Toyota Corolla nowym liderem kompaktów

Przez długie lata niekwestionowanym liderem w segmencie C była Skoda Octavia. Wszystko zmieniło się w maju 2019 roku, kiedy na rynku pojawiła się nowa Toyota Corolla i zdetronizowała model z Czech, stając się – według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego – najpopularniejszym samochodem w swojej klasie. Corolla zanotowała 1941 zarejestrowanych egzemplarzy i wyprzedziła w maju Skodę o 172 zarejestrowane samochody.

Corolla od początku swojego istnienia jest hitem, który szybko stał się światowym bestsellerem. Pozostaje nim zresztą do dziś. Od 1966 roku sprzedano już ponad 45 mln egzemplarzy. Po wielu latach przerwy, Corolla znów jest dostępna w Europie w trzech odmianach nadwozia: hatchback, kombi i sedan. Nowy, kompaktowy model jest najdojrzalszą konstrukcją w historii japońskiej marki. Wyróżnia się nie tylko nową stylistyką, ale też przestronnym wnętrzem, najnowocześniejszymi rozwiązaniami technicznymi oraz 180-konnym, hybrydowym napędem nowej generacji z 2-litrowym, benzynowym silnikiem.

Reklama

Corolla - nowy lider w klasie kompaktów

Na polskim rynku maj należał do Toyoty, a nowa Corolla stała się najpopularniejszym kompaktem. Premiera nowego modelu spowodowała skokowy wzrost rejestracji, aż o 74 proc. - z 3380 aut w okresie od stycznia do maja 2018 roku, do 5893 sztuk w analogicznym okresie tego roku. Dzięki nowej Corolli, Toyota zanotowała spektakularnie wysoki, bo aż 21,2 proc. udział w segmencie C, podczas gdy w maju ubiegłego roku wynosił on 15,1 proc.

Corolla okazała się być popularna nie tylko wśród firm, lecz również wśród nabywców prywatnych. W grupie klientów indywidualnych liczba rejestracji Corolli i Aurisa wzrosła (rok do roku) o 26% - do 3936 aut, zaś na rynku flotowym oba modele Toyoty znalazły od stycznia do maja 6292 nabywców. To o 18 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. Floty polskich firm wzbogaciły się w 2019 roku o 3954 Corolle. Nowa generacja najpopularniejszego samochodu na świecie spotkała się z uznaniem także pośród prywatnych kierowców, którzy w tym roku zarejestrowali 1939 Corolli.

Dodajmy, że w 2018 roku sprzedano w Polsce ok. 20 tys. Aurisów i Corolli. Już wtedy, po odliczeniu reeksportu, różnica w stosunku do ścisłej rynkowej czołówki była minimalna. To może wyjaśniać, dlaczego w maju Toyota znalazła się ze swoim modelem na szczycie statystyk sprzedaży, wypierając z pozycji lidera czeską i niemiecką konkurencję.

Nowa koncepcja nadwozia i wnętrza

Najnowsza Corolla 12. generacji powstała na płycie TNGA. Toyota Corolla 2019 jest niższa, smuklejsza i bardziej muskularna niż Auris. W porównaniu z Aurisem, nadwozie jest niższe i szersze o 30 mm, o 60 mm niżej przebiega linia maski. Odmiana kombi, czyli Touring Sports, ma dłuższy o 100 mm rozstaw osi - łącznie to aż 2700 m. Dzięki temu we wnętrzu nowej Corolli z nadwoziem o długości 4650 mm, szerokości 1790 mm i wysokości 1435 mm, przestrzeni jest pod dostatkiem. Odległość między oparciami w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń to aż 990 mm.

Najodważniejszą, sportową stylistykę zyskała wersja hatchback z całkowitą długością nadwozia 4370 mm i rozstawem osi 2640 mm. Natomiast elegancka sylwetka sedana ma długość 4630 mm i rozstaw osi identyczny, jak w kombi - 2700 mm. Dzięki wielowahaczowemu tylnemu zawieszeniu, Corolla zyskała na precyzji prowadzenia.

Odmiana sedan ma teraz charakter limuzyny, która swym kształtem przywodzi na myśl Lexusa IS. Kombi to rodzinny lub firmowy samochód o nowoczesnych liniach, w sam raz na wakacyjne lub służbowe wyjazdy. Już w 2020 roku do gamy dołączy jeszcze Corolla TREK, czyli wersja kombi z podwyższonym o 20 mm zawieszeniem oraz dodatkowymi osłonami nadwozia i podwozia.

Hatchbacka i kombi można wyposażyć w reflektory matrix LED, a deska rozdzielcza w wyższych wersjach wyposażenia może mieć nowoczesne, cyfrowo-analogowe zegary z dużym, 7-calowym wyświetlaczem (w pełni analogowe znajdziemy w podstawowych wersjach).

Bagażnik wersji kombi ma rekordową pojemność 598 litrów (581 l w mocniejszej wersji hybrydowej), sedana - 471 litrów, a hatchbacka 361 litrów (313 l w wersji z mocniejszą hybrydą).

Komfortowe lub sportowe, aktywne zawieszenie

Z przodu zastosowano kolumny McPhersona, a z tyłu konstrukcję wielowahaczową. Różnicę w jakości prowadzenia dostrzeżemy przede wszystkim w sedanie, który z tyłu miał w poprzedniej generacji belkę skrętną. Obecnie w tylnej osi jest rozwiązanie typu multilink. Zawieszenie jest sprężyste, lecz zestrojone bardziej w stronę komfortu. Pomimo tego, Toyota świetnie prowadzi się na krętych drogach, co jest zasługą sztywności struktury nadwozia, którą zwiększono aż o 60 proc.

Najnowszą Corollę, pierwszy raz w historii tego najpopularniejszego samochodu na świecie, można wyposażyć w aktywne zawieszenie AVS. Precyzję prowadzenia i szybkość reakcji na ruchy kierownicą można wówczas zwiększyć, wybierając tryb jazdy Sport i utwardzając w ten sposób aktywne amortyzatory.

Za kierownicą nowej Corolli siedzi się znacznie niżej niż w Aurisie, lecz mimo to zwiększyło się pole widzenia kierowcy. Zawieszenie skutecznie filtruje nierówności nawierzchni. Skalibrowano je z myślą o komforcie jazdy, lecz zachowało przy tym odpowiednią sztywność, aby samochód stabilnie się zachowywał na drodze. Efektem końcowym jest udany kompromis między emocjami podczas dynamicznej jazdy oraz komfortem codziennego podróżowania.

Dwie hybrydy i dwie jednostki benzynowe

Najważniejszą nowością w gamie silnikowej jest mocny, znany również z Lexusa NX napęd hybrydowy z benzynowym silnikiem 2.0 Dynamic Force o mocy 180 KM i 192 Nm maksymalnego momentu obrotowego, pozwalający przyspieszać do setki w 7,9 s. Zużywa średnio 3,7-3,9 l benzyny na 100 km i emituje 106 g/km CO2. Tak dobry wynik zawdzięcza temu, że do prędkości 115 km/h może jeździć wyłącznie na silniku elektrycznym. Dwulitrowa hybryda jest dostępna pod maską wersji hatchback i kombi.

Drugi dostępny w Corolli układ hybrydowy to znany z najnowszego Priusa napęd o mocy 122 KM i 142 Nm maksymalnego momentu obrotowego z silnikiem 1.8, zapewniający przyspieszenie do setki w 10,9 s i emisję CO2 na poziomie 100 g/km. Po raz pierwszy jest on dostępny również dla wersji sedan.

Najnowsze układy hybrydowe najlepiej sprawdzają się w miastach, maksymalnie oszczędzając paliwo i umożliwiając pokonywanie nawet 60 proc. dystansu wyłącznie z wykorzystaniem elektrycznego silnika. Mocniejsza, 180-konna hybryda bez zarzutu radzi sobie również na autostradzie i drogach poza miastem, umożliwiając szybkie i sprawne wyprzedzanie. Dzięki zmianom w przekładni planetarnej oraz lepszemu wytłumieniu wnętrza, nawet ze stałą, wysoką prędkością można nią teraz podróżować na samym silniku elektrycznym w ciszy, którą zakłócać może już tylko delikatny szum wiatru i opon.

W ofercie są także dwie jednostki benzynowe. Pierwsza, montowana pod maską wersji hatchback i kombi, to 1.2 Turbo o mocy 116 KM i maksymalnym momencie obrotowym 185 Nm, zapewniająca przyspieszenie do setki w 9,3 s oraz średnie spalanie na poziomie 5,8 l/100 km i emisję spalin na poziomie 132 g/km. Druga to przeznaczona wyłącznie dla wersji sedan, wolnossąca 1.6 o mocy 132 KM i maksymalnym momencie obrotowym 160 Nm, zapewniająca przyspieszenie do setki w 9,7 s oraz średnie spalanie na poziomie 6,1 l/100 km i emisję spalin na poziomie 139 g/km.

Nowe systemy bezpieczeństwa

W nowej Corolli pakiet systemów bezpieczeństwa Toyota Safety Sense wzbogacono o nowy, zapobiegający kolizjom system automatycznego hamowania, działający teraz w pełnym zakresie prędkości - od minimalnej po maksymalną. System jest zdolny do wykrywania pieszych w każdych warunkach, również w nocy. A za dnia także rowerzystów.

Na liście dodatkowego wyposażenia jest system półautonomicznej jazdy z aktywnym tempomatem. Dzięki niemu samochód może samoczynnie regulować odstęp od poprzedzającego pojazdu. Uzupełnia go układ utrzymujący samochód na właściwym pasie oraz torze jazdy, nawet wówczas, gdy na jezdni nie widać wyraźnych linii, co sprawdza się zwłaszcza na drogach lokalnych.

Wyposażenie i ceny

W wyposażeniu Toyoty Corolli 2019 znalazły się nowe, zwiększające komfort podróżowania elementy, jak bezprzewodowa ładowarka do telefonów komórkowych, wentylowane i podgrzewane przednie fotele, a nawet ogrzewana tylna kanapa. Na liście dodatkowego wyposażenia debiutuje duży, kolorowy wyświetlacz HUD.

Nadwozie hatchbacka jest stylową propozycją, skierowaną do młodych nabywców. Optymalnym wyborem dla rodzin i flot jest przestronna, nowocześnie stylizowana odmiana TS kombi, podobnie jak sedan, który najbardziej przypadnie do gustu zwolennikom komfortu i klasyki.

Najtańsza Toyota Corolla 2019 hatchback w wersji 1.2T Active kosztuje 75 900 zł. Odmiana kombi wymaga dopłaty 3000 zł. Za wersję 1.8 Hybrid, wyposażoną w pakiet Toyota Safety Sense 2, aktywny tempomat, pakiet elektryczny i przednie lamy LED zapłacimy 89 900 zł.

Mocniejsza, 180-konna hybryda z silnikiem 2.0 Dynamic Force kosztuje 106 900 zł, a cennik hatchbacka zamyka wersja wyposażenia Executive za 128 400 zł. Pod maską najtańszego sedana za 77 900 zł znajdziemy silnik 1.6 o mocy 132 KM. Najtańszą wersję z napędem hybrydowym o mocy 122 KM wyceniono na 93 900 zł, a cennik sedana zamyka topowa odmiana Executive za 115 400 zł.

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy