Nowe auto ze Słowacji
Tak będzie wyglądać nowe auto segmentu C koreańskiego koncernu Kia, które produkowane będzie na Słowacji w Żilinie.
Dzisiaj opublikowano pierwsze dwa zdjęcia tego samochodu, którego oficjalna premiera planowana jest na wrześniowy salon samochodowy w Paryżu. Wtedy też dowiemy się jak samochód ten będzie się nazywał. Na razie obowiązuje fabryczny kod ED (skrót od European Dream).
Nowa Kia to zaprojektowany na europejski rynek 5-drzwiowy hatchback o długości 4,2 m (rozstaw osi to aż 2,650 mm) , który produkowany będzie w z benzynowymi silnikami o pojemności 1.4, 1.6 i 2.0 l i całkowicie nową jednostka wysokoprężną o pojemności 1.6 l.
W 2007 roku na bazie tego samochodu pojawi się także odmiana kombi (wrzesień) oraz wersja 3-drzwiowa o sportowej charakterystyce (grudzień).
Kia - najszybciej rozwijająca się marka motoryzacyjna w Europie - chce do 2008 roku osiągnąć na Starym Kontynencie sprzedaż na poziomie 500 tys. samochodów. Uruchomienie nowej fabryki na Słowacji z pewnością pomoże w realizacji tego zamierzenia. Fabryka Kii zbudowana została w Żylinie, 200 km na północny wschód od Bratysławy, zaledwie 30 km od polskiej granicy. W chwili obecnej zatrudnionych jest tam 1.200 pracowników. Docelowo budowa fabryki Kia Motors na Słowacji umożliwi stworzenie ponad 3 tys. etatów w Żylinie i okolicach. Warta ponad 1 mld EUR inwestycja pozwoli południowokoreańskiemu koncernowi osiągnąć do 2008 roku roczną produkcję na poziomie 200 tyś. egzemplarzy. Rok później dojdzie do tego kolejnych 100 tyś. W roku 2010 40% sprzedawanych w Europie samochodów marki Kia będzie produkowanych lokalnie.
Zakład położony jest na działce o powierzchni 168 hektarów a sama powierzchnia fabryki wynosi ponad 180 000 m2. Realizowany w Żylinie projekt jest najnowocześniejszą fabryką motoryzacyjną na Starym Kontynencie. Jest to nowoczesny obiekt produkcyjny światowej klasy a wytwarzane na Słowacji auta oferować będą najwyższą jakość. Uruchomionych zostanie 6 linii produkcyjnych.
Firma Kia Motors Corporation skierowała w 2005 roku do Europy ponad 300 tys. samochodów. W 2006 roku wynik ten zostanie poprawiony o kolejnych 20%, jednak celem firmy w dłuższej perspektywie jest osiągnięcie pułapu 500 tys. egzemplarzy do roku 2008.