Jak zyskać 0,4 l/100 km...
Moda na ekologią i coraz ostrzejsze przepisy w tym zakresie powodują, że koncerny samochodowe usilnie szukają sposobów obniżenia emisji spalin.
A wiadomo, że drogi w tym kierunku są dwie - albo stosować skomplikowane rozwiązania jak katalizatory, czy układy recyrkulacji albo... "po prostu" obniżyć zużycie paliwa, a tym samym emisję szkodliwych substancji.
Tę drugą metodę wybrało Volvo. W efekcie powstała specjalna wersja modelu C30 o wiele znaczącym oznaczeniu efficiency.
Samochód ten napędzany jest silnikiem Diesla o pojemności 1.6 l i mocy 105 KM. Średnie użycie paliwa tej jednostki ma wynosić mniej niż 4.5 l/100 km. To o 0.4 l mniej niż zużycie paliwa volvo C30 1.6D, który dzisiaj możemy znaleźć w salonach szwedzkiej marki. To oznacza spadek emisji dwutlenku węgla ze 129 do mniej niż 120 g/km.
W jaki sposób uzyskano zmniejszenie zużycia paliwa? Skupiono się na kilku aspektach.
C30 efficiency otrzymało niższe zawieszenie, nowy spojler dachowy, tylny zderzak, 16-calowe koła oraz poprawiony układ chłodzenia silnika. Wszystkie te zabiegi miały na celu obniżenie oporu powietrza. Ponadto opory toczenia zmniejszono poprzez zastosowanie opon nowej generacji, a prędkości obrotowej silnika - poprzez zastosowanie innych przełożeń trzeciego, czwartego i piątego biegu. Modyfikacje zostały uzupełnione przez optymalizację zarządzania silnikiem, wspomaganiem kierownicy oraz olej silnikowy o mniejszym oporze przepływu.
Nowe volvo C30 efficiency pojawi się na rynku w przyszłym roku. Jego nabywcy w Szwecji otrzymają zwrot pieniędzy w wysokości 10 tysięcy koron (około 4000 zł), który przysługuje wszystkim kupującym samochody przyjazne dla środowiska, czyli takie, których emisja dwutlenku węgla nie przekracza 120 g/km.
Ponadto na początku przyszłego roku Volvo wprowadzi na rynek nową automatyczną skrzynię biegów o nazwie Powershift. Będzie ona stosowana w modelach C30, S40 i V50 napędzanych dwulitrowym silnikiem Diesla i ma obniżać zużycie paliwa o osiem procent. W dużym uproszczeniu działa ona jak dwie skrzynie manualne sterowane przez dwa oddzielne sprzęgła. Dzięki temu nie ma wahań momentu obrotowego podczas zmiany biegu, a to przekłada się na większą efektywność całego układu napędowego.