Audi SQ7 i SQ8 z nowym silnikiem
Usportowione odmiany reprezentacyjnych suvów producenta z Ingolstadt - SQ7 i SQ8 - doczekały się nowej jednostki napędowej. W ofercie pojawił się właśnie benzynowy motor 4.0 l TFSI.
Do tej pory oba modele napędzane były wyłącznie wysokoprężnym, podwójnie doładowanym, silnikiem V8. Ten generował moc 435 KM i legitymował się monstrualnym momentem obrotowym 900 Nm. Teraz w ofercie pojawił się jego brat o zapłonie iskrowym - benzynowe 4,0 TFSI.
Podobnie jak w przypadku silnika Diesla, mamy tu do czynienia z podwójnie doładowaną jednostką V8. Silnik generuje moc 507 KM i legitymuje się maksymalnym momentem obrotowym 770 Nm. Motor ma dwie - umieszczone między głowicami - potężne turbosprężarki typu twinn-scroll i kąt rozwarcia cylindrów wynoszący 90 stopni. By oszczędzać paliwo jednostkę wyposażono w system dezaktywacji (czterech) cylindrów. Dla lepszego brzmienia i optymalizacji osiągów w układzie wydechowym zamontowano dwa siłowniki sterujące zaworami zmieniającymi jego geometrię. Ciekawym rozwiązaniem jest aktywne mocowanie silnika. Jego poduszki wyposażone są w specjalne cewki, których zadaniem jest generowanie drgań niwelujących te wytwarzane przez pracujący motor.
W obu modelach standardem jest stały napęd na obie osie quattro, aktywne, pneumatyczne, zawieszenie i aktywna tylna oś skrętna. Lista opcji zawierać ma m.in. system aktywnej stabilizacji przechyłu (eAWS) czy elektronicznie sterowany dyferencjał tylnej osi płynnie rozdzielający moc pomiędzy koła.
Wyposażone w motor 4,0 l V8 TFSI modele przyspieszają do 100 km/h w 4,1 s i rozpędzają się do - ograniczonej elektronicznie - prędkości maksymalnej 250 km/h. Średnie zużycie paliwa, w zależności od wersji, oscylować ma w okolicach 12 l/100 km.
Nowe odmiany Audi SQ7 i SQ8 pojawią się w salonach jesienią bieżącego roku. W Niemczech ceny "podstawowych" wersji startują od 93 287 euro za SQ7 i 101 085 euro za SQ8.