Lexus RC w cywilnej wersji 200t
Sportowe coupe Lexusa dostępne będzie w o wiele bardziej, niż dotychczas, przystępnej wersji z 2-litrowym silnikiem.
Oferta Lexusa RC jest dość specyficzna, ponieważ model ten zadebiutował tylko i wyłącznie w topowej wersji F, napędzanej 5-litrowym silnikiem V8 o mocy 477 KM. Powoduje ona naturalnie szybsze bicie serca każdego fana motoryzacji, ale niewiele jest osób, które zdecydują się na takie auto. Chociażby ze względu na ceny, zaczynające się od 383 tys. zł.
Na szczęście teraz to coupe o nietuzinkowej stylistyce, będzie oferowane także w bardziej przystępnej wersji 200t. Wykorzystuje ona dobrze już znany z innych modeli, 2-litrowy silnik z turbodoładowaniem, rozwijający 245 KM i mający 350 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Pozwala to na rozpędzenie RC do 100 km/h w 7,5 s i osiągnięcie prędkości maksymalnej wynoszącej 230 km/h.
Lexus zapewnia przy tym, że średnie zużycie paliwa powinno wynieść tylko 7,2 l/100 km. Tak dobry wynik, ma być nie tylko efektem niedużej pojemności i bezpośredniego wtrysku paliwa, ale także zmiennych faz rozrządu VVT-iW, pozwalających na pracę silnika w trybie Otto lub Atkinsona. Pierwszy, wykorzystywany w większości samochodów, zapewnia lepsze osiągi, a drugi, spotykany chociażby w hybrydowych modelach Lexusa, pozwala na obniżenie spalania przy niskim obciążeniu.
Z nowym silnikiem współpracuje 8-stopniowa, automatyczna skrzynia biegów, która w swojej pracy uwzględnia między innymi siły odśrodkowe działające na samochód. Podczas hamowania przed zakrętem redukuje ona więc przełożenia i utrzymuje niski bieg, aż do wyjścia z niego.
Praca skrzyni, a także innych podzespołów samochodu, zależy też od ustawienia, jakie wybierzemy przy pomocy Drive Mode Select. Dostępne są tryby jazdy Snow, Eco, Normal oraz Sport.
Dla osób chcących poczuć nieco sportowych emocji, przygotowano odmianę F Sport, wyróżniającą się bardziej agresywnym nadwoziem, a także zmianami w układzie jezdnym. Na nowo zestrojono w niej zawieszenie, dające możliwość regulacji siły tłumienia, a także wyposażono w mechanizm różnicowy Torsen o podwyższonym tarciu wewnętrznym. Dostępny jest też dodatkowy tryb jazdy - Sport S+.
Nowy Lexus RC 200t pojawi się w europejskich salonach pod koniec roku. Nie znamy jeszcze jego cen, ale biorąc pod uwagę ofertę konkurencji, szacujemy, że wyniesie ona około 190 tys. zł.