RX400h - luksusowa hybryda

Wraz z odsłoną rewolucyjnego modelu RX400h z napędem na cztery koła na tegorocznym salonie samochodowym w Detroit, Lexus przedstawił pierwszy w świecie pojazd hybrydowy w klasie aut luksusowych.

Samochód naszpikowany został nowoczesną technologią, z której najważniejszą rolę pełni Hybrid Synergy Drive - ekonomiczny i ekologiczny blok napędowy łączący w sobie 3,3-litrowy silnik benzynowy z dwoma motorami elektrycznymi. RX400h wejdzie do sprzedaży w Europie w pierwszym kwartale 2005 roku.

Nowy pojazd bazuje na sukcesie modelu RX300, który od czasu jego premiery w maju 2003 roku wciąż notuje coraz to lepsze wyniki sprzedaży. Najmłodszy członek rodziny RX-ów wyposażony jest w ostatnią generację systemu Hybrid Synergy Drive, stworzoną specjalnie dla tego modelu. Wymagało to zmiany konstrukcji, poprawy elektroniki oraz zmodyfikowania właściwości mechanicznych, tak by osiągi samochodu były satysfakcjonujące i odpowiednie dla luksusowego pojazdu kategorii SUV.

Przełomem w rozwoju tej technologii było stworzenie pierwszego w świecie seryjnego równoległego systemu hybrydowego łączącego właściwości dwóch mocnych silników elektrycznych i wysoce wydajnego silnika spalinowego. W tandemie silniki te tworzą "inteligentny" system napędu czterech kół, dzięki którym pojazd zyskuje na dynamice, przy niskich, średnich i wysokich obrotach redukując zarazem znacznie poziom zużycie paliwa oraz emisję spalin.

Unowocześnienia w budowie silników elektrycznych objęły użycie dodatkowego dopalacza obiegowego, zwiększenie pojemności generatora prądu oraz nowego mocnego silnika napędzającego przednią oś, dającego ponad dwa razy więcej mocy niż ten zastosowany w Toyocie Prius. Silnik napędu tylnej osi umożliwił stworzenie pojazdu z napędem na cztery koła. Jeszcze jedną istotną zmianą jest nowa bateria niklowo-wodorowa, która jest w stanie dostarczyć dwa razy więcej mocy od tej zastosowanej w Priusie, w którym spalinowa jednostka napędowa o pojemności 1,5 litra i mocy 77 KM oraz 500-woltowy silnik elektryczny o mocy 67 KM, wytwarzają razem maksymalną moc wyjściową 110 KM.

W Lexusie RX400h są zatem następujące jednostki napędowe:
- 3,3-litrowy, sześciozaworowy silnik benzynowy o mocy 208 KM
- 650-woltowy, napędzany synchronicznym stałym magnesem 165 KM (123 kW) zamontowany na przedniej osi silnik elektryczny
- 67-konny silnik elektryczny napędzający tylną oś zapewniając dodatkową moc oraz stabilność pojazdu.

Reklama

Wszystko to w połączeniu daje maksymalną moc wyjściową na poziomie 270 KM, która rozpędza pojazd od 0-100 km/h w czasie 8 sekund. Warto zaznaczyć, że RX400h może pochwalić się najniższą emisją dwutlenku węgla spośród wszystkich samochodów segmentu SUV (już dziś spełnia wszystkie normy EURO IV) oraz zużycie paliwa, które raczej kojarzy się z wynikami samochodów rodzinnych niż tych klasy luksusowej. Nowy Lexus może pokonać ponad dystans 1000 km na jednym zbiorniku paliwa.

W czasie jazdy system Hybrid Synergy Drive działa w wielu różnych trybach tak by w rezultacie otrzymać jak najbardziej efektywne wyniki. Podczas postoju, silnik automatycznie się wyłącza by oszczędzić paliwa. Podczas działania przy niskich obrotach, uruchamianiu silnika oraz małych i średnich prędkościach pojazd wykorzystuje jedynie silniki elektryczne dzięki czemu ogranicza emisję spalin, a w szczególności dwutlenku węgla. Podczas normalnej jazdy moc jest rozkładana ze wszystkich trzech silników tak, by uzyskać jak największą wydajność pojazdu, rozkład mocy jest stale monitorowany przez komputer pokładowy.

Istotnym faktem jest możliwość gromadzenia energii kinetycznej w akumulatorach silników elektrycznych. Podczas redukcji prędkości oraz hamowania wytwarzana jest energia, która w zwykłych samochodach zostaje utracona w postaci ciepła. Jednak RX400h został skonstruowany w ten sposób by gromadzić tą energię co pozwala na jej wykorzystanie jako zasilania do silników elektrycznych.

W ubiegłym roku odbyły się dwie premiery Lexusa: zadebiutował flagowy model LS430 oraz znacznie zmodernizowany RX300 SUV. W Detroit, obok omawianego modelu RX400h przedstawiony został również najnowszy przedstawiciel serii GS.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: koła | Lexus | detroit | elektryczny | paliwa | hybryda | Pojazd | silnik
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy