Nowy Volkswagen Golf R to najszybsza w historii wersja tego modelu
Volkswagen Golf po liftingu (w obu wariantach nadwozia) doczekał się najmocniejszej wersji sygnowanej literą R. To najszybszy seryjnie produkowany Golf w całej historii tego modelu.
Volkswagen Golf i jego odmiana kombi, Golf Variant, po liftingu doczekały się najmocniejszej wersji - R. W porównaniu do wersji "cywilnych" auto otrzymało bardziej agresywną stylizację. Zupełnie nowe są zderzaki czy pakiet ospojlerowania. Opcjonalnie auto może być wyposażone w 19-calowe kute felgi. Charakteryzują się one stosunkowo niewielką wagą (osiem kilogramów) oraz lepszym chłodzeniem hamulców.
Wewnątrz znajdziemy 12,9-calowy ekran multimediów, z poprawioną grafiką i odświeżoną strukturą menu. Na nowo opracowano sterowanie dotykowymi suwakami do obsługi klimatyzacji i regulacji głośności. Asystent głosowy oferuje dostęp do opartego na sztucznej inteligencji oprogramowania "ChatGPT". W obu wersjach nadwozia Golf R standardowo wyposażony jest w tzw. Digital Cockpit Pro z wyświetlaczem kierowcy o przekątnej 10 cali.
Oprócz tego można liczyć na sportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami z logo R na oparciach. W opcji dostępne jest np. tapicerka ze skóry nappa w czarnym kolorze z elementami imitującymi karbon. Volkswagen zwraca również uwagę na pojemność bagażnika wersji kombi. Golf Variant przy złożonej tylnej kanapie oferuje 1 642 litry przestrzeni.
Za wprawianie w ruch Volkswagena Golfa R odpowiada silnik2.0 TSI, który współpracuje z siedmiobiegową przekładnią DSG i za jej pośrednictwem napędza wszystkie cztery koła. Samochód dysponuje mocą 333 KM, maksymalny moment obrotowy wynosi 420 Nm. Prędkość maksymalna jest ograniczona do 250 km/h, ale po nabyciu opcjonalnego pakietu R-Performance wzrasta do 270 km/h. Zgodnie z informacjami podanymi przez producenta, na rozpędzenie się do 100 km/h Golf R potrzebuje 4,6 sekundy, a wersja kombi 4,8 s. Volkswagen zwraca uwagę, że Golf R to nie tylko najszybszy Golf w historii, ale również - obok Arteona R Shooting Brake - najszybszy model w całej gamie.
W pakiecie R-Performance otrzymujemy także dwa dodatkowe tryby jazdy skalibrowane pod kątem jazdy po torze - Drift i Special. Ten drugi został specjalnie dostosowany do warunków panujących na torze Nurburgring, a dokładniej na słynnej pętli północnej - Nordschleife. Ponadto pakiet obejmuje większy spoiler dachowy, a także licznik okrążeń oraz miernik przeciążenia.
Golf R dostępny będzie również w wersji Black Edition. Charakteryzuje się tym, że cały samochód pokryty jest czarnym kolorem. Ponadto ma ciemniejsze emblematy Volkswagena oraz wersji R, czarne zaciski hamulcowe, czarne 19-calowe felgi i czarne końcówki rur wydechowych. W standardzie tej wersji znaleźć można również reflektory IQ.LIGHT LED oraz elementy wyposażenia z pakietu R-Performance.
Volkswagen poinformował, że przedsprzedaż Golfa R rozpocznie się w Niemczech 3 lipca. Auto dostępne będzie od 53 795 euro (ok. 231 tys. zł), a Variant od 55 065 euro (ok. 237 tys. zł).