Salon Genewa 2013 - Nissan Leaf po faceliftingu
W Genewie pojawi się zmodernizowana wersja Nissana Leafa - elektrycznego auta wyróżnionego europejskim tytułem Samochodu Roku 2011.
Kilka tygodni temu Leaf po faceliftingu zadebiutował w Japonii i USA, a wiosną trafi do sprzedaży na Starym Kontynencie. Europejska wersja modelu będzie zresztą powstawać w brytyjskiej fabryce Nissana w Sunderland. Stamtąd mają także pochodzić litowo-jonowe baterie.
W ramach modernizacji projektanci skupili się na zwiększeniu funkcjonalności samochodu i wzbogaceniu listy dodatków. Liczne zmiany przeprowadzono na podstawie doświadczeń jego dotychczasowych użytkowników. Przykład? Ładowanie w nieoświetlonych pomieszczeniach ułatwia teraz LED-owa lampka kontrolna gniazda.
Nowa zabudowa elementów układu napędowego pozwoliła wygospodarować dodatkową przestrzeń bagażową (pojemność bagażnika wzrosła z 330 do 370 l), a zastosowanie lżejszych części - ograniczyć masę samochodu o 80 kg (spadek z około 1520 do 1440 kg). Zmiany w kształcie przedniego grilla zaowocowały obniżeniem współczynnika oporu powietrza karoserii z 0,29 do 0,28.
Poprawiono również efektywność układu odzyskiwania energii, działanie hamulców i zastosowano nowy, energooszczędny system ogrzewania. Nissan deklaruje, że w efekcie wzrósł zasięg auta - ze 175 do 199 km (według europejskiego cyklu pomiarowego NEDC).
Do gustów tutejszych klientów dostosowano charakterystykę wspomagania kierownicy i zestrojenie zawieszenia oraz bardziej solidne wyprofilowanie przednich siedzeń. Po zmianach pasażerowie tylnej kanapy mogą wreszcie schować pod nimi stopy.
Lista opcji wzbogaciła się o nowe wzory obręczy i odcienie nadwozia, skórzaną tapicerkę, audio Bose zaprojektowane specjalnie z myślą o zmniejszeniu zużycia energii oraz system wspomagania parkowania AVM z kamerą 360 st.
W 2012 roku Leaf znalazł prawie 27 tys. nabywców, o 22 proc. więcej niż w 2011. Japończycy liczą, że model po faceliftingu zyska jeszcze większe zainteresowanie klientów i podkreślają, że infrastruktura ułatwiająca użytkowanie aut elektrycznych ciągle się rozwija. Tylko w minionym roku liczba publicznych ładowarek w Europie wzrosła z 12 do 20 tys.
W lutym sprzedano 50-tysięczny egzemplarz Leafa, co czyni go najpopularniejszym samochodem elektrycznym na świecie.
Do sprzedaży w Polsce zmodernizowany Nissan Leaf trafi w maju br.
msob