550 KM w rodzinnym sedanie? Taki jest Jaguar XJR
Na salonie motoryzacyjnym w Nowym Jorku zadebiutowała właśnie topowa wersja Jaguara XJ - model XJR.
To pierwszy model z rodziny XJ, który otrzymał w nazwie literkę R. Czym wyróżnia się na tle pozostałych limuzyn spod znaku drapieżnego kota?
Docisk tyłu pojazdu został zwiększony poprzez zastosowanie spojlera klapy bagażnika - by poprawić aerodynamikę - przemodelowano też progi. Specjalne wloty powietrza "R" umiejscowione na masce służą nie tylko poprawie aerodynamiki, ale mają znaczny wpływ na chłodzenie silnika.
Standardowym elementem wyposażenia są również 20-calowe, kute felgi ze stopów lekkich.
To co najważniejsze, kryje się pod maską. Samochód napędzany jest benzynowym silnikiem V8 o pojemności 5,0 l. Wspomagana kompresorem jednostka rozwija astronomiczną moc 550 KM (przy 6 500 obr./min) i maksymalny moment obrotowy 680 Nm (w zakresie od 2 500 do 5 500 obr./min).
Jak te suche dane przekładają się na osiągi? Auto przyspiesza do 100 km/h w 4,6 s. i rozpędza się do - ograniczonej elektronicznie - prędkości maksymalnej 280 km/h. Średnie zużycie paliwa - przynajmniej wg oficjalnych danych - to 11,6 l./100 km.
W układzie przeniesienia napędu zastosowano ośmiostopniową, automatyczną skrzynię biegów. Pracując w trybie automatycznym komputer sterujący zbiera dane z czujników przyspieszeń, hamulców, czujników przeciążeń bocznych oraz przełącznika kick-down. System zarządzający skrzynią automatycznie dopasowuje jej charakterystykę do chwilowych potrzeb modyfikując czas zmiany przełożeń oraz moment zmiany biegów. W trybie manualnym kierowca może dokonywać zmian przełożeń za pośrednictwem umieszczonych na kierownicy łopatek.
Skrzynia wyposażona została w system rozpoznawania przeciążeń bocznych, dzięki czemu w szybko pokonywanym zakręcie kierowca nie musi obawiać się nagłej zmiany biegu, co może skutkować utratą balansu samochodu i poślizgiem.
Jak wam się podoba najnowszy model brytyjskiej marki?