Porsche Cayman GT4 RS zaprezentowane
Porsche zaprezentowało model 718 Cayman GT4 w wersji RS. To nowy flagowy wariant w rodzinie 718.
Kluczowy element nowego modelu stanowi wolnossący 6-cylindrowy silnik znany z wyścigowego 911 GT3 Cup oraz seryjnego 911 GT3. Jednostka generuje 500 KM i "rozkręca się" do 9000 obr./min. W porównaniu z Porsche 718 Cayman GT4 nowe 718 Cayman GT4 RS osiąga dodatkowe 80 KM (59 kW) mocy, co przekłada się na stosunek masy do mocy wynoszący 2,83 kg/KM (auto waży 1415 kg). Maksymalny moment obrotowy wzrósł z 430 do 450 Nm.
Do szczególnych cech Caymana GT4 RS należą wloty powietrza za szybami kierowcy i pasażera. 718 Cayman tradycyjnie ma tu małe boczne okna. Nowe wloty poprawiają przepływ powietrza , a jednocześnie pozwalają wytworzyć specjalny dźwięk tuż obok uszu podróżujących. Ponadto projektanci zachowali charakterystyczne, służące do chłodzenia silnika wloty powietrza przed tylnymi kołami.
Jak każde współczesne Porsche z rodziny RS nowe 718 GT4 RS jest dostępne wyłącznie z dwusprzęgłową skrzynią biegów Porsche (PDK) o 7 przełożeniach. Dzięki łopatkom kierowca może ręcznie wybierać przełożenia bez odrywania dłoni od kierownicy. Alternatywnie do dyspozycji jest przeprojektowana dźwignia zmiany biegów w konsoli środkowej.
Sportowo zestrojona przekładnia PDK o krótkich przełożeniach wraz z centralnie umieszczonym silnikiem są gwarancją wysokich osiągów - 718 Cayman GT4 RS rozpędza się od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 s (GT4 z PDK: 3,9 s) i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h (GT4 z PDK: 302 km/h).
Cayman GT4 RS waży tylko 1415 kg - z pełnym zbiornikiem paliwa i bez kierowcy, zgodnie z normą DIN. To o 35 kg mniej niż 718 GT4 ze skrzynią PDK. Wagę pojazdu zredukowano dzięki zastosowaniu elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP), takich jak maska oraz przednie błotniki. Masę zmniejszono także dzięki zastosowaniu lekkich wykładzin i ograniczeniu ilości materiału izolacyjnego. Ponadto tylną szybę wykonano z lekkiego szkła. Dążenie do wyeliminowania każdego zbędnego grama demonstrują lekkie panele drzwi z tekstylnymi pętlami do otwierania oraz schowkami w postaci siatek.
Z zewnątrz uwagę zwraca nowe, zamocowane na stałe tylne skrzydło z mocowaniami typu "łabędzia szyja" i aluminiowymi wspornikami. Jego wysoce efektywna konstrukcja wywodzi się z wyścigowego Porsche 911 RSR, a niedawno została po raz pierwszy zastosowana w seryjnym samochodzie Porsche - w nowym 911 GT3.
W trybie Performance, zarezerwowanym do użytku na torach wyścigowych, 718 Cayman GT4 RS generuje o ok. 25% większy docisk niż wariant GT4, za co odpowiadają również zmniejszony o 30 mm prześwit (w porównaniu z 718 Cayman), wloty powietrza w przednich nadkolach, aerodynamicznie zoptymalizowana osłona podwozia wraz z tylnym dyfuzorem, przedni dyfuzor z licznymi stopniami regulacji oraz nowy przedni spojler z opływowymi bocznymi "łopatkami".
Lepsze osiągi samochodu to także zasługa modyfikacji podwozia. Regulowane, gotowe do jazdy torowej zawieszenie wyróżniają specyficzna dla odmiany RS konfiguracja amortyzatorów oraz zmodyfikowane nastawy sprężyn i stabilizatorów.
Dynamiczny design GT4 RS dodatkowo "podkręca" opcjonalny pakiet Weissach. Przednia pokrywa, wloty powietrza, osłona modułu układu dolotowego, górne elementy obudowy lusterek bocznych oraz tylny spojler mają wówczas wykończenie z włókna węglowego, a tytanowe końcówki układu wydechowego przypominają te z Porsche 935. Również zamontowana w tylnej części kabiny klatka bezpieczeństwa jest wykonana z tytanu.
Pakiet obejmuje też tapicerowaną materiałem Race-Tex górną sekcję deski rozdzielczej oraz duże logo Porsche na tylnej szybie. Ponadto w ramach pakietu Weissach, za dodatkową opłatą, zamiast 20-calowych kutych obręczy z aluminium można zamówić 20-calowe kute felgi z magnezu.
Wszystkie te ulepszenia względem 718 Cayman GT4 sprawiają, że GT4 RS jest najbardziej bezkompromisowym i "najostrzejszym" członkiem rodziny 718. W szczególności widać to po czasie okrążenia północnej pętli Nürburgringu. Podczas ostatniej fazy strojenia ustawień samochodu Jörg Bergmeister, ambasador marki Porsche, pokonał nim liczący 20 832 m długości tor w czasie 7:09,300 min. Krótszą wersję pętli o długości 20,6 km, która wcześniej służyła jako punkt odniesienia, GT4 RS przejechało w 7:04,511 min - czyli o 23,6 s szybciej niż 718 Cayman GT4.
Porsche 718 Cayman GT4 RS zostało podczas salonu samochodowego w Los Angeles. Samochód można już zamawiać w cenie od 731 tys. zł z VAT. Dostawy rozpoczną się w grudniu 2021 roku.