VW Transporter T2 przechodzi na emeryturę
Volkswagen kończy produkcję drugiej generacji Transportera, zaprezentowanej w 1967 roku. Na brazylijski rynek, gdzie auto jest wciąż oferowane, trafi pożegnalna seria Last Edition.
Znany w Polsce jako "Ogórek" Transporter T2 zastąpił w 1967 roku popularnego wśród dzieci-kwiatów "Bulika", czyli Volkswagena Typ 2 Transportera T1. W porównaniu do poprzednika auto wyróżniało się panoramiczną przednią szybą, mocniejszymi silnikami i dwuobwodowym układem hamulcowym, a także dłuższą o 10 cm karoserią.
Produkcja T-dwójki w fabryce w Hanowerze dobiegła końca w 1979 roku, gdy zaprezentowano typoszereg T3. Od 1971 do 1996 roku model wytwarzano jednak w Meksyku, w latach 1981-1986 w Argentynie, a od 1976 roku jego montaż trwa w Brazylii - gdzie jest do dzisiaj oferowany pod nazwą Volkswagen Kombi.
Obecnie auto napędza chłodzony cieczą, 1,4-litrowy silnik benzynowy o mocy 78 KM, przystosowany do spalania benzyny i etanolu (w tym drugim przypadku moc maksymalna to 80 KM). Współpracuje on z 4-stopniową, ręczną skrzynią. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje około 16,5 s, a prędkość maksymalna wynosi 130 km/h. Kombi ma jednak inne talenty - maksymalnie mieści 9 osób lub 4906 l bagażu.
Volkswagen nie żegna się z Transporterem ze względu na słabnące zainteresowanie. Jeszcze w ubiegłym roku fabrykę w Sao Paulo opuszczało dziennie 250 egzemplarzy modelu, co oznaczało roczną produkcję na poziomie około 90 tysięcy sztuk! T-dwójkę uśmierciły... normy bezpieczeństwa. Od 2014 roku każdy nowy samochód rejestrowany w Brazylii ma być wyposażony w system ABS i dwie poduszki.
Z powodu zbliżającego zakończenia produkcji brazylijski oddział Volkswagena wprowadza do oferty pożegnalną edycję Kombi, zwaną Last Edition. Każdy z 600 wyprodukowanych egzemplarzy otrzyma plakietkę ze swoim numerem, dwukolorowe nadwozie oraz odtwarzacz płyt CD/MP3 z gniazdem USB. Naklejki "56" odwołują się do daty uruchomienia produkcji Transportera w Brazylii - 1957 rok (generacja T1). W przeliczeniu na europejską walutę jubileuszowy model kosztuje na lokalnym rynku niespełna 27 tys. euro.
msob
Volkswagen Transporter Rockton Expedition - test
Volkswagen Transporter - najszybszy "dostawczak" na Nürburgringu