Dozwolone od lat 16
Firma Ligier jest znana miłośnikom sportów samochodowych ze swego wieloletniego zaangażowania w wyścigach Formuły 1.
Doświadczenie uzyskane w tak ekstremalnych warunkach pozwoliło na rozpoczęcie produkcji pojazdu odpowiadającego homologacji w ramach obowiązujących w Unii Europejskiej przepisów dotyczących tzw. kategorii B1. Warunki te ograniczają m.in. ciężar własny pojazdu do zaledwie 400 kg - limit którego spełnienie wymaga zastosowania ekstremalnie lekkiej konstrukcji i rozwiązań technicznych niespotykanych w klasycznych samochodach osobowych.
W celu spełnienia wymogów wagowych, a jednocześnie zapewnienia poziomu bezpieczeństwa przy konstruowaniu auta o nazwie Nova, bo ten pojazd opisujemy sięgnięto do technologii, której korzenie wywodzą się właśnie z Formuły 1. Przestrzenna rama ("space frame") z profili aluminiowych, pokryta jest bardzo lekkimi elementami karoserii wykonanej z tworzywa sztucznego. Poszczególne elementy klatki aluminiowej łączone są przy pomocy sterowanych komputerowo robotów spawalniczych, zapewniających optymalną jakość i trwałość odpowiedzialnej za bezpieczeństwo konstrukcji nośnej.
Konstrukcja ta stanowi - podobnie jak w samochodach wyczynowych - "serce" całego pojazdu: zespół napędowy, zawieszenie i karoseria montowane są w kolejnych etapach na linii produkcyjnej.
W przeciwieństwie do swych technologicznych krewniaków Ligier Nova nie jest w żadnym wypadku pojazdem sportowym: jego środowisko naturalne to ruch miejski i podmiejski. Minimalne wymiary (długość 2670 mm), łatwość obsługi dzięki bezstopniowej automatycznej skrzyni biegów i podwyższona pozycja za kierownicą zezwalają na wykorzystanie nieomal każdej możliwości parkowania i bezstresową jazdę w warunkach intensywnego ruchu. Pomimo tak niewielkich wymiarów Nova dysponuje bagażnikiem w zupełności wystarczającym nawet na tygodniowe zakupy - jego wielkość (380l) może być poprzez łatwy demontaż siedzenia pasażera powiększona nawet do 800l.
Ligier Nova dysponuje dwucylindrowym silnikiem benzynowym o pojemności 505 cm3 osiągającym maksymalną moc 15 kW (20,4 KM). Pomimo niewysokiej mocy silnika minimalny ciężar pojazdu w połączeniu z automatyczną przekładnią biegów zapewnia wystarczającą do jazdy miejskiej dynamikę. W samochodzie zastosowano niezależne zawieszenie wszystkich kół - przód: kolumny Mc Phersona, tył: trójkątne wahacze wleczone z kolumnami amortyzatorowymi i sprężynami śrubowymi. Układ hamulcowy posiłkuje się hamulcami tarczowymi wszystkich kół.
Ligier Nova spełnia wymagania dostępnej od lat 16 kategorii prawa jazdy B1.Łatwość obsługi samochodu i jego niewielkie rozmiary pozwalają na stosunkowo bezpieczne stawianie pierwszych kroków młodym adeptom sztuki prowadzenia samochodu. Typowe dla nowicjuszy za kierownicą problemy związane z samą techniką jazdy i orientacją w ruchu, są zminimalizowane przez zastosowanie automatycznej skrzyni biegów i znakomitą widoczność z miejsca kierowcy. Możliwa jest więc pełna koncentracja na tym, co jest naprawdę ważne: bezpiecznym dotarciu do celu.
Dynamika samochodu pozwala na płynne poruszanie się w ruchu miejskim i podmiejskim, nie dopuszczając jednak do osiągania nadmiernych prędkości - ewentualne porywy "ułańskiej fantazji" najmłodszych kierowców napotykają na naturalne bariery. Jednocześnie dzięki zastosowaniu konstrukcji w postaci ramy przestrzennej zapewniony jest wysoki poziom bezpieczeństwa pasywnego - poziom, który został udokumentowany przez przeprowadzone crash-testy i zdecydowanie przewyższa wszystkie inne dostępne dla tak młodych kierowców środki lokomocji.
Ponieważ bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest jednak przede wszystkim zależne od umiejętności i rozsądku jego uczestników, firma Emil Frey Polska S.A., która będzie sprowadzać ten pojazd do naszego kraju przewiduje szkolenie wszystkich nabywców samochodu Ligier Nova w Szkole Jazdy Subaru (SJS). Pierwsze, 1-dniowe szkolenie w małych grupach na torze w Kielcach, jest dla nabywców samochodu bezpłatne.
Po zakończeniu prowadzonego aktualnie procesu homologacyjnego przewidywane jest wprowadzenie pojazdu na rynek krajowy już tego lata.
Cena samochodu Ligier Nova będzie wynosiła ok. 8.300 euro.