Premiera Pandy 4x4!
W miejscowości Marina di Castagann Carduci w Toskani nad morzem Liguryjskim odbywa się właśnie premiera Fiata Pandy 4x4. Uczestniczy w niej reporter INTERIA.PL.
15 tysięcy godzin obliczeń, 80 testów zderzeniowych, 70 symulacji poślizgowych, 140 testów komponentów i podsystemów oraz milion kilometrów przejechanych na całym świecie, od afrykańskich pustyni przez azjatyckie płaskowyże po koło podbiegunowe - tak w skrócie można scharakteryzować nową Pandę. Samochód, który produkowany będzie wyłącznie w Polsce.
Panda 4x4 łączy cechy samochodu miejskiego z elementami pojazdów terenowych. Napęd na cztery koła zapewnia dużą mobilność w trudnym terenie, jednocześnie małe wymiary powodują, że Panda równie dobrze czuje się w zatłoczonych centrach miast.
Nowy model oferowany jest z dynamicznym i sprawdzonym silnikiem benzynowym o mocy 60 KM, z dwoma rodzajami wyposażenia (Trekking i Climbing), dwoma typami tapicerki oraz jedenastoma kolorami nadwozia. Za kilka miesięcy w ofercie znajdzie się również diesel 1.3 Multijet o mocy 70 KM.
Obie wersje wyposażeniowe charakteryzują się niewielkimi rozmiarami, dużą zwrotnością i łatwością prowadzenia, a także wyższym o 5 cm zawieszeniem.
Prześwit samochodu jest wyższy o 5 mm w stosunku do wersji tradycyjnej. Panda 4x4 wyposażona została również w tarcze ochronne na zderzakach oraz dolną osłonę silnika.
Wersja Climbing porusza się na kołach 185/65R14 z oponami M+S czyli przystosowanymi do trudnych warunków atmosferycznych. Z kolei wersja Trekking wyposażona została w koła 165/70R14 i opony M+S.
Prędkość maksymalna Pandy 4x4 1.2 wynosi 145 km/h. Przyspieszenie do setki zajmuje 20 sekund.
Kąt natarcia, czyli maksymalny kąt nachylenia powierzchni na jaki można wjechać nie zahaczając przodem wynosi 24 stopnie w wypadku wersji Climbing i 26 stopni - Trekking. Kąty zejścia, a więc maksymalny kąt pochylenia płaszczyzny na który można wjechać tyłem wynoszą odpowiednio: 42 i 44 stopnie. Natomiast kąt rampowy, czyli maksymalny kąt trójkątnego grzbietu przeszkody, który można pokonać bez zahaczenia podwoziem to odpowiednio 24 i 23 stopnie.
Panda jest bogato wyposażona w zakresie bezpieczeństwa. Posiada poduszki powietrzne, ABS z EBD oraz system MSR, który zapobiega poślizgowi przy hamowaniu silnikiem.
Wnętrze Pandy 4x4 wykończone może być w dwóch zestawieniach kolorystycznych: popielato-czerwonym i popielato-żółtym. Układ kierowniczy ma podwójny system wspomagania Dualdrive, dzięki czemu siła wspomagania jest zależna od prędkości pojazdu. Ponadto kierowca może wybierać między dwoma poziomami siły wspomagania.
Największym novum w Pandzie 4x4 jest napęd na 4 koła. Opiera się on na dwóch mechanizmach różnicowych i sprzęgle wiskotycznym. W warunkach drogowych o dobrej przyczepności 98 procent momentu obrotowego trafia na koła przednie. Dopiero na śliskiej nawierzchni moment automatycznie, bez udziału kierowcy transferowany jest na tylną oś.
Panda 4x4 produkowana będzie tylko w Polsce. W salonach we Włoszech pojawi się jeszcze we wrześniu, natomiast w pozostałych krajach dostępna będzie od października.
Jak Panda 4x4 sprawuje się w terenie możecie sprawdzić na tych filmach:
TUTAJ galeria zdjęć z zimowych testów Pandy 4x4 a TUTAJ z jazd w Toskanii.