Honda Civic Type R oficjalnie zaprezentowana. Jest najmocniejsza ze wszystkich
Wreszcie jest! Po wielu wcześniejszych zapowiedziach, japoński producent oficjalnie zaprezentował kolejną generację legendarnego hot hatcha. Nowa Honda Civic Type R dysponuje największą dynamiką i mocą w historii, a do tego wygląda dużo lepiej niż poprzednik.
Pierwsze zapowiedzi nowej Hondy Civic Type R pojawiły się niemal równy rok temu. Przez ten czas japoński producent podsycał nasze oczekiwania, sporadycznie podsyłając kolejne newsy oraz zdjęcia wciąż jeszcze zakamuflowanego modelu. Cierpliwość się jednak opłaciła, a oficjalna prezentacja odsłoniła niemal wszystkie karty.
Przede wszystkim jest dużo lepiej w kwestiach stylistycznych. Nowa Honda Civic Type R podtrzymuje subtelny wygląd bazowego Civica, rezygnując z mocno przesadzonych kształtów poprzedniej generacji. Projekt nadwozia jest spójny, a opracowane wyłącznie dla tego modelu elementy stylistyczne poprawiają aerodynamikę pojazdu. Choć całość prezentuje się stosunkowo dyskretnie, nie oznacza to jednak, że samochód nie rzuca się w oczy.
Duża dolna osłona chłodnicy w przednim zderzaku zwiększa przepływ powietrza do silnika i współgra z nową maską, którą wyposażono w otwór wentylacyjny. Wszystko by zapewnić jak najlepszy przepływ powietrza wokół przedniej części nadwozia. Nie brakuje także bocznych spojlerów, gigantycznego tylnego dyfuzora, a także - charakterystycznej już - wielkiej "lotki" generującej dodatkową siłę docisku. Osadzono ją na nowych, odlewanych z aluminium wspornikach. Jest także niższa i zarazem szersza niż w poprzednim modelu. Emblemat z logo Hondy został rzecz jasna utrzymany w kontrastowym, czerwonym kolorze.
Także wnętrze nowego Type R zostało wzbogacone o klasyczne czerwone dodatki. Kierowca siedzi niżej niż dotychczas, ma lepszą widoczność ponad niżej położoną maską. Zminimalizowano też martwe pola i zredukowano elementy odbijające światło. Lekkie przednie fotele sportowe, z tapicerką pokrytą materiałem o fakturze zamszu, mają zapewniać dobre podparcie ciała i utrzymanie odpowiedniej pozycji kierowcy w trakcie pokonywania szybkich zakrętów na torze wyścigowym.
Japończycy chwalą się, że nowy Civic Type R jest szczytem możliwości fabrycznych Hondy. Model ma być najszybszym i najmocniejszym pojazdem Type R w historii marki. Chociaż szczegółowe dane techniczne wciąż nie zostały podane, Honda chwali się, że nowy hot hatch korzysta z założeń konstrukcyjnych poprzednika, wprowadzając ewolucyjne zmiany w silniku. Warto tylko przypomnieć, że poprzednia generacja dysponowała turbodoładowaną, 2-litrową jednostką o mocy 320 KM.
Wspomniane zmiany obejmują m.in. zmodernizowaną turbosprężarkę, która ma teraz kompaktową obudowę poprawiającą wydajność układu. W turbinie zoptymalizowano zarówno liczbę łopatek, jak i ich kształt, aby zwiększyć maksymalną moc i poprawić przepływ strumienia powietrza doładowującego. Zmodernizowany, wysokowydajny układ wydechowy, współpracujący z opisanymi powyżej rozwiązaniami, wpływa na poprawę stosunku maksymalnej mocy do masy, maksymalnego momentu obrotowego i prędkości maksymalnej w porównaniu z parametrami poprzedniej generacji modelu.
Standardowo już, pojazd będzie dostępny z sześciostopniową manualną skrzynią biegów, opartą na zmodyfikowanym systemie Rev-match, który podbija obroty przy redukcji. Nowy Civic Type R to także udoskonalony układ hamulcowy Brembo z ulepszonym systemem kontroli temperatury i chłodzenia powietrzem. W skrócie - jest na co czekać.
Najnowsza Honda Civic Type R trafi do sprzedaży w przyszłym roku, a pierwsze dostawy do klientów rozpoczną się w Europie z początkiem 2023 roku. Ceny wciąż pozostają nieznane.
Pomagajmy Ukrainie - ty też możesz pomóc
***