Kontrolka check engine to zmora kierowców. Mechanik radzi, jak ją usunąć
Żółta lampka w kształcie silnika na desce rozdzielczej potrafi skutecznie zepsuć dzień każdemu kierowcy. Check engine, bo o niej mowa, jest jednym z najczęstszych sygnałów ostrzegawczych w nowoczesnych samochodach. Co oznacza jej pojawienie się i czy faktycznie powinniśmy się nią przejmować? Co prawda niekoniecznie zwiastuje ona poważne usterki, ale w żadnym razie kierownicy nie powinni lekceważyć wyświetlającej się na desce rozdzielczej kontrolki check engine.

Spis treści:
Co oznacza check engine?
System diagnostyczny OBD-II, obecny w większości pojazdów wyprodukowanych po 2001 roku, wykorzystuje rozbudowaną sieć czujników do monitorowania pracy silnika, układu paliwowego oraz komponentów odpowiedzialnych za emisję spalin. Gdy komputer pokładowy wykryje nieprawidłowości, natychmiast informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie kontrolki check engine.
Warto zaznaczyć, że nowoczesne samochody mogą wyświetlać kontrolkę na trzy różne sposoby. Ciągłe światło w kolorze pomarańczowym zazwyczaj sygnalizuje usterkę, która nie wpływa bezpośrednio na możliwość dalszej jazdy. Migające światło pomarańczowe wskazuje na problem, który może wpływać na prawidłowe działanie pojazdu - możesz wtedy odczuwać spadek mocy lub nierówną pracę silnika. Natomiast czerwona kontrolka oznacza poważną usterkę wymagającą natychmiastowego zatrzymania pojazdu.
Dlaczego pali się kontrolka check engine?
W prawidłowo działającym pojeździe kontrolka check engine powinna zaświecić się na moment podczas uruchamiania silnika i zgasnąć po kilku sekundach. Jeśli jednak pozostaje zapalona, może to wskazywać na szereg różnych problemów:
- Usterki czujników: wilgoć w systemie, zaśniedziałe styki czy przewody uszkodzone przez gryzonie
- Problemy z układem zapłonowym: objawiające się szarpaniem i zauważalnym spadkiem mocy silnika
- Nieprawidłowości w układzie paliwowym: włączając problemy z wtryskami czy pompą paliwa
- Awarie poważniejsze: uszkodzenie katalizatora, sondy lambda, świec zapłonowych czy zaworu EGR
- Problemy z turbosprężarką lub filtrem cząstek stałych
- Użycie paliwa niskiej jakości lub niewłaściwego rodzaju paliwa

Kontrolka check engine a tryb awaryjny
W niektórych przypadkach, gdy komputer pokładowy wykryje poważniejsze nieprawidłowości, samochód może przejść w tak zwany “tryb awaryjny”. Jest to mechanizm zabezpieczający, który ogranicza moc silnika, by zapobiec potencjalnym uszkodzeniom. W takim przypadku możliwe jest zwykle dojechanie do domu lub najbliższego serwisu, jednak należy to zrobić z zachowaniem szczególnej ostrożności.
Zobacz również:
Czy można jeździć z zapaloną kontrolką check engine?
Choć teoretycznie można kontynuować jazdę z zapaloną kontrolką check engine, mechanicy jednogłośnie zalecają jak najszybszą wizytę w serwisie. Ignorowanie tego ostrzeżenia może prowadzić do poważniejszych usterek i znacznie wyższych kosztów naprawy w przyszłości. Dodatkowo, długotrwała jazda z nierozwiązanym problemem może skutkować:
- Zwiększonym zużyciem paliwa
- Pogorszeniem osiągów pojazdu
- Ryzykiem uszkodzenia droższych komponentów
- Wyższą emisją spalin
- Potencjalnymi problemami podczas okresowego badania technicznego
Mechanicy przypominają też, że kontrolka może szczególnie “nękać” kierowców aut z instalacjami LPG - zwracają oni uwagę, że nawet niewielkie rozkalibrowanie może być powodem zapalenia się kontrolki check engine. Co ciekawe, instalacja gazowa często działa jak swoisty “detektor” ukrytych problemów - może ujawnić usterki, które wcześniej pozostawały niezauważone przez komputer pokładowy ze względu na ich niewielkie nasilenie.