Dozwolone od lat 16

Firma Ligier jest znana miłośnikom sportów samochodowych ze swego wieloletniego zaangażowania w wyścigach Formuły 1.

Doświadczenie uzyskane w tak ekstremalnych warunkach pozwoliło na rozpoczęcie produkcji pojazdu odpowiadającego homologacji w ramach obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów dotyczących tzw. kategorii B1. Warunki te ograniczają m.in. ciężar własny pojazdu do zaledwie 400 kg - limit którego spełnienie wymaga zastosowania ekstremalnie lekkiej konstrukcji i rozwiązań technicznych niespotykanych w klasycznych samochodach osobowych.

W celu spełnienia wymogów wagowych, a jednocześnie zapewnienia poziomu bezpieczeństwa przy konstruowaniu auta o nazwie Nova, bo ten pojazd opisujemy sięgnięto do technologii, której korzenie wywodzą się właśnie z Formuły 1. Przestrzenna rama ("space frame") z profili aluminiowych, pokryta jest bardzo lekkimi elementami karoserii wykonanej z tworzywa sztucznego. Poszczególne elementy klatki aluminiowej łączone są przy pomocy sterowanych komputerowo robotów spawalniczych, zapewniających optymalną jakość i trwałość odpowiedzialnej za bezpieczeństwo konstrukcji nośnej.

Reklama

Konstrukcja ta stanowi - podobnie jak w samochodach wyczynowych - "serce" całego pojazdu: zespół napędowy, zawieszenie i karoseria montowane są w kolejnych etapach na linii produkcyjnej.

W przeciwieństwie do swych technologicznych krewniaków Ligier Nova nie jest w żadnym wypadku pojazdem sportowym: jego środowisko naturalne to ruch miejski i podmiejski. Minimalne wymiary (długość 2670 mm), łatwość obsługi dzięki bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów i podwyższona pozycja za kierownicą zezwalają na wykorzystanie nieomal każdej możliwości parkowania i bezstresową jazdę w warunkach intensywnego ruchu. Pomimo tak niewielkich wymiarów Nova dysponuje bagażnikiem w zupełności wystarczającym nawet na tygodniowe zakupy - jego wielkość (380l) może być poprzez łatwy demontaż siedzenia pasażera powiększona nawet do 800l.

Ligier Nova dysponuje dwucylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 505 cm3 osiągającym maksymalną moc 15 kW (20,4 KM). Pomimo niewysokiej mocy silnika minimalny ciężar pojazdu w połączeniu z automatyczną przekładnią biegów zapewnia wystarczającą do jazdy miejskiej dynamikę. W samochodzie zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół - przód: kolumny Mc Phersona, tył: trójkątne wahacze wleczone z kolumnami amortyzatorowymi i sprężynami śrubowymi. Układ hamulcowy posiłkuje się hamulcami tarczowymi wszystkich kół.

Ligier Nova spełnia wymagania dostępnej od lat 16 kategorii prawa jazdy B1.Łatwość obsługi samochodu i jego niewielkie rozmiary pozwalają na stosunkowo bezpieczne stawianie pierwszych kroków młodym adeptom sztuki prowadzenia samochodu. Typowe dla nowicjuszy za kierownicą problemy związane z samą techniką jazdy i orientacją w ruchu, są zminimalizowane przez zastosowanie automatycznej skrzyni biegów i znakomitą widoczność z miejsca kierowcy. Możliwa jest więc pełna koncentracja na tym, co jest naprawdę ważne: bezpiecznym dotarciu do celu.

Dynamika samochodu pozwala na płynne poruszanie się w ruchu miejskim i podmiejskim, nie dopuszczając jednak do osiągania nadmiernych prędkości - ewentualne porywy "ułańskiej fantazji" najmłodszych kierowców napotykają na naturalne bariery. Jednocześnie dzięki zastosowaniu konstrukcji w postaci ramy przestrzennej zapewniony jest wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego - poziom, który został udokumentowany przez przeprowadzone crash-testy i zdecydowanie przewyższa wszystkie inne dostępne dla tak młodych kierowców środki lokomocji.

Ponieważ bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest jednak przede wszystkim zależne od umiejętności i rozsądku jego uczestników, firma Emil Frey Polska S.A., która będzie sprowadzać ten pojazd do naszego kraju przewiduje szkolenie wszystkich nabywców samochodu Ligier Nova w Szkole Jazdy Subaru (SJS). Pierwsze, 1-dniowe szkolenie w małych grupach na torze w Kielcach, jest dla nabywców samochodu bezpłatne.

Po zakończeniu prowadzonego aktualnie procesu homologacyjnego przewidywane jest wprowadzenie pojazdu na rynek krajowy już tego lata.

Cena samochodu Ligier Nova będzie wynosiła ok. 8.300 euro.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: firma
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy