Te samochody to koszmar mechaników. Ranking najtrudniejszych w naprawie

Kupując używany samochód, warto zwrócić uwagę nie tylko na jego stan techniczny i przebieg, ale również na łatwość serwisowania. Niektóre auta są proste w naprawie, inne sprawiają mechanikom prawdziwe kłopoty. Które marki są najbardziej przyjazne dla warsztatów? Odpowiedzi udzielili sami mechanicy.

Mechanicy wskazali, które marki samochodów są najtrudniejsze w naprawie
Mechanicy wskazali, które marki samochodów są najtrudniejsze w naprawie123RF/PICSEL

W ankiecie przeprowadzonej wśród 160 mechaników z całej Polski przez serwis Motofocus.pl padło pytanie: "Samochody, której marki/grupy marek są twoim zdaniem najprostsze w obsłudze serwisowej?" Wyniki pokazują, że wcale nie chodzi o najmniej awaryjne pojazdy, lecz te, których naprawa nie wymaga skomplikowanych zabiegów.

Mechanicy preferują auta, w których części są łatwo dostępne, a konstrukcja pojazdu umożliwia szybką wymianę elementów. To bezpośrednio przekłada się na koszt naprawy - im więcej "roboczogodzin" wymaga auto, tym wyższa jest cena usługi. W efekcie niektórzy mechanicy unikają najbardziej problematycznych modeli, wybierając naprawy, które są bardziej opłacalne.

Co sprawia, że auto jest łatwe w naprawie?

Mechanicy oceniali samochody pod kątem:

  • jakości podzespołów (np. jakość śrub i połączeń),
  • podatności na korozję,
  • dostępności części zamiennych,
  • możliwości szybkiego demontażu i wymiany elementów,
  • praktycznych rozwiązań konstrukcyjnych,
  • mocowań i dostępności połączeń.

Na podstawie tych kryteriów powstał ranking najłatwiejszych w naprawie marek.

Ranking aut łatwych w naprawie

W rankingu uwzględniono 10 marek, które mechanicy uznali za najprostsze w serwisowaniu. Im wyższe miejsce, tym mniej problemów sprawia naprawa:

  • Volkswagen, Audi, Skoda, Seat (VAG) - 37%
  • Toyota - 17,1%
  • Fiat - 10,3%
  • Hyundai/Kia - 8,2%
  • BMW/Mini - 4,8%
  • Opel - 4,1%
  • Mercedes-Benz - 3,4%
  • Peugeot/Citroen - 2,7%
  • Ford - 2,4%
  • Honda i Suzuki - 2,1%

Dlaczego mechanicy wolą naprawiać auta z koncernu VAG?

Największą liczbę głosów zdobyły samochody z koncernu Volkswagena. Mechanicy często spotykają się z modelami Audi, Skody i Seata, a wysoka dostępność części ułatwia naprawy. To samo dotyczy Toyoty, która cieszy się opinią niezawodnej, a jednocześnie przemyślanej pod względem konstrukcji.

Zaskoczeniem może być wysoka pozycja Fiata, który często bywa krytykowany za jakość. Jednak mechanicy doceniają jego prostą budowę i dobrą dostępność części. Popularność Hyundaia i Kii również wpłynęła na wysokie miejsce w zestawieniu.

Co sprawia, że te marki dominują?

Na wysokie pozycje marek w rankingu wpływa kilka kluczowych czynników:

  • Popularność na rynku – im więcej aut danej marki jeździ po drogach, tym więcej mechaników ma doświadczenie z ich naprawą.
  • Łatwość dostępu do części – szeroka sieć dostawców i tańsze zamienniki ułatwiają naprawy.
  • Prosta konstrukcja – starsze modele Fiata czy Volkswagena mają intuicyjny układ podzespołów, co ułatwia diagnostykę i wymianę elementów.
  • Rozbudowana sieć serwisowa – marki takie jak Toyota czy Volkswagen dysponują rozbudowaną siecią autoryzowanych serwisów oraz dostępem do dokumentacji technicznej.

Które auta są najtrudniejsze w naprawie?

Tylko niecałe 5% ankietowanych stwierdziło, że auta BMW/Mini są łatwe w naprawie. Wynika to przede wszystkim z wyższego poziomu zaawansowania elektroniki. Tuż za BMW/Mini, na szóstej pozycji, wylądował Opel, którego modele lubią korodować, a auta dręczone są drobnymi awariami, z którymi najwyraźniej mechanicy się nie lubią.

Słabe wyniki w ankiecie osiągnęły Mercedes, Peugeot/Citroen, Ford oraz, to zaskoczenie, Honda/Suzuki. Ostatnie miejsce japońskich producentów wynika zapewne z tego, że te auta są stosunkowo mało popularne, dostępność części do nich jest gorsza niż choćby w wypadku Toyoty, a mechanicy rzadziej mają z nimi do czynienia. O niskiej pozycji Peugeotów i Citroenów zadecydowały zapewne skomplikowane rozwiązania wymyślone przez francuskich inżynierów, z kolei w przypadku Mercedesów części są drogie, a w konstrukcji Niemcy stosują czasem wymyślne patenty, na które potem narzekają mechanicy. Niskie miejsce zajął także Ford, w przypadku którego narzekania dotyczą głównie podatności na korozję śrub i kiepską jakość połączeń.

Wybierasz używane auto? Pamiętaj o kosztach serwisu

Jeśli planujesz zakup używanego samochodu, warto zwrócić uwagę nie tylko na cenę i stan techniczny, ale też na potencjalne koszty napraw. Im prostsza budowa i lepsza dostępność części, tym tańsze będzie utrzymanie pojazdu. Samochody z koncernu VAG, Toyota czy Fiat wypadają w tym względzie najlepiej.

Renault Symbioz w teście wideo. 1.6 pod maską, 5 l/100 km i regulowany bagażnikAdam MajcherekINTERIA.PL