Toyota Yaris – hybryda dostępna od ręki

Samochody z alternatywnymi napędami od lat systematycznie zyskują na popularności, a prym w tym segmencie wiodą tańsze i bardziej praktyczne od samochodów elektrycznych modele z napędem hybrydowym. Ile kosztuje ekologia? Znacznie mniej niż mogłoby się wydawać.

Napędy alternatywne - elektryczne oraz hybrydowe - osiągają obecnie całkiem spore wzrosty na rynku europejskim. Zgodnie z ostatnimi danymi JATO Dynamics, liczba rejestracji takich pojazdów zwiększyła się w ubiegłym roku o ponad 46 proc. Udział samochodów z napędem benzynowym wzrósł w tym czasie już tylko o ponad 10 proc.

Prym w segmencie samochodów z napędem ekologicznym wiodą auta hybrydowe - napędzane układem silnika konwencjonalnego i silników elektrycznych. Dane JATO Dynamics pokazują, że samochód elektryczny chciałoby kupić 45 proc. nabywców, ale ostatecznie tylko 4 proc. z nich staje się właścicielem takiego auta. Skąd tak mały odsetek? Nabywcy prywatni - podobnie jak instytucjonalni, co pokazują wyniki badań KPMG - podchodzą do samochodów napędzanych wyłącznie silnikami elektrycznymi z dużą rezerwą. Powodem jest nie tylko cena, ale również ograniczone zasięgi i brak wystarczającej sieci stacji szybkiego ładowania.

Reklama

Ile kosztuje samochód hybrydowy?

Układ hybrydowy to połączenie właściwości silnika spalinowego - szybkie tankowanie, duże zasięgi - z zaletami napędu elektrycznego. Oba te układy wzajemnie się uzupełniają. W mieście samochód hybrydowy w znacznym stopniu wykorzystuje energię elektryczną odzyskiwaną podczas hamowania - wynikiem jest niskie spalanie (nawet około 3 litrów na 100 km w warunkach miejskich).

Wbrew pozorom zaawansowana technologia i dobre wyposażenie nie oznaczają, że samochód jest znacznie droższy od wersji z konwencjonalnymi układami napędowymi. Najtańszą hybrydą na polskim rynku jest obecnie Toyota Yaris. Samochód w odmianie hybrydowej kosztuje od 66 400 zł i już na starcie oferuje więcej niż przyzwoite wyposażenie. Co więcej, to jedyny w Polsce przedstawiciel segmentu B z takim napędem!

Na liście wyposażenia niewymagającego dopłaty znalazł się system wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ alarmujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu czy automatyczne światła drogowe. To nie koniec - samochód wyposażony jest również w siedem poduszek powietrznych, czujniki deszczu i automatyczną klimatyzację dwustrefową.

Nowa Toyota Yaris Hybrid może zużywać zaledwie 3,1 litra na 100 km. Jednostka benzynowa o pojemności 1,5 litra wspomagana jest przez motor elektryczny. Układ ten generuje 100 KM mocy, a napęd przekazywany jest przez bezstopniową skrzynię automatyczną E-CVT. Inżynierowie modyfikując układ hybrydowy skupili się na jeszcze cichszej jeździe.

Popularność hybryd Toyoty wciąż rośnie

Samochody elektryczno-spalinowe stanowią obecnie 43% całkowitej sprzedaży Toyoty w Europie, zaś w krajach Europy Zachodniej ich udział wzrósł aż do 53%. Przyczynił się do tego m.in. sukces Toyoty C-HR. Wersja hybrydowa, która odpowiada za 80% sprzedaży modelu, ilustruje zmianę zainteresowań klientów Toyoty z konwencjonalnych aut spalinowych na hybrydy. Dobry wynik w pierwszym kwartale to także efekt rekordowej sprzedaży Yarisa Hybrid, Aurisa Hybrid i RAV4 Hybrid.

Sprzedaż hybryd Toyoty w Europie w pierwszym kwartale 2018 roku wyniosła 113 100 aut, o 20% więcej niż rok wcześniej. Najpopularniejszymi modelami hybrydowymi były Yaris Hybrid (33 400 egz.), Toyota C-HR Hybrid (29 900 egz.) oraz Auris Hybrid (24 900 egz.). Z kolei polscy kierowcy kupili w pierwszym kwartale 4 381 aut hybrydowych Toyoty. Łącznie od początku obecności hybryd w Polsce Toyota sprzedała 36 099 tych samochodów.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy