Kontrolka check engine to zmora kierowców. Mechanik radzi, jak ją usunąć

Żółta lampka w kształcie silnika na desce rozdzielczej potrafi skutecznie zepsuć dzień każdemu kierowcy. Check engine, bo o niej mowa, jest jednym z najczęstszych sygnałów ostrzegawczych w nowoczesnych samochodach. Co oznacza jej pojawienie się i czy faktycznie powinniśmy się nią przejmować? Co prawda niekoniecznie zwiastuje ona poważne usterki, ale w żadnym razie kierownicy nie powinni lekceważyć wyświetlającej się na desce rozdzielczej kontrolki check engine.

W wielu samochodach błąd check engine można skasować samodzielnie
W wielu samochodach błąd check engine można skasować samodzielnie123RF/PICSEL

Co oznacza check engine?

System diagnostyczny OBD-II, obecny w większości pojazdów wyprodukowanych po 2001 roku, wykorzystuje rozbudowaną sieć czujników do monitorowania pracy silnika, układu paliwowego oraz komponentów odpowiedzialnych za emisję spalin. Gdy komputer pokładowy wykryje nieprawidłowości, natychmiast informuje o tym kierowcę poprzez zapalenie kontrolki check engine.

Warto zaznaczyć, że nowoczesne samochody mogą wyświetlać kontrolkę na trzy różne sposoby. Ciągłe światło w kolorze pomarańczowym zazwyczaj sygnalizuje usterkę, która nie wpływa bezpośrednio na możliwość dalszej jazdy. Migające światło pomarańczowe wskazuje na problem, który może wpływać na prawidłowe działanie pojazdu - możesz wtedy odczuwać spadek mocy lub nierówną pracę silnika. Natomiast czerwona kontrolka oznacza poważną usterkę wymagającą natychmiastowego zatrzymania pojazdu.

Dlaczego pali się kontrolka check engine?

W prawidłowo działającym pojeździe kontrolka check engine powinna zaświecić się na moment podczas uruchamiania silnika i zgasnąć po kilku sekundach. Jeśli jednak pozostaje zapalona, może to wskazywać na szereg różnych problemów:

  • Usterki czujników: wilgoć w systemie, zaśniedziałe styki czy przewody uszkodzone przez gryzonie
  • Problemy z układem zapłonowym: objawiające się szarpaniem i zauważalnym spadkiem mocy silnika
  • Nieprawidłowości w układzie paliwowym: włączając problemy z wtryskami czy pompą paliwa
  • Awarie poważniejsze: uszkodzenie katalizatora, sondy lambda, świec zapłonowych czy zaworu EGR
  • Problemy z turbosprężarką lub filtrem cząstek stałych
  • Użycie paliwa niskiej jakości lub niewłaściwego rodzaju paliwa
Kontrolka check engine może zwiastować poważne kłopoty. Czy można ją samodzielnie skasować?123RF/PICSEL

Kontrolka check engine a tryb awaryjny

W niektórych przypadkach, gdy komputer pokładowy wykryje poważniejsze nieprawidłowości, samochód może przejść w tak zwany “tryb awaryjny”. Jest to mechanizm zabezpieczający, który ogranicza moc silnika, by zapobiec potencjalnym uszkodzeniom. W takim przypadku możliwe jest zwykle dojechanie do domu lub najbliższego serwisu, jednak należy to zrobić z zachowaniem szczególnej ostrożności.

Czy można jeździć z zapaloną kontrolką check engine?

Choć teoretycznie można kontynuować jazdę z zapaloną kontrolką check engine, mechanicy jednogłośnie zalecają jak najszybszą wizytę w serwisie. Ignorowanie tego ostrzeżenia może prowadzić do poważniejszych usterek i znacznie wyższych kosztów naprawy w przyszłości. Dodatkowo, długotrwała jazda z nierozwiązanym problemem może skutkować:

  1. Zwiększonym zużyciem paliwa
  2. Pogorszeniem osiągów pojazdu
  3. Ryzykiem uszkodzenia droższych komponentów
  4. Wyższą emisją spalin
  5. Potencjalnymi problemami podczas okresowego badania technicznego

Mechanicy przypominają też, że kontrolka może szczególnie “nękać” kierowców aut z instalacjami LPG - zwracają oni uwagę, że nawet niewielkie rozkalibrowanie może być powodem zapalenia się kontrolki check engine. Co ciekawe, instalacja gazowa często działa jak swoisty “detektor” ukrytych problemów - może ujawnić usterki, które wcześniej pozostawały niezauważone przez komputer pokładowy ze względu na ich niewielkie nasilenie.

Renault Symbioz w teście wideo. 1.6 pod maską, 5 l/100 km i regulowany bagażnikAdam MajcherekINTERIA.PL
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?