którego na wielu rynkach oferowano jako chevrolet matiz. Historia tego auta sięga roku 1997, dlatego nadeszła najwyższa pora na drugą, opracowaną od podstaw, generację tego auta.

Chevrolet spark to auto miejskie, który świetnie ma sobie radzić w miejskiej dżungli. Samochód ma 364 cm długości i 160 cm szerokości, dzięki czemu nie powinno być problemów z parkowaniem na zatłoczonych ulicach. Wnętrze zapewnia wystarczająco miejsca dwóm osobom, ale nieźle jest również z tyłu, o ile nie podejmiemy się zabrać maksymalnej liczby pasażerów (autko rejestrowane jest na 5 osób). Zakupy z hipermarketu z powodzeniem zmieszczą się w 170-litrowym bagażniku.

Reklama

Samochód od debiutu będzie oferowany silnikami benzynowymi o pojemności 1.0 (995 ccm) i mocy 68 KM oraz 1.2 (1206 ccm) i mocy 81 KM. Wykonano je w tej samej technologii - blok jest żeliwny, a głowica aluminiowa, oba mają po 4 zawory na cylinder i dwa wałki rozrządu. Zasilane są za pomocą wielopunktowego wtrysku, spełniają normę emisji spalin Euro V i współpracują z manualną, pięciostopniową skrzynią biegów.

Różnice w osiągach są jednak duże. Słabsza jednostka zapewnia sprint do 100 km/h w 15,5 s oraz umożliwia osiągnięcie prędkości 154 km/h. Duże lepsze wrażenie robi mocniejszy silnik, który pozwala rozpędzić się do 164 km/h, zaś 100 km/h pojawia się na liczniku po 12,1 s od ruszenia. Co więcej zużycie paliwa obu jednostek jest takie samo i średnio wynosi 5,1 l/100 km. Jeśli dla kogoś to ciągle za dużo, to będzie mógł również wybrać wersję napędzaną... LPG. Będą one objęte standardową trzyletnią (limitowaną przebiegiem 100 tys. km) gwarancją, a co ciekawe - sparki na gaz nie będą słabsze od benzynowych.

Interesująco zostało rozwiązane wnętrze. Zegary umieszczono nie na desce rozdzielczej, ale na kolumnie kierownicy, prędkościomierz jest analogowy, a obrotomierz - cyfrowy. Niczym w motocyklu...

Przed samochodem miejskim nie stawia się wielkich wymagań w zakresie zawieszenia. Dlatego w sparku nie kombinowano i postawiono na sprawdzone rozwiązania - z przodu zastosowano kolumny McPhersona, zaś z tyłu - sztywną belkę.

Nowy spark to bezpieczny samochód. Auto zostało ocenione w teście zderzeniowym EuroNCAP na 4 gwiazki. Piąta przepadła, bo... Chevrolet nie planował montowania w sparku układu ESP. Ostatecznie plany zostały zmienione i układ stabilizacji jazdy będzie dostępny jako opcja we wszystkich wersjach.

Chevrolet spark trafi do europejskich salonów na początku przyszłego roku, w Polsce dostępny będzie od początku kwietnia. Nieco dłużej trzeba będzie poczekać na wersje zasilane LPG, które w lutym zadebiutują we Włoszech i stopniowo będą wprowadzane na kolejne rynki, w tym polski.

Ceny sparka na rynku polskim zaczynają się od 30 990 zł. Za tę kwotę otrzymamy auto z silnikiem 1.0, wspomaganiem kierownicy i uwaga - 6 poduszkami. Niestety, auto z silnikiem 1.2 jest dużo droższe - kosztuje minimum 39 890 zł.

Chevrolet niezbyt chętnie mówi o planach sprzedażowych. Pewien poziom wyznacza jednak poprzednia generacja sparka, która w najlepszym roku zdobyła w Polsce 900 klientów. Czy uda się osiągnąć ten poziom?

Zapraszamy na film. W roli głównej spark.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: auto | pierwsze jazdy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy