​GLA AMG czyli mała, szybka gwiazda

Udział nadwozi typu SUV czy crossover w sprzedaży na wielu rynkach przekracza 40%, nic więc dziwnego, że producenci eksploatują tę modę do granic możliwości i wypuszczają coraz to nowe wersje. Nowy Mercedes klasy GLA czyli najmniejszy SUV w gamie marki ze Stuttgartu pojawił się w salonach już kilka miesięcy temu i coraz częściej można go spotkać na ulicach. Teraz debiutują na rynku wersje specjalne dla koneserów czyli 35 AMG, 45 AMG oraz 45S AMG.

O ile zaprezentowany niedawno model GLA uzupełnia linię SUV-ów w gamie Mercedesa, która obecnie liczy już 9 nadwozi: GLA, GLB, GLC, GLC coupe, GLE, GLE Coupe, GLS. klasa G i elektryczny EQC, do którego niebawem dołączy mniejszy EQA, modele serii AMG dołączają do gamy kompaktowych modeli o wysokich osiągach, która w tym momencie jest już kompletna i liczy łącznie 7 pozycji - od klasy A z nadwoziem hatchback i limuzyną (z wydłużonym rozstawem osi na rynek chiński), poprzez CLA Coupe i Shooting Brake, po 7-miejscowego GLB oraz najnowszego GLA.

Usportowione SUV-y o wysokich osiągach to nic nowego, zwłaszcza z segmencie premium. Zwykle kryją one w podwyższonym nadwoziu rozwiązania z pokrewnego auta kompaktowego. Tak jest i w przypadku Mercedesa. Ci, którzy znają klasę A w wersji AMG, poczują się w nowym GLA jak u siebie w domu.

Reklama

Już "podstawowa" wersja czyli GLA 35 AMG 4MATIC to prawdziwa sportowa bestia, która zapewnia przyspieszenie od 0-100 km/h w 5,1 s i wyjątkowe wrażenia z jazdy, zarówno po prostej, jak i w zakrętach. Nie trzeba dodawać, że wersje z oznaczeniem 45 i 45S zapewniają jeszcze większe emocje i jeszcze lepsze osiągi.

Sercem wszystkich wersji jest znany i sprawdzony, 4-cylindrowy dwulitrowy silnik benzynowy o mocy od 306 KM (225 kW) w wersji 35, do 421 KM (310 kW) w odmianie 45S, połączony z 8-biegową przekładnią dwusprzęgłową i napędem na wszystkie koła. Ta ostatnia odmiana to najmocniejszy na świecie seryjnie produkowany silnik czterocylindrowy, który rozwija maksymalny obrotowy aż 500 Nm, a jego charakterystyka pracy jest zbliżona do silnika wolnossącego.

Jednostka napędowa zapewnia błyskawiczną reakcję na naciśnięcie pedału gazu i świetne sportowe brzmienie. W układzie turbodoładowania zastosowano rozwiązanie typu twin-scroll, które łączy optymalną reakcję przy niskich obrotach z dużym przyrostem mocy przy wyższych.

Warto wspomnieć, że silniki mocniejszych odmian produkowane są zgodnie z zasadą "One man, one engine", co oznacza, że każdy egzemplarz silnika montowany jest przez jednego człowieka, o najwyższych kwalifikacjach. W razie czego, wiadomo gdzie szukać winnego...

To, co wyprodukuje silnik, przekazuje dalej dwusprzęgłowa przekładnia AMG Speedshift DCT 8G. Przełożenia zostały tak dobrane, by zoptymalizować subiektywne odczucie przyspieszenia kierowcy i pasażerów, a biegi zmieniane są błyskawicznie.

Układ wydechowy, także firmowany przez AMG podkreśla sportowy, choć zarazem i codzienny charakter modelu. W zależności od wybranego trybu jazdy, charakterystyka brzmienia waha się od całkiem dyskretnej (w "niższych" trybach), aż do prawdziwie sportowej i agresywnej (Sport+).

Wszystkie wersje modelu GLA AMG wyposażony są standardowo w napęd na wszystkie cztery koła. Układ AMG Performance 4MATIC zapewnia zarówno wysoką przyczepność, jak i prawdziwą przyjemność z jazdy. Podział momentu obrotowego jest bezstopniowo dobierany w zależności od warunków drogowych i waha się od konfiguracji całkowicie przednionapędowej do 50/50% (przód/tył). Za zmienny rozkład momentu obrotowego pomiędzy osiami odpowiada elektromechanicznie sterowane sprzęgło wielotarczowe zintegrowane z tylnym mechanizmem różnicowym.

Pięć programów jazdy - Slippery, Comfort, Sport, Sport+ oraz Individual - zapewnia szeroki zakres właściwości jezdnych samochodu, od zupełnie komfortowego po dynamiczny, niemal wyczynowy. Każdy z nich reguluje szereg parametrów. Kierowca ma też do dyspozycji zaawansowane programy regulacji dynamiki jazdy AMG DYNAMICS, współpracujące z 3-stopniowym układem stabilizacji toru jazdy.

Nadwozie o bardzo wysokiej sztywności zapewnia precyzyjne reakcje na skręt i stabilność prowadzenia kół, także podczas jazdy z dużą prędkością. Do poprawy sztywności skrętnej przedniej części nadwozia wykorzystano aluminiową płytę pod silnikiem. Dodatkowo w przednim podwoziu zastosowano dwie ukośne rozpórki, które przeciwdziałają siłom skręcającym i zwiększają sztywność.

Progresywne elektromechaniczne wspomaganie bezpośredniego układu kierowniczego o zmiennym przełożeniu i dwóch trybach - sportowym i komfortowym, świetnie sprawdza się, zwłaszcza przy szybkiej, dynamicznej jeździe.

Za skuteczne hamowanie odpowiada sportowy układ hamulcowy, z 4-tłoczkowymi zaciskami i 350-milimetrowymi tarczami z przodu i 1-tłoczkowymi pływającymi zaciskami i tarczami o średnicy 330 mm na tylnej osi. Tarcze są wewnętrznie wentylowane i perforowane, aby lepiej odprowadzać ciepło i zapobiegać osłabieniu skuteczności hamowania, nawet podczas jazdy torowej. Zaciski hamulcowe mają czarny napis "AMG".

AMG TRACK PACE to - jak twierdzi Mercedes - opcjonalny osobisty inżynier wyścigowy. Aplikacja ta pozwala na doskonalenie swoich umiejętności prowadzenia samochodu i szczegółową analizę uzyskiwanych wyników. Korzysta w tym celu z satelitarnego systemu pozycjonowania GPS oraz danych takich jak przyspieszenie poprzeczne i wzdłużne, położenie pedałów gazu i hamulca oraz kąt skrętu kół. To już naprawdę pachnie torem wyścigowym...

Nowy GLA jest aż o 10 cm wyższy od poprzednika i o 1,5 cm krótszy, ale wygląda na samochód zdecydowanie bardziej masywny. Dotyczy to rzecz jasna także wersji AMG. Wygodne, obszerne, jak na gabaryty pojazdu wnętrze zapewnia komfortowe warunki szybkiego podróżowania kierowcy i pasażerom. Trzeba tylko uważać, by nie stracić prawa jazdy, bo charakterystyka każdej wersji prowokuje do niezbyt defensywnej jazdy...

We wnętrzu czuje się sport. Fotele pokryte skórą syntetyczną i mikrofibrą w kolorze czarnym, uzupełnione czerwonymi przeszyciami oraz pasami bezpieczeństwa w tym samym kolorze, elementy ozdobne o strukturze włókna węglowego i otwory wentylacyjne z czerwonymi pierścieniami, a także inne dyskretne detale - to wszystko nie pozwala choćby przez moment pomyśleć, że jest to zwykłe GLA. Wielofunkcyjna sportowa kierownica obszyta skórą nappa wyjątkowo dobrze leży w dłoniach.

Efekt jest imponujący. GLA AMG to niezwykle dopracowany samochód o fantastycznych własnościach jezdnych, a przy tym bardzo praktyczny w codziennej eksploatacji, zarówno w ruchu miejskim, jak i w dalekiej trasie.  

Ceny poszczególnych wersji to 219 900 (35 AMG), 272 200 (45 AMG) i 291 000 (45S AMG).  GLA w szybkiej, dynamicznej odmianie AMG to propozycja dla wszystkich, którzy chcą, bądź muszą pogodzić sportowe emocje z praktycznością prawdziwie rodzinnego, uniwersalnego samochodu. My chcemy poszaleć na torze, a żona potrzebuje praktycznego auta na wakacje albo do opery? GLA AMG jest rozwiązaniem. Pozostaje tylko wybór odpowiedniej wersji. Ale tu już każdy musi sam podjąć decyzję...

(G)

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy