Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm wchodzą na rynek

Chociaż Alfa Romeo Giulia GTA i GTAm zostały zaprezentowane wiosną ubiegłego roku, dopiero teraz trafiają na rynek. Wszystko z powodu pandemii.

Dzisiaj w Balocco przedstawiciele prasy mogli poznać i przetestować Alfę Romeo Giulię GTA oraz jej "ekstremalną", 2-miejscową odmianę GTAm.

Dzięki szerokiemu zastosowaniu ultralekkich materiałów zredukowano wagę Giulii GTA o około 100 kg (GTAm) w porównaniu do regularnej topowej wersji Quadrifoglio, a przy tym wyposażono ją w silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo o mocy zwiększonej z 510 do 540 KM, co przekłada się na najlepszy w swojej klasie stosunek wagi i mocy, wynoszący 187 KM/1 litr.

Za sprawą systemu Launch Control, samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,6 sekundy.

Reklama

Inżynierowie Alfa Romeo pracowali nad poprawą aerodynamiki i właściwości jezdnych, ale przede wszystkim nad redukcją masy, kierując się tymi samymi wytycznymi, które obowiązywały dla Giulii GTA z 1965 roku. Aby osiągnąć te cele, wykorzystano w dużej mierze technologię materiałów z włókna węglowego i materiałów kompozytowych. 

Aerodynamika została specjalnie zaprojektowana, aby zwiększyć siłę docisku. Należy tutaj wspomnieć o aerodynamicznych wlotach powietrza, nowym tylnym spojlerze regulowanym manualnie w 4 pozycjach w wersji GTAm oraz wysuwanym przednim spoilerze aerodynamicznym (aerosplitter), który w wersji GTAm można dodatkowo wydłużyć nawet o 40 mm, podczas użytkowania samochodu na torze.  

Kolejne dedykowane elementy to centralny układ wydechowy firmy Akrapovič, wykonany z tytanu i zintegrowany z tylnym dyfuzorem z włókna węglowego, oraz 20-calowe felgi aluminiowe z centralną śrubą (po raz pierwszy oferowane w sedanie) zestawione ze specjalnie wybranymi oponami Michelin Pilot Sport Cup 2. 

Podczas prac w tunelu aerodynamicznym nie ograniczono się do aerodynamicznych dodatków, ale skupiono się również na zoptymalizowaniu podwozia pod kątem aerodynamicznym. Giulia GTA i GTAm korzystają z unikatowego przelotu powietrza pod nadwoziem, który zwiększa docisk tylnych kół do nawierzchni, gwarantując w ten sposób doskonałą przyczepność samochodu przy dużych prędkościach. W szczególności, zastosowane w Giulii GTAm zmiany w nadwoziu pozwalają na wytworzenie trzykrotnie wyższego docisku aerodynamicznego w porównaniu do Giulii Quadrifoglio.

Modyfikacje wprowadzono również w układzie jezdnym, w porównaniu do wersji Quadrifoglio, zwiększając o 25 mm rozstaw kół przednich i o 50 mm rozstaw kół tylnych, a także opracowano  specjalną konfigurację zawieszenia (podwójne wahacze z przodu i niezależny schemat zawieszenia multilink z tyłu). Modyfikacje w układzie kierowniczym zapewniają większą prędkość na zakrętach oraz poprawę stabilności bez uszczerbku dla komfortu niezależnie od warunków drogowych. 

Silnik Alfa Romeo 2.9 V6 Bi-Turbo, wykonany w całości z aluminium i generujący moc 510 KM w wersji Quadrifoglio, w Giulii GTA ma 540 KM, dzięki regulacjom i ulepszeniom wprowadzonym przez inżynierów włoskiej marki, którzy zweryfikowali przepływ chodzenia tłoków i design drążków. Zwiększono również cyrkulację powietrza w obwodach chłodzenia silnika i przekładni.

Znamy również polskie ceny Giulii GTA i GTAm. Siedzicie? Otóż zaczynają się one odpowiednio od 158 000 i 163 500 euro netto, co oznacza konieczność doliczenia 23 proc. VAT! Zakładając, że kurs euro wynosi 4,5 zł, otrzymujemy kwotę 875 tys. zł brutto za GTA i przeszło 900 tys. zł za GTAm. To dwa razy więcej niż trzeba zapłacić za 510-konną Giulię Quadrifoglio...

***

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama