Primera już w polskich salonach
Wczoraj i dzisiaj podczas ogólnopolskich Dni Otwartych rozpoczęła się sprzedaż nowego Nissana Primera. Najnowsza generacja tego auta to pierwsza z konstrukcji Nissana, która prezentuje nowy kierunek w koncepcji projektowania samochodów: łączy śmiałą stylizację z zaawansowaną technologią i prostotą obsługi. W futurystycznych kształtach primery kryje się unikatowy, centralny system sterowania wieloma funkcjami samochodu oraz wyjątkowy układ jezdny.
Produkcja Primery w wersji sedan i kombi rozpoczęła się w połowie grudnia 2001 roku w zakładach Sunderland w Wielkiej Brytanii. Latem 2002 roku do produkcji trafi 5-drzwiowy hatchback, zaprojektowany specjalnie na europejski rynek. Jeszcze przed rozpoczęciem sprzedaży nowa primera, zdobyła prestiżowe nagrody. Na początku lutego brytyjski największy motoryzacyjny miesięcznik Top Gear (prasowy odpowiednik programu telewizyjnego pod tym samym tytułem, który emitowany jest co tydzień w angielskiej BBC) przyznał Primerze tytuł "najlepszego samochodu klasy średniej". Nowy Nissan zwyciężył w tej rywalizacji z fordem mondeo, MG ZT, Volkswagenem Passatem oraz Renault Laguną.
W plebiscycie Samochodu Roku polskiej edycji miesięcznika Playboy nowego Nissana Primerę wyróżniono zaś za nowatorskie rozwiązania techniczne i europejską elegancję.
Ekran służy także do wyświetlania obrazu, pochodzącego z kamery umieszczonej nad tylną tablicą rejestracyjną. Kamera jest uruchamiana automatycznie przy włączaniu wstecznego biegu i pomaga w manewrowaniu tyłem oraz parkowaniu.
Przy współpracy z firmą Nokia - wiodącym światowym wytwórcą aparatów komórkowych - Primerę wyposażono w nowatorski system telefoniczny. Zastosowano tu wygodny system "plug and go" - telefon umieszcza się w specjalnym uchwycie, który łączy go samoczynnie z centralnym układem sterowania i systemem audio. Wyświetlacz telefonu jest pokazywany na ekranie monitora pojazdu, a odbiór i prowadzenie rozmów umożliwiają przyciski, umieszczone na centralnym zestawie przełączników.
Primera jest też pierwszym pojazdem z segmentu D, w którym zastosowano inteligentny system utrzymywania stałej prędkości jazdy - Intelligent Cruise Control (ICC). Dodatkowo ICC wykorzystuje specjalne czujniki w celu zapewnienia stałej odległości pojazdu od samochodu, jadącego z przodu. Ingerując w systemy sterowania silnikiem i układ hamulcowy, ICC odpowiednio zmniejsza prędkość, aby wybrana wcześniej odległość do pojazdu poprzedzającego nie zmniejszyła się w sposób zagrażający bezpieczeństwu.
Nowa Primera posiada znakomite własności dynamiczne, przy zwiększonej odporności na boczny wiatr i lepszej stabilności jazdy na zakrętach. Rezerwy bezpieczeństwa zwiększa ponadto układ elektronicznej kontroli stabilności (Electronic Stability Programme - ESP).
Podstawowy model Primery napędzany jest zmodyfikowanym 109-konnym silnikiem QG16, (maksymalny moment obrotowy 144 Nm przy 4000 obr/min). Elektroniczna kontrola otwarcia przepustnicy wraz z regulacją faz rozrządu powoduje płynny wzrost mocy, a specjalny, cichy łańcuch rozrządu gwarantuje wysoką kulturę pracy.
Dla bardziej wymagających przeznaczono jednostkę QG 18 z układem zmiennych faz rozrządu oraz podwójnym, aluminiowym kolektorem wylotowym, kołem zamachowych z tłumikiem drgań oraz cichym łańcuchem rozrządu. Silnik rozwija 116 KM przy 5600 obr/min oraz 163 Nm przy 4000 obr/min.
Pierwsza z dwóch nowych jednostek otrzymała kodowe oznaczenie QR20DE. Silnik ma pojemność 2.0 dm3 i niezwykle sztywny, użebrowany kadłub oraz system wyrównoważający, gwarantujący wyjątkową kulturę pracy bez drgań i wibracji. W jego konstrukcji zastosowano lżejsze ruchome elementy, cichy łańcuch rozrządu oraz pokrywę zaworów z tworzyw sztucznych. QR20DE wyposażony jest w układ zmiennych faz rozrządu (Nissan Variable Valve Timing Control system) oraz elektryczne sterowanie przepustnicą. Rozwija 140 KM (maksymalny moment obrotowy 192 Nm przy 4000 obr/min). Pod względem kultury pracy silnik QR20DE porównywany jest z silnikami sześciocylindrowymi. Samochód z takim silnikiem może być wyposażony w 6-biegową skrzynię manualną lub - opcjonalnie - w bezstopniową przekładnię automatyczną CVT-M6.
Nowy jest także silnik wysokoprężny YD22. 16-zaworowa (DOHC) jednostka z zapłonem samoczynnym i pojemności 2.2 dm3, wyposażona jest w bezpośredni wtrysk paliwa typu Common Rail. Silnik ten oprócz Primery stosowany jest także w modelu X-TRAIL. Dzięki zastosowaniu turbosprężarki o zmiennej geometrii konstruktorzy Nissana uzyskali bardziej płaski przebieg krzywej momentu obrotowego. Silnik ten rozwija 126 KM oraz moment obrotowy 280 Nm już przy 2000 obr/min. W wersjach z dieslem seryjnie stosowana jest 6-biegowa przekładnia manualna.
Niezwykle sztywne nadwozie nowej Primery zostało wyposażone w strefy kontrolowanego zgniotu, mające za zadanie pochłaniać energię zderzenia i nie dopuścić do deformacji środkowej strefy nadwozia, którą stanowi kabina pasażerska. W tym celu Primera ma wzmocnione podłużnice, boczne progi nadwozia oraz przednie słupki dachowe. W razie uderzenia bocznego drzwi i ich wzmocnienia zostały tak skonstruowane, aby przekazywały energię zderzenia na wzmocnione elementy nadwozia i nie ulegały wtłaczaniu do wnętrza kabiny.
Primera - oprócz dwóch poduszek przednich - została również seryjnie wyposażona w poduszki boczne i kurtyny powietrzne. W aucie zastosowano system aktywnych zagłówków, który zmniejsza ryzyko powstania obrażeń szyjnego odcinka kręgosłupa, a bezpieczna konstrukcja pedału hamulca - obrażeń nóg. Warstwa spienionego tworzywa sztucznego w przednim zderzaku pochłania energię zderzenia i redukuje ryzyko odniesienia obrażeń przez pieszego.