Włókno węglowe tańsze o 90 proc.?

Przedstawiciele MAI Carbon Cluster Management GmbH - firmy współpracującej z Audi i BMW - twierdzą, że koszty produkcji włókna węglowego można obniżyć o 90 proc.

Wykonane z kompozytów wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) nadwozie BMW i3. CFRP jest dwukrotnie sztywniejsze od stali i o połowę od niej lżejsze.
Wykonane z kompozytów wzmacnianych włóknami węglowymi (CFRP) nadwozie BMW i3. CFRP jest dwukrotnie sztywniejsze od stali i o połowę od niej lżejsze.BMW

Taki właśnie cel przyświeca projektowi wspieranemu przez niemiecki rząd, prywatne firmy (ponad 70 podmiotów, w tym Audi, BMW, Airbus oraz Siemens) oraz instytuty badawcze. Szef projektu Klaus Drechsler mówi, że "prace są w połowie drogi", a w kolejnych generacjach aut włókno węglowe będzie stosowane znacznie szerzej.

Jak dotychczas włókno stosowano tylko w drogich autach - według firmy doradczej Roland Berger Strategy Consultants jego cena w surowej formie wynosiła 20 dol. za kg, podczas gdy cena stali plasowała się poniżej 1 dol./kg.

Szef rozwoju BMW Herbert Diess zapowiedział niedawno, że - podobnie jak i3 oraz i8 - z włókna węglowego w dużej skali skorzysta nowa seria 7. W rezultacie ma być około 200 kg lżejsza od obecnej generacji modelu.

msob, źródło: "Autonews Europe"

Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas