Citroen C4 X jest przestronny i wygodny. A czy ma jakieś wady?
W Warszawie odbyła się polska premiera Citroena C4 X. Samochód przyciąga ilością przestrzeni i wygodą, a do tego oferowany jest w kilku odmianach silnikowych. Czy ma jakieś minusy?
Citroen C4 X został zaprezentowany pod koniec czerwca tego roku. Teraz zaś odbyła się polska premiera tego, pozycjonowanego między modelem C4 i C5 X, modelu.
Trzeba przyznać, że styliści Citroena wykonali kawał dobrej roboty. C4 X prezentuje się fantastycznie. Mimo, że smukła sylwetka kojarzy się bardziej z sedanem, a duże koła, sporych rozmiarów nadkola i wysoki prześwit dodają charakteru SUV-a, to całość jest bardzo spójna.
Linie nadwozia są poprowadzone w taki sposób, by auto stawiało jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Ciekawostką są tylne światła, które mają w sobie dwa "szewrony" układające się w obrócone logo marki.
Citroen C4 X nie tylko dobrze wygląda, ale jest również bardzo wygodny. Można wręcz stwierdzić, że perfekcyjnie wpisuje się w stereotyp francuskiego (czyli wygodnego) auta. Kiedy już siądziemy w fotelu, z pewnością będziemy mogli przejechać wiele kilometrów bez uskarżania się na ból pleców. To m.in. efekt użycia w fotelach pianki o zwiększonej gęstości, pogrubionej dodatkowo o 15 mm (względem C4).
Citroen C4 X ma 4,6 m długości, 1,8 m szerokości (z lusterkami - nieco ponad 2,03 m) i delikatnie powyżej 1,52 m wysokości. To w naturalny sposób przekłada się na ilość miejsca. Nie można narzekać na jego brak niezależnie od tego, czy siedzimy z przodu, czy z tyłu. Nie będzie też problemu z dopasowaniem odpowiedniej pozycji za kierownicą, fotel można regulować na wielu płaszczyznach. Nieco kwadratowa kierownica bardzo dobrze leży w dłoniach. Warto też zwrócić uwagę na wykończenie, materiały są przyjemne w dotyku.
Multimedia możemy obsługiwać za pomocą 10-calowego ekranu dotykowego. Sam interfejs nazywa się My Citroen Drive Plus i jest w konfigurowalny za pomocą systemu widgetów. Felefon możemy sparować z autem bezprzewodowo zarówno za pośrednictwem Apple Car Play, jak i Android Auto.
Warto też zwrócić uwagę na pojemność bagażnika. Bagażnik w Citroenie C4 X oferuje 510 litrów pojemności, ale można ją powiększyć niemal trzykrotnie, do 1 360 litrów, składając tylną kanapę. Funkcjonalność ogranicza nieco dość niewielki otwór ładunkowy.
Citroen C4 X oferowany jest kilku wersjach wyposażenia. W najtańszej Feel (od 106 100 zł brutto) znajdziemy m.in.:
- 10-calowy ekran dotykowy
- automatyczną klimatyzację
- zawieszenie z ogranicznikami hydraulicznymi
- reflektory LED
Odmiana Feel Pack (od 121 400 zł brutto) oprócz wyposażenia z poprzedniej wersji obejmuje także m.in.:
- fotele Advanced Comfort
- 18-calowe felgi aluminiowe
- kamerę cofania
- składane lusterka
W wersji Shine (od 131 350 zł brutto) pojawiają się ponadto:
- wyświetlacz Head Up
- system ADML (dostęp i uruchomienie auta bez kluczyka)
- panoramiczna kamera cofania 180 stopni
Najwyżej w gamie wyposażeniowej C4 X stoi odmiana Shine Pack (od 135 850 zł brutto). Dodatkowo oferuje ona:
- system Highway Driver Assist (systemy jazdy autonomicznej)
- tapicerkę Alcantara
- podgrzewane fotele
Samochód oferowany jest w kilku odmianach silnikowych. Trzycylindrowy benzynowy silnik o pojemności 1,2 l oferowany jest w dwóch wersjach. W pierwszej samochód dysponuje mocą 100 KM, a motor współpracuje 6-biegową skrzynią manualną. Koszt tej wersji to co najmniej 106 100 złotych brutto.
Druga odmiana benzyniaka (jej ceny zaczynają się od 121 400 zł) generuje 130 KM i jest sprzęgnięta z automatem o 8 przełożeniach. Jeśli ktoś chce zdecydować się na diesla, również ma taką możliwość. Jednostka o pojemności 1,5 l posiada moc 130 KM i podobnie jak mocniejszy benzyniak współpracuje z 8-biegowym automatem. Chętni na silnik Diesla muszą liczyć się z wydatkiem rzędu minimum 129 900 złotych.
Citroen C4 X dostępny jest również w wersji elektrycznej nazwanej e-C4 X. Samochód posiada akumulator o pojemności 50 kWh i silnik o mocy 136 KM, który rozpędza auto do 100 km/h w 9,5 sekundy. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 150 km/h. Zasięg, mierzony wg WLTP, to 360 km, w praktyce będzie wynosił około 300 km (w zależności m.in. od warunków atmosferycznych).
Przy ładowaniu prądem stałym o napięciu 100 kW, akumulator zostanie naładowany do 80 proc. w pół godziny, a po 10 min takiego ładowania nasz zasięg ma wynosić już 100 km. Ceny wersji elektrycznej startują od 177 700 złotych brutto.
Citroen C4 X to zdecydowanie auto, które ma zadatki, by zamieszać na rynku. Potencjalnego klienta z pewnością przyciągnie świetnym wyglądem, przestronnością i wygodą.
Uwagi można mieć tylko do silników. 130 KM w najmocniejszej wersji nie brzmi zachęcająco, biorąc pod uwagę, że mówimy o aucie o sporych rozmiarach. Czy moc będzie wystarczająca przekonamy się już wkrótce, podczas testów tego modelu.
***