Wielki powrót Datsuna
W 2014 r. na rynek wróci Datsun, ceniona japońska marka, która będzie oferować przystępne cenowo samochody.
Kiedy nastaje światowy kryzys ekonomiczny – albo po prostu globalne spowolnienie gospodarcze – zdarza się, że z rynku zniknie jedna czy dwie marki aut. Są jednak chlubne wyjątki. Nissan postanowił właśnie wskrzesić nazwę niegdyś bardzo dobrze rozpoznawalną i odnoszącą rynkowe sukcesy – Datsuna.
To marka z wielkimi tradycjami. Produkująca Datsuny firma Jidosha Seizo została przejęta w 1933 r. przez koncern, który rok później zaczął funkcjonować jako Nissan Motor. W latach powojennych gama modeli japońskiego producenta obejmowała zarówno Nissana, jak i Datsuna. Te pierwsze były zazwyczaj większymi pojazdami, zaś pod marką Datsun wytwarzano głównie mniejsze modele. Wraz z rozwojem producenta i sukcesami na rynkach zagranicznych, pojawiła się potrzeba zunifikowania oferty rynkowej. Od 1981 r. stopniowo wycofywano z oferty modele Datsuna, zastępując je analogicznymi autami z logo Nissana.
Historia zatoczyła koło i japoński koncern znów chce mieć w gamie samochody tej marki. Datsuny mają być przystępnymi cenowo autami, oferującymi bardzo dobry stosunek wartości do kosztów zakupu. Auta będą przeznaczone na rynki rozwijające się w szybkim tempie, jak Rosja, Indonezja czy Indie. Pierwszy model z gamy „nowego” Datsuna pojawi się w 2014 r. Powrót może zakończyć się handlowym sukcesem – na rynku cenione są auta, oferujące wiele za relatywnie nieduże pieniądze.
Tomasz Dominiak