750d xDrive. Najmocniejszy diesel w historii BMW!
Czasy, gdy reprezentacyjna limuzyna z silnikiem Diesla budziła powszechne zdziwienie dawno już odeszły do lamusa. Co więcej, tego rodzaju jednostka napędowa może być dzisiaj powodem do dumy!
BMW poszerza właśnie ofertę modelu 7 o topową, wysokoprężną odmianę 750d xDrive i jej przedłużoną wersję 750Ld xDrive. Oba napędzane są nowym, wysokoprężnym silnikiem o pojemności 3,0 l. To najmocniejsza jednostka tego typu na świecie!
Zgodnie z tradycją silnik otrzymał sześć - ustawionych w rzędzie - cylindrów. Jednostka wykorzystuje nową generację piezoelektrycznych wtryskiwaczy Common Rail pracujących pod maksymalnym ciśnieniem 2500 barów. Za osiągi odpowiadają w dużym stopniu aż cztery turbosprężarki.
Inżynierowie postawili na dwie turbiny niskiego ciśnienia i dwie turbiny ciśnienia wysokiego. Trzy z nich (dwie niskiego i jedna wysokiego) pracują non stop. Czwarta uruchamiana jest, gdy kierowca wciśnie pedał przyspieszenia do oporu. Sprężarki chłodzone są płynem, by zmniejszyć emisję tlenków azotu zastosowano system selektywnej redukcji katalitycznej SCR.
W stosunku do poprzednika wyposażonego w trzy sprężarki inżynierom udało się zwiększyć moc o 19 KM i poprawić - o 20 Nm - maksymalny moment obrotowy. W konsekwencji jednostka generuje aż 400 KM i monstrualne 760 Nm! Nowy silnik to najmocniejszy diesel, jaki kiedykolwiek pojawił się w ofercie bawarskiej marki!
Jednostka standardowo sprzęgana jest z ośmiostopniową, automatyczną przekładnią Steptronic napędzającą wszystkie cztery koła. "Krótka" wersja przyspiesza do 100 km/h w 4,6 s, BMW 750Ld xDrive potrzebuje na to zaledwie 0,1 s więcej czasu. W obu przypadkach prędkość maksymalna ograniczona została do 250 km/h.
Z dziennikarskiego obowiązku wypada jeszcze poruszyć sprawę zużycia paliwa. Zdaniem BMW średnie spalanie - przynajmniej w teście pomiarowym - waha się w granicach... od 5,7 do 5,9 l/100 km!