Range Rover - z lekkością w teren

Dziś sensacja, jutro klasyk, pojutrze legenda? Pierwsze z pewnością, drugie prawdopodobne, trzecie niewykluczone. Nowy, lekki Range Rover to jedno z najciekawszych brytyjskich aut.

Strukturę karoserii i platformę nowego Range Rovera wykonano z aluminium. Dzięki temu auto jest lżejsze od obecnego modelu nawet o 420 kg.
Strukturę karoserii i platformę nowego Range Rovera wykonano z aluminium. Dzięki temu auto jest lżejsze od obecnego modelu nawet o 420 kg.Land Rover

Aluminium to dobry znajomy Range Rovera. Towarzyszyło każdej z trzech generacji tego auta, pojawiając się głównie w postaci paneli karoserii. Range Rover nr 2 ma aluminiowe przednie błotniki, drzwi i część tylnej klapy. Obecny model - maskę, przednie błotniki i drzwi. Nie da się jednak tego porównać z pierwszym wcieleniem sprzed 42 lat, którego wszystkie płaty nadwozia - poza maską i tylną klapą - są z tego materiału. No i z najnowszą generacją, która ma większą zawartość aluminium niż wszystkie dotychczasowe wcielenia razem wzięte.

Wyraźnie lżejszyAluminium jest odporne na rdzę. Jest też trwalsze i - ekolodzy, to coś dla was - łatwiejsze do ponownego przetworzenia niż stal. A przede wszystkim jest od niej lżejsze. Kiedy więc przyszło opracowywać nowego Range Rovera, uznano, że trzeba znów skorzystać z usług starego znajomego, tyle że dużo większą  skalę. I tak cała struktura karoserii oraz platforma są aluminiowe, co pozwoliło "zrzucić" kilkaset kilogramów. Nie 50, nie 100, a - zależnie od odmiany auta - nawet 420 kg. A to zmienia praktycznie wszystko. Poprawiają się osiągi. Właściwości jezdne. Zużycie paliwa oraz emisja CO2. I wizerunek marki, zresztą już i tak znakomity.Range Rover także lżej wygląda, ale to już nie zasługa aluminium, lecz stylistów. A ci musieli działać ostrożnie. Nie mogli pójść ścieżką rewolucyjnych zmian - design auta jest zbyt charakterystyczny i na tyle udany, że model pierwszego wcielenia wystawiano w samym Luwrze. Musieli jednak uważać, żeby nie wpaść w pułapkę konserwatywnego wyglądu. Za jedną z przyczyn dość słabej sprzedaży Jaguara XJ z lat  2003-09 (seria X350) uważa się zbyt tradycyjny design.Z jednej strony nowy Range Rover ma więc wszystko, co zaprowadziło pierwowzór z 1970 r. do paryskiego centrum sztuki z dziełami Leonarda da Vinci i Albrechta Duerera na ścianach: elegancką oszczędność formy, wąskie i czarne słupki dachowe, boczne przetłoczenie łączące przednie i tylne światła oraz wyraźnie zaznaczone krawędzie maski. Z drugiej strony są elementy nowe (wloty za przednimi kołami w stylu obecnego modelu) i najnowsze (reflektory i boczne lusterka bardzo podobne do tych z Evoque’a). Komu brakuje stylistycznych fajerwerków, niech przypomni sobie jak wyglądają eleganckie marynarki. Ich rękawów nie obszywa się futrem, a klap koralikami.Nadal luksusowyKilkusetkilogramową redukcję masy można było dużo łatwiej osiągnąć ogołacając auto z atrybutów luksusu niż stosując skomplikowaną aluminiową technologię. Tyle że niedobory luksusu mogły ujść płazem jedynie najwcześniejszej odmianie pierwszej generacji Range'a. Dziś to  nie wchodzi w grę. Nowy Range Rover jest esencją luksusu.Do osiągnięcia tego celu posłużyło wiele środków. Jak choćby powiększenie o ok. 10 cm rozstawu osi, co przysłużyło się głównie pasażerom tylnych siedzeń - w nowym aucie mają o ok. 12 cm więcej miejsca na nogi niż w obecnym modelu. Są też bardziej wyrafinowane sposoby - jak choćby specjalna warstwa wygłuszająca szyb - przedniej i bocznych. Dzięki temu nie tylko wyraźniej będzie słychać współpasażerów, ale i bardziej doceni się wysiłki firmy Meridian, która z myślą o Range Roverze przygotowała znakomity sprzęt audio. Bardziej komfortowyO komforcie jazdy nie decyduje jednak wyłącznie ilość miejsca z tyłu czy wyciszenie wnętrza - jednym z najistotniejszych punktów jest zawieszenie. A to w nowym Range'u ma przewyższać wszystko, co do tej pory w tej dziedzinie wymyślili ludzie z tej brytyjskiej firmy. W czwartej generacji - tak jak i w trzeciej - postawiono na pneumatyczne zawieszenie. Jest ono jednak kompletnie zmodernizowane i jeszcze skuteczniej wytłumia nierówności. Silniki nie schodzą poniżej poziomu sześciu cylindrów. W gamie przyszłego auta znajdą się jednostki V6 i V8. Pojemności: przypuszczalnie 3.0-5.0. Niewykluczona jest też odmiana z napędem hybrydowym. Produkowany w brytyjskim Solihull nowy Range Rover trafi na polski rynek już tej jesieni. Za kilkanaście lat auto może się stać klasykiem. Za kilkadziesiąt - legendą.

Range Rover (2012)

Range Rover - z lekkością w teren (czytaj artykuł)

Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
Range Rover (2012)Land Rover
O charakterze wnętrza przesądza m.in. okazała kierownica. Przed oczami kierowcy nie ma tradycyjnych tarcz ze wskazówkami - zastąpił je duży wyświetlacz.Land Rover
W gamie silnikowej znajdą się jednostki V6 i V8. Możliwa jest też wersja z napędem hybrydowym.Land Rover
Czwarte wcielenie Range Rovera zostanie zaopatrzone w najnowszą generację systemu Terrain Response, który samoczynnie dopasowuje ustawienia auta do aktualnych warunków jazdy.Land Rover
Strukturę karoserii i platformę nowego Range Rovera wykonano z aluminium. Dzięki temu auto jest lżejsze od obecnego modelu nawet o 420 kg.Land Rover
Stylistyka Range Rovera to znakomite połączenie niewymuszonej elegancji, tradycji i nowoczesności. Przednie lampy przypominają te z Evoque'a.Land Rover

Wszystkie wcielenia brytyjskiej legendy

1970 r.: pierwsza generacja Range Rovera wyprzedzała swoją epokę i okazała się rynkowym sukcesem. Ogółem powstało ok. 318 tys. tych aut.Land Rover
1994 r.: pierwszy Range miał wyjątkowo lojalną klientelę, która nie chciała radykalnych zmian w stylistyce. Dlatego druga generacja wygląda dość tradycyjnie.Land Rover
2001 r.: Range Rover wjeżdża w XXI wiek. Najważniejsza zmiana - trzecia generacja korzysta już z nadwozia samonośnego z ramami pomocniczymi, podczas gdy poprzednik bazował na ramie nośnej.Land Rover

Krzysztof Wojciechowicz

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas