Reklama

​Oto samochód z Wietnamu. A Polska śni o elektrycznej potędze

VinFast Fadil. Taką nazwę nosi wietnamski model samochodu osobowego, którego pierwsze egzemplarze trafiły właśnie do 32 dealerów w tym południowoazjatyckim kraju.

Auto kosztuje równowartość 16 900 dolarów i na lokalnym, bardzo szybko rozwijającym się rynku motoryzacyjnym, ma konkurować z potentatami: Toyotą, Fordem i Hondą. W przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie eksportu. Wietnamczycy dorobili się własnej marki samochodowej, a my... My wciąż wspominamy rzekomo świetlaną przeszłość i śnimy sen o potędze, która wkrótce zadziwi świat milionem rodzimej konstrukcji supernowoczesnych pojazdów elektrycznych...

VinFast to motoryzacyjna odnoga koncernu Vingroup JSC, który dwa lata temu zapowiedział, że zamierza zainwestować w motobiznes, bagatela, 3,5 miliarda dolarów. Fadile zjeżdża od połowy czerwca z taśm produkcyjnych w kompleksie sześciu wysoce zautomatyzowanych fabryk, zbudowanych w ciągu zaledwie 21 miesięcy w portowym mieście Hajfong. Mierzy 3676 mm długości, a dzięki zwiększonemu nieco prześwitowi może być zaliczany do segmentu miejskich crossoverów. Jest napędzany czterocylindrowym silnikiem benzynowym o mocy 100 KM, współpracującym z bezstopniową automatyczną skrzynią biegów. Maksymalny moment obrotowy wynosi 128 Nm.

Reklama

Początkowo VinFast zamierza produkować 250 000 takich aut rocznie. Od 2025 r. - dwukrotnie więcej. Zamówienia na 10 000 sztuk złożono jeszcze przed oficjalną prezentacją modelu.

Dodajmy, że Wietnamczycy zachowali się rozsądnie i nie wybierają się z motyką na Słońce. Sylwetka Fadile’a wydaje się wam znajoma? Nic dziwnego, bowiem auto korzysta z nadwozia Opla Karl Rocks. W dwóch następnych, już zapowiedzianych modelach,  SUV-ie i sedanie, znajdą zastosowanie rozwiązania udostępnione przez BMW oraz komponenty, pochodzące z fabryk Magna Steyr. Za stylistykę jest odpowiedzialne słynne włoskie biuro Pininfarina. CEO, czyli szefem wszystkich szefów Vinfast, został John Deluca, były wiceprezydent General Motors.

W czasach, gdy w Polsce produkowano Fiaty 126p i 125p, Wietnam był pogrążony w krwawej wojnie. Dziś szybko się rozwija. Rośnie liczebność i zamożność klasy średniej. Sprzedaż samochodów osobowych w ciągu pierwszych 5 miesięcy 2019 r. sięgnęła 119,5 tys. egzemplarzy (w Polsce - 233,3 tys.). Najpopularniejszymi modelami były: Toyota Vios, Mitsubishi Xpander, Honda CR-V, Toyota Fortuner i Ford Ranger. Jak poradzi sobie z konkurentami Fadile? Miejscowi komentatorzy podkreślają, że wszystko zależy od jakości auta. Tylko jakość bowiem, a nie uczucia patriotyczne może przekonać klientów, że rodzima marka dorównuje zagranicznej.       

INTERIA.PL

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy