McLaren Senna. Moc: 800 koni mechanicznych

Na miesiąc przed pierwszym publicznym debiutem w Genewie McLaren przybliża fanom sylwetkę swojego nowego topowego modelu - Senna. Auto osiągać ma 100 km/h w zaledwie 2,8 s!

Pojazd, którego nazwa stanowi hołd dla legendarnego kierowcy wyścigowego, ma być najbardziej ekstremalnym McLarenem z homologacją drogową w historii. Auto napędzane jest podwójnie doładowanym silnikiem V8 o pojemności 4,0 l. Jednostka generuje równe 800 KM i 800 Nm i jest najmocniejszą, jaka kiedykolwiek trafiła do drogowego pojazdu brytyjskiej marki.

Szczytowa moc generowana jest przy 7250 obr./min. 700 Nm kierowca ma do dyspozycji już przy 3000 obr./min. Wartość maksymalnego momentu obrotowego uzyskiwana jest w zakresie 5500-6700 obr./min. Konstruktorzy zwracają uwagę na niezwykle czyste brzmienie jednostki napędowej. Poziom dźwięku wzrasta o 10 dB co każde 2000 obr. Dla obniżenia masy duża część układu wydechowego zbudowana została z tytanu.

Reklama

Dzięki powszechnemu wykorzystaniu kompozytów sucha masa pojazdu to zaledwie 1198 kg. Nadwozie typu monoqoque w całości wykonano z włókien węglowych. Brytyjczycy podkreślają, że to najmocniejsza tego typu konstrukcja, jaką kiedykolwiek zastosowali w pojeździe z homologacją drogową. McLaren Senna jest również najlżejszym drogowym autem marki od czasów legendarnego McLarena F1. Wszystkie panele karoserii, jak np. błotniki czy poszycia drzwi, ważą w sumie niespełna 60 kg!

Moc potężnego V8 transmitowana jest do kół tylnej osi za pośrednictwem zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów o siedmiu przełożeniach. Kierowca może korzystać z ręcznego trybu pracy przekładni wybierając przełożenia za pomocą łopatek zamontowanych przy kierownicy. Te wykonane zostały z włókien węglowych, a ich kształty opracowano w taki sposób, by obsługa nie nastręczała trudności niezależnie od tego czy kierowca prowadzi w rękawicach, czy też bez nich.

Brytyjczycy określają osiągi McLarena Senna mianem "zapierających dech w piersiach" i prawdę mówiąc trudno się z tym nie zgodzić. Setka pojawia się na prędkościomierzu już w 2,8 s od startu. 200 km/h osiągane jest w 6,8 s. Na przejechanie 1/4 mili auto potrzebuje zaledwie 9,9 s. Prędkość maksymalna to 340 km/h.

W konstrukcji pojazdu szczególną uwagę zwraca aktywne tylne skrzydło, które odpowiada za znaczą część generowanej siły docisku. Mimo potężnych rozmiarów spoiler waży zaledwie 4,87 kg i potrafi wytworzyć docisk ponad stukrotnie przekraczający jego masę. W sumie pakiet aerodynamiczny jest w stanie wygenerować siłę docisku aż 800 kg. Powyżej prędkości 250 km/h aktywne ospoilerowanie i tylne skrzydło automatycznie ustawiane są w taki sposób, by... zmniejszyć generowane siły. W przeciwnym razie obciążenie mogłoby uszkodzić elementy zawieszenia i opony!

A skoro już przy oponach jesteśmy... W najnowszym McLarenie zastosowane zostały najbardziej ekstremalne wersje opon Pirelli z dwóch linii produktowych: Pirelli P Zero Trofeo oraz Pirelli P Zero. Przygotowane specjalnie dla tego modelu opony P Zero Trofeo powstały w założeniu jako opony przeznaczone do jazdy na torze wyścigowym, aczkolwiek mogą być również eksploatowane na drogach publicznych.

Analogicznie zestaw dedykowanych opon Pirelli P Zero - z natury przeznaczony do jazdy drogowej - nadaje się również do jazdy na torze. W ten sposób bez względu na wybór kierowcy konstruktorzy mogą by pewni, że auto dysponuje właściwościami trakcyjnymi zgodnymi z fabrycznymi założeniami.

Powstanie zaledwie 500 egzemplarzy McLarena Senna. Na brytyjskim rynku, z podatkami, za samochód zapłacić trzeba 750 tys. funtów, czyli przeszło 3,5 mln zł.


INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy