Ford Focus. Lider segmentu C w nowej odsłonie

Odświeżony Ford Focus, bestseller segmentu C trafia właśnie do polskich salonów. Przy okazji zmian w aparycji obejmujących m.in. nowy pas przedni, auto doczekało się wielu innowacyjnych rozwiązań.

Jednym z nich jest nowy system pozwalający przewidzieć moment, w którym samochód wpadnie w poślizg! Układ o nazwie ETS (Enhanced Transitional Stability) to pierwsze tego rodzaju rozwiązanie instalowane w samochodzie seryjnym.

System bazuje na danych dotyczących prędkości jazdy, położenia koła kierownicy oraz prędkości obrotu kierownicą. Jeśli wykryje ryzyko poślizgu, poprzez aktywację elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy, aktywuje hamowanie poszczególnych kół - często zanim kierowca zorientuje się, że może dojść do niebezpiecznej sytuacji. Inżynierowie Forda zmodyfikowali także elektryczne wspomaganie układu kierowniczego EPAS, dzięki czemu nowy model daje kierowcy większe wyczucie tego, co dzieje się z przednimi kołami.

Reklama

Dużo uwagi przykładano do wyciszenia wnętrza. W stosunku do modelu sprzed liftingu inżynierowie zastosowali m.in. grubsze szyby boczne, nowe osłony przednich nadkoli, zmodyfikowane panele drzwiowe oraz  akustyczne uszczelnienia systemu wentylacji, uchwytów lusterek i pokrywy bagażnika, które lepiej absorbują hałasy. Nowy Ford Focus jest też pierwszym modelem tej marki w Europie wyposażonym w system multimedialny SYNC 2. Obejmuje on m.in. 8-calowy kolorowy ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowany system kontroli głosowej, zapewniający łatwiejsze sterowanie funkcjami systemu audio, nawigacji, klimatyzacji oraz kompatybilnych telefonów komórkowych. Nowością jest również nowa technologia Perpendicular Parking, która pozwala kierowcom zaparkować pojazd prostopadle pomiędzy innymi samochodami, bez konieczności dotykania kierownicy.

Dodatkowe czujniki wykorzystywane są również przez oferowane po raz pierwszy w Europie systemy wspomagające kierowcę podczas wyjazdu z parkingu: System Cross Traffic Alert (ostrzega kierowcę podczas wyjazdu tyłem z parkingu przed innymi pojazdami, które mogą nadjechać z poprzecznego kierunku) oraz System Park-Out Assist (pomaga kierowcom podczas wyjazdu z równoległego miejsca parkingowego).

Ford unowocześnił również popularny system zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach - Active City Stop - który w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje, dodatkowo redukuje moment obrotowy silnika i automatycznie uruchamia hamulce. System działa do prędkości 50 km/h, podczas gdy wcześniej granica prędkości wynosiła 30 km/h. Auto może być również wyposażone w system aktywnego hamowania Active Braking. Działa on podobnie, jak Active City Stop, jednak oferuje dużo większy obszar wykrywania innych pojazdów (prędkość jazdy od 8 do 180 km/h). Na liście dodatków znalazł się też adaptacyjny tempomat oraz udoskonalony system reflektorów adaptacyjnych Adaptive Front Lighting

Jako pierwszy model w Europie Ford Focus oferowany jest z nowym silnikiem benzynowym 1,5 l EcoBoost oraz nową jednostką wysokoprężną 1,5 l TDCi. Motor 1,5 litra EcoBoost - dostępny w wersjach o mocy 150 KM i 182 KM - wykorzystuje m.in. zintegrowany kolektor wydechowy. Rozwiązanie tego typu pozwala zwiększyć wydajność dzięki szybszemu rozgrzewaniu się silnika do optymalnej temperatury. Wymierną korzyścią jest również szybsze dostarczanie momentu obrotowego dzięki skróceniu dystansu, jaki gazy wydechowe pokonują pomiędzy cylindrami i turbosprężarką. Nowa jednostka benzynowa wykorzystuje też inne technologie typowe dla konstrukcji EcoBoost - turbosprężarkę, system zmiennych faz rozrządu z niezależnym sterowaniem położenia wałków Ti-VCT, układ bezpośredniego wtrysku paliwa, oraz wykonany z aluminium blok. W układzie dolotowym zastosowano chłodzony cieczą intercooler.

Nowością jest również wysokoprężny 1,5 l TDCi. Jednostka dostępna w wersjach o mocy 95 KM i 120 KM. Nowy silnik odznacza się najwydajniejszym procesem spalania spośród wszystkich konstrukcji wysokoprężnych Forda oferowanych do tej pory. Wiele elementów - wy tym -  tłoki, sworznie i uszczelki - pokryto specjalną powłoką o nazwie DLC. Warstwa o grubości zaledwie sześciu mikronów - mniej, niż jedna trzecia ludzkiego włosa - jest bardzo odporna i gładka, dzięki czemu redukuje tarcie, poprawiając tym samym wydajność i kulturę pracy. Wersja o mocy 95 KM emituje 98 gramów na kilometr, czyli o 10 procent mniej w porównaniu z silnikiem 1,6 l TDCi. Jednostka współpracująca z sześciobiegową skrzynią manualną zużywa średnio 3,8 l/100 km. W przyszłym roku zadebiutuje też wariant  o mocy 120 KM z automatyczną skrzynią sześciobiegową PowerShift.

W ofercie znalazł się też zmodernizowany silnik wysokoprężny 2,0 l TDCi. Wersja o mocy 150 KM odznacza się o 15 procent niższym zużyciem paliwa, niż poprzednia konstrukcja generująca 140 KM i to zarówno w połączeniu  z sześciobiegową skrzynią manualną, jak i skrzynią automatyczną PowerShift. Jednocześnie inżynierowie Forda podnieśli moment obrotowy z 340 do 370 Nm.

Zamówienia na nowego Focusa można już składać. Pierwsze auta  w salonach pojawią się jednak  z początkiem listopada. Ceny startują z pułapu 57 990 zł. Tyle zapłacić trzeba za auto z pięciodrzwiowym nadwoziem i benzynowym silnikiem 1,6 l Ti-VCT (85 KM) w podstawowej wersji wyposażenia - Trend. Focus z najnowszą benzynową jednostką - 1,5 l EcoBoost o mocy 150 KM to wydatek od 69 440 zł. Najtańszy model z nowym wysokoprężnym 1,5 l TDCi o mocy 95 KM kosztuje od 70 690 zł.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy